larserso Skrevet Mai 30, 2012 Share Skrevet Mai 30, 2012 Hei! Funderer på å hjelpe en kollega å importere enn BMW X3 av den nye typen og max 1 år gammel. Jeg har tidligere kun importert ca 3 år gamle biler som hadde 3 år garanti i Norge i utgangspunktet så har ikke vært en reell problemstilling for meg. Men, nå har jo BMW 5 år garanti gjennom norsk importør. Hvordan er det da å importere en så ny bruktbil? Da får man jo ikke 5 år garanti, men det er vel 2 år generell fabrikkgaranti uansett? Hvilke ulemper og risiko løper man ved å importere en så ny bruktbil med tanke på hvor mye garanti man går glipp av sammenlignet med en norsk bil? Takker for opplysende svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Mai 30, 2012 Share Skrevet Mai 30, 2012 Om bilen er importert av Norsk BMW forhandler får du 5 år, er den importert av alle andre så får du ikke automatisk 5 år i Norge. Men om bilen er Premium Selection så skal visst BMW være greie i Norge med garanti. Bare sørg for at du kjøper Premium Selection og får dette dokumentert av forhandler i Tyskland. Er hvertfall dette jeg har fått høre. Da jeg har flere kollegaer som har og skal hente seg F10 fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Mai 30, 2012 Share Skrevet Mai 30, 2012 Jeg ville tatt kontakt med en norsk forhandler og rådført meg med dem. Å spare penger på slikt kan fort bli dyrt. Jæger skal feks ha 29 000,- for bytte av hovedlamper på min e91 (adaptive xenon). Det skal med andre ord ikke så mye til før vinningen er gått opp i spinningen ved import. I tillegg er det stor pris forsjell på bruktmarkedet mellom import/norsk solgte biler, nettopp pga at tyskimporterte biler har mindre garantier osv. Så det spørs om det er så gunstig butikk å importere reelt sett, når man tar høyde for risikoen man løper også. Jeg har også flere ganger opplevd en motvilje fra norske forhandlere ved reklamasjoner osv. på importbiler, selvom bilene har vært nyere enn 3år. Når jeg har reklamert på norsksolgte biler, har de tilogmed byttet bensinpumpe etter garantitiden var gått ut. (Erfaringen gjelder stortsett audi) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Mai 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 31, 2012 Det er evt. snakk om å kjøpe Premium Selection hos forhandler i Tyskland og importere selv. Har akkurat importert en -09 530xd for svigerfar og da var det med ett år Europlus-garanti fra forhandler i Tyskland, men den var det jo også bare tre år garanti på i Norge da den var ny. På den annen side kan jeg bytte mange adaptive lykter på den før det begynner å tape seg... Må se litt på hva man evt. kan spare og hvordan det stiller seg med utvidet forsikring på drivlinje etc. hos forsikringsselskap. Har solgt biler som både har vært norsksolgte og importerte og ikke erfart noen forskjell på bruktbilprisene. Ikke skjønner jeg hvorfor det skulle være det heller på en bil som f.eks. er 5 år gammel. Det er snakk om å ha bilen til norsk garantitid uansett er utløpt. Å rådføre seg med norske forhandlere har jeg prøvd å gjort før, men gitt opp. Har fått høre alt fra at "Da må du kjøpe vinterdekk også da..." (som jeg parerte med at jeg fikk to sett vinterdekk for det omregistreringsavgifta kommer på...) til at de ikke ville hjelpe for de tjente ikke noen penger på det (og jeg måtte prøve å forklare at ett sted må man jo ha service og kjøpe deler). Er det to eller tre år fabrikkgaranti på en bil man importerer selv fra Tyskland? Tenker litt at hvor mye kan egentlig gå galt med såpass nye biler. Det er kun snakk om BMW og til nød Audi for jeg vil kun bistå med merker jeg kjenner godt. Importerte selv en velutstyrt E61 for ett år siden. Forhandleren her i byen har nå tilsvarende bil til salgs, men den har gått 60.000km mer enn min har gjort nå i dag og er totalt ribbet for utstyr. De skal ha 40.000,- mer nå enn det jeg betalte for ett år siden. Forhandler i Norge er voldsomt dyrt og ikke aktuelt å kjøpe brukt fra uansett da jeg ikke ser hva slags sikkerhet eller gevinst det gir å betale veldig mye mer for en bil hos norsk forhandler enn norsk privatkunde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Mai 31, 2012 Share Skrevet Mai 31, 2012 Prisestimatet mitt var basert på bruktmarkedet (oppgitt pris i annonser på finn.no) når jeg kjøpte meg e91 i desember. Jeg var på utkikk etter 320d med mtech og mest mulig utstyr. For prisen jeg betalte, kunne jeg til nød fått en 318d med lite utstyr og uten mtech dersom den var norsk solgt og stod til salg hos diverse bruktbilforhandlere. Opp mot 50 000 på annonsert pris mellom min kjøpspris på enkelte annonser. At det lønner seg å importere gjør det absolutt, men når det kommer til reklamasjoner (ref bensinpumpe på a4 utenfor garantitiden på norsksolgt bil, og et hjullager på en importert a6 innenfor reklamasjonstiden, hadde de totalt forsjellig service nivå. Hva som angår bmw's forhandlere har jeg ikke noen erfaring med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Mai 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 31, 2012 Det varierer nok litt ja. Solgte min 320d M-tech i fjor sommer og den la jeg helt i øvre sjikt av hva som var på Finn, uavhengig av om det var privat, forhandler etc. Den gikk på ei uke Men, det er litt vanskeligere å vurdere dette med/uten garanti på nesten ny bil og import ja. Skal nå selge en -07 320d M-tech som svigers har hatt (fikk den hjem i går så skal polere og legge ut neste uke) så får se på markedet igjen da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Juni 2, 2012 Share Skrevet Juni 2, 2012 Alle bmwer som selges har 2 år garanti fra fabrikk, her i Norge har vi nå fått 5 års garanti fra 01.01.2011. Kjøper du en brukt bil av autorisert Bmw forhandler i Norge så betyr ikke det at bilen har 5 år importør garanti. Har forhandlere kjøpt bilen på det åpne tyske markede er det bare fabrikk garanti, men mindre forhandler stiller egen garanti. Er bilen kjøpt gjennom Bmw Norge Dvs at det er en Bmw ag bil får 5 år /200000km garanti fra reg dato, selv om reg dato er før 01.01.2011. Selvfølgelig kan man spare penger på å hente inn biler selv, men å sette av litt penger til garantikostnader og ta høyde for at bilen kan være mer tungsolgt når man skal selge er lurt! Har solgt noen nye x3er og har byttet 2-3 turboer grunnet ulyd, ikke noe galt, men bare en ulyd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Juni 3, 2012 Share Skrevet Juni 3, 2012 Og Europa pluss garantien gjelder ikke i Norge. Millhouse: har de reversert datoen for 5års garanti? Var det ikke 28. Januar? (eller var det 18.? Eller var det februar?...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Juni 3, 2012 Share Skrevet Juni 3, 2012 Og Europa pluss garantien gjelder ikke i Norge.Millhouse: har de reversert datoen for 5års garanti? Var det ikke 28. Januar? (eller var det 18.? Eller var det februar?...) Det var 28 januar ja, men mener de har gått tilbake til 01.01. Ja Europa garantien gjelder ikke 100%, du må selv betale for arbeidet og så søke til forsikringsselskapet som står bak garantien for å få pengene tilbake! Har hørt om ett tilfelle da selskapet mente at regningen var for høy så det ble masse tull, vet ikke om der stemmer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Juni 3, 2012 Share Skrevet Juni 3, 2012 Ja, det kan jo være, poenget er ihvertfall at det ikke er noen BMW garanti.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juni 3, 2012 Share Skrevet Juni 3, 2012 Så da gir ikke premium selection noe mer garanti utover fabrikk garanti da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Juni 3, 2012 Share Skrevet Juni 3, 2012 Så da gir ikke premium selection noe mer garanti utover fabrikk garanti da. Jo det gjør det hvis fabrikkgarantien er gått ut, men er bare litt mer vanskelig i Norge! Får ikke Bmw Norge eller noen av de norske forhandlerne til å ta regningen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå