mspec Skrevet Mai 27, 2012 Skrevet Mai 27, 2012 Ja da var det jaggu min tur..! Bilen det gjelder er en 2006 320DA 163hk motoren. Jeg ga litt på ut fra et kjøpesenter å like etter hørte jeg noe sireneaktig uling..Trudde først det var purken som skulle ta meg (på nytt igjen) Der var det ingen politi så gikk det opp for meg at det var noe galt med bilen.Jeg lurte meg par hundre meter bort å stoppet med en shellstasjon.Etter en kjapp inspeksjon kjørte jeg videre hjem(noen hundre meter til). Etter dette har jeg ikke tort å kjøre mer da jeg er 99% sikker at det er turbohavari!! Lyden jeg har er samme som denne karen: Men i og med at det ikke ryker noe som helst tenker jeg at turboen ikke har havarert fullstendig riktig enda. Bare lageret som er slitt/røket kanskje??? Hvis dette er tilfellet så slipper jeg iaf rens/skift av IC,kat,partikkelfilter.. Ser bare for meg tusenlappene fyke avgårde her Bilen har kun gått 92.000km og tenker derfor at jeg skal prøve meg på en "goodwill" fra bmw!Dog jeg tviler på at jeg får noe som helst!At en såpass dyr bil skal få turbohavari før 100.000km er helt borti natta..! Det er kun 2mnd og ca.2500km siden jeg kjøpte bilen.. *edit* Var ingen godvilje å få..
Julianv Skrevet Mai 27, 2012 Skrevet Mai 27, 2012 Kan være du er heldig og det bare er en slange til fra turbo som lekker, evt at den lader for mye. Få noen til å sitte og gasse inni bilen for å få fram lyden, og hør hvor lyden kommer fra. Kommer ganske grei hvinelyd vis det er en liten lekkasje.
Thewiz Skrevet Mai 27, 2012 Skrevet Mai 27, 2012 Det er såklart at det er kjipt med turbohavari, men når folk spør om de kan tyne forrige eier for dette blir jeg bare irritert. Kan forrige eier noe for at turboen har røket? Nei, jeg regner med at bilen ble solgt som den er, så da har du ingenting du skulle sagt. La forrige eier være i fred og lever bilen din på verksted for et prisoverslag.
mspec Skrevet Mai 27, 2012 Forfatter Skrevet Mai 27, 2012 jeg hadde brodern til å lytte når jeg ga litt gass og han var enig i at det hørtes ut som at det kom fra turboen + at det så ut som at den vibrerte en del..begrenset hvor mye jeg tør å ha bilen i gang nu Usikker på om jeg tør å kjøre til bmw for diagnose..men har lest meg litt frampå,å det virker som at folk har kjørt med denne lyden i 1 mnd før turboen har røket helt mens en annen har kjørt i 2 år før den har røket men jeg skal prøve å skru av noen deksler å sjekke slanger/klemmer
mspec Skrevet Mai 27, 2012 Forfatter Skrevet Mai 27, 2012 Det er såklart at det er kjipt med turbohavari, men når folk spør om de kan tyne forrige eier for dette blir jeg bare irritert. Kan forrige eier noe for at turboen har røket? Nei, jeg regner med at bilen ble solgt som den er, så da har du ingenting du skulle sagt. La forrige eier være i fred og lever bilen din på verksted for et prisoverslag. Har du noen gang kjøpt en bil som har kostet deg 30.000kr 2 mnd etter kjøpet?Det er jo noe som heter heve kjøpet/reklamasjon osv.Det at en bil "selges som den er" kan på ingen måte bety at selger fraskriver seg absolutt alt av ansvar.Bare å lese deg frem til paragrafene så finner du dette.Men dette blir avanserte greier.. Jeg mente på ingen måte at jeg skulle tyne forrige eier.Jeg tenkte rett og slett om spørre om han var villig til å dekke noe av dette.
Thewiz Skrevet Mai 27, 2012 Skrevet Mai 27, 2012 Du har ikke rett til reklamasjon / heving av kjøp om turboen ryker, da dette er en del forrige eier ikke kan forutse at kan ryke. Hadde bilen blitt forespeilet som strøken (null rust og feilfri lakk) og du et par dager etter kjøpet fant ut at det var rusthull og skader i lakken hadde du hatt rett på heving av kjøpet / reklamasjon. Dette forutsetter da at bilen ikke "selges som den er". Hvis jeg selger en bil som "selges som den er". Kan ikke forrige eier gjøre noen ting i ettertid så lenge den er sett på, på forhånd, samt prøvekjørt.
mspec Skrevet Mai 27, 2012 Forfatter Skrevet Mai 27, 2012 ”Som den er” - klausulerI bruktbilkjøp mellom private hender det at man benytter en solgt ”som den er” eller lignende klausuler. En slik klausul vil ikke frita selger for alt ansvar. Dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller det er vesentlig misforhold mellom kjøpesummen og bilens verdi kan det likevel foreligge en mangel. tolkniger,tolkninger men denne tråden ble ikke laget for å diskutere dette
Thewiz Skrevet Mai 27, 2012 Skrevet Mai 27, 2012 Akkurat, et turbohavari faller virkelig ikke under denne kategorien. Da forrige eier ikke kan vite hva som vil skje med turboen etter han har solgt bilen. Hvis det er gitt feil opplysninger eller bilen er missvisende i forhold til bilens tilstand har forrige eier noe ansvar for dette.
mspec Skrevet Mai 29, 2012 Forfatter Skrevet Mai 29, 2012 Da er det klart..olje i turbo + luftslanger..samt slakk i aksel opp/ned,inn/ut Blir å prøve å skifte dette selv..fikk et grovt prisoverslag med deler + arbeid på 25.000-30.000kr hos BMW (Med rabatt) Mulig jeg lager noen diy i samme slengen.. BTW,noen her som har skiftet dette før?
trolltech Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 sikker på at du finn billigere turbo hos turboservice.no (bytteturbo), kjøpte ny turbo fra polen i fjor sommer til gammel bilen..havna vel på 8500 med frakt og moms. hadde havna på 5500 for org.turbo, men valgte en hybridturbo.
mspec Skrevet Mai 29, 2012 Forfatter Skrevet Mai 29, 2012 De har jeg faktisk glemt å kontakte!Var innom å så på siden deres eneste.. Billigste jeg har funnet er en overhalt turbo fra latvia for ca.5000+moms..(får tilbakebetalt ca.1000,- når han mottar min turbo) Men vet du om det blir dyr frakt å sende den gamle turboen ut av landet? Ellers har jeg vært i kontakt med div turbofirmaer her i landet og prisene varierer jaggu..Dog på fabrikkny bytteturbo.. Kun vært i kontakt med 1 firma som tilbyr overhalt hvis han hadde inne,ellers kunne han overhale min.. Velkommen til forumet foresten
Joher Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 Det er såklart at det er kjipt med turbohavari, men når folk spør om de kan tyne forrige eier for dette blir jeg bare irritert. Kan forrige eier noe for at turboen har røket? Nei, jeg regner med at bilen ble solgt som den er, så da har du ingenting du skulle sagt. La forrige eier være i fred og lever bilen din på verksted for et prisoverslag. +1 Helt ENIG! Er vel dette som er det negative av å kjøpe av privatpersoner vs. forhandlere med garanti Men ja, knall bra kvalitet når turboen ryker før 100.000km...
trolltech Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 De har jeg faktisk glemt å kontakte!Var innom å så på siden deres eneste..Billigste jeg har funnet er en overhalt turbo fra latvia for ca.5000+moms..(får tilbakebetalt ca.1000,- når han mottar min turbo) Men vet du om det blir dyr frakt å sende den gamle turboen ut av landet? Ellers har jeg vært i kontakt med div turbofirmaer her i landet og prisene varierer jaggu..Dog på fabrikkny bytteturbo.. Kun vært i kontakt med 1 firma som tilbyr overhalt hvis han hadde inne,ellers kunne han overhale min.. Velkommen til forumet foresten takktakk. vil tippe ca.600kr ifrakt..
badsha Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 snakk med Tore fra Turbopower.no hyggelig kar med hyggelige priser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå