Eriksen93 Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Hei. Jeg har hørt at det er mulig å kjøpe seg en BMW 320 i norge og en M3 i usa og flytte over deler som motor, gearkasse, bremser og annet understell, for så å få dette registrert som fortsatt en 320 uten de altfor store avgiftene. Hvis det skulle skje en ulykke og motorblokka skulle bli ødelagt og du har fullkasko, så vil du få tilbake/reparert bilen, men få tilbake en 320 motor. Etter alt jeg har lest tidligere så virker dette veldig lettvint og det skal vel ikke gå an å `snike` seg unna disse avgiftene som følger med når man bygger om? jeg trenger et konkret svar på om dette i det hele tatt er mulig, og hvis ikke, hva er alternativet til å kjøpe en 320 og sette i M3 motor. Hvilke avgifter følger dette prosjektet? og annet komplikasjoner som kan oppstå. Håper på svar!
Lars89 Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Det er ingen ekstra avgifter så lenge bilen du bygger på har vært registrert 10 år i Norge.
Eriksen93 Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Skrevet Mai 25, 2012 Så da kan jeg altså kjøpe en norsk 320 og en M3 fra usa og sette over det jeg vil, så lenge 320´en er over 10 år gammel?
gallay Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Så da kan jeg altså kjøpe en norsk 320 og en M3 fra usa og sette over det jeg vil, så lenge 320´en er over 10 år gammel? Du kan i teorien kløppe deg 316 og bygge den om m3, så lenge du har godkjent søknad fra BT om ombygging.
Eriksen93 Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Skrevet Mai 25, 2012 Så da kan jeg altså kjøpe en norsk 320 og en M3 fra usa og sette over det jeg vil, så lenge 320´en er over 10 år gammel? Du kan i teorien kløppe deg 316 og bygge den om m3, så lenge du har godkjent søknad fra BT om ombygging. Hva skal til for å få tillatelse til det. Er det lett å få en slik tillatelse?
bobtrude Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Du må ha alle delene identisk med M3en på din 320. Du burde kunne henvise til at alle delene som skal byttes er blitt byttet. Det beste er å virke ekstremt ryddig. Ha riktig understell dempere foringer alt alt alt. OG ta bilder mens du bygger, ha delenumre på alt som er byttet så du kan vise til at bilen faktisk er blitt en m3. Det jeg har erfart er at biltilsynet ikke liker å ta sjenser, så om du viser at ALT er gjort så er det lettere for de å godkjenne. Er sikkert best og kjøpe to biler i samme farge og bare sveise om rammenummeret .
Eriksen93 Skrevet Mai 25, 2012 Forfatter Skrevet Mai 25, 2012 Du må ha alle delene identisk med M3en på din 320. Du burde kunne henvise til at alle delene som skal byttes er blitt byttet. Det beste er å virke ekstremt ryddig. Ha riktig understell dempere foringer alt alt alt. OG ta bilder mens du bygger, ha delenumre på alt som er byttet så du kan vise til at bilen faktisk er blitt en m3. Det jeg har erfart er at biltilsynet ikke liker å ta sjenser, så om du viser at ALT er gjort så er det lettere for de å godkjenne. Er sikkert best og kjøpe to biler i samme farge og bare sveise om rammenummeret . Du mener å f.eks kjøpe to biler i sølv og BARE sveise om nummeret og ikke bygge om!? det er vel litt lett og oppdage for biltilsynet?
hylle Skrevet Mai 26, 2012 Skrevet Mai 26, 2012 Jeg hadde aldri sveisa om rammenummeret, det slår bare tilbake på deg selv tilslutt uansett, Og hvis biltilsynet tar bilen inn på kontroll finner de ut av det med en gang.
Eriksen93 Skrevet Mai 26, 2012 Forfatter Skrevet Mai 26, 2012 Jeg hadde aldri sveisa om rammenummeret, det slår bare tilbake på deg selv tilslutt uansett, Og hvis biltilsynet tar bilen inn på kontroll finner de ut av det med en gang. det er kanskje ikke verdt å satse på det! men hvordan er det å sette 2004 mod m3 deler på en 1999 mod 318, passer det over hverandre eller må jeg ha samme årstall på begge bilene?
bobtrude Skrevet September 29, 2012 Skrevet September 29, 2012 Ja det med rammenummeret var egentlig ment som en spøk. Som i at det er lettere å gjøre seg kriminell enn å ta på seg ett så heftig prosjekt.
SweetBMW Skrevet September 29, 2012 Skrevet September 29, 2012 Jeg hadde aldri sveisa om rammenummeret, det slår bare tilbake på deg selv tilslutt uansett, Og hvis biltilsynet tar bilen inn på kontroll finner de ut av det med en gang. det er kanskje ikke verdt å satse på det! men hvordan er det å sette 2004 mod m3 deler på en 1999 mod 318, passer det over hverandre eller må jeg ha samme årstall på begge bilene? Det funker greit det. Men det er lettere med hel delebil som du selv sier. Du må ha motor som er lik din modell eller nyere. Dette pga avgass krav. Så er det at du må søke først, og få søknaden godkjent. IKKE SVEIS OM RAMMENR! Problemet med denne jobben er at motoren fra M3 veier mye mer enn en 318 motor. Du har akselvekter på bilen som ikke kan overskrides. F.eks på en 318Ci automat, så er det 820kg på framaksel og 1000kg på bakaksel. 1820kg totalvekt. Du kan ikke overskride noen av disse vektene. Og det er fort gjort når du bytter motor hvis du ikke vet hva du driver med. Hvis du ikke har peil på dette råder jeg deg til å kjøpe en original M3 og kose deg med den eller en 320. Du kan ha det mye moro i en mindre kraftig bil og I tillegg så er det kommet nye regler for ombygging av biler etter at BT ble klar over at mange ombygde biler der ute gikk uten 100% fungerende traction control og jalla opp løsninger. Dette gjorde at det kom et krav om fullt ut fungerende elektroniske anlegg. Dvs du må skifte hele elnettet i bilen til donornettet fra M3en. Det er styr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå