Hauso Skrevet Juni 3, 2012 Skrevet Juni 3, 2012 Heisann hopp! Har blitt tilbudt en 406 stasjonsvogn, for en veldig billig penge. Den kommer antakelig ikke gjennom eu kontroll, men hvis det ikke er for ille, så tar jeg den. Er det noen her som har erfaringer med denne bilen? Svakheter, rust, vanlige bugs feil? Hvordan er disse å skru på? - Vet den er fransk, så forventer ikke noen ting. Det er en 1998 mod 1,8 16v bensin motor på 110 hk. Det er jo en Peugeot, så forventningene er lik 0, men er på utkikk etter en bil som er billig å ha, noe jeg tror denne kan være. Unnskyld om jeg bryter noens regler om å spørre og grave om annet enn Bmw;P Takk for svar:)
Ballder Skrevet Juni 3, 2012 Skrevet Juni 3, 2012 Skulle denne tråden bli stengt pga. det ikke omhandler BMW, så burde unektelig denne tråden blitt stengt for lenge siden. viewtopic.php?f=9&t=85841&hilit=conect Det hjalp deg ikke stort med spørsmålet ditt, men kan forhåpentligvis være ett bidrag til att tråden IKKE stenges. Så får vi se om det er bilmerket eller type brukere som er avgjørelsen for om tråder stenges eller ei.
Tom K Skrevet Juni 4, 2012 Skrevet Juni 4, 2012 Jeg kjører for Falck & NAF, franske biler er noe av det som jeg henter mest av
Z1 Skrevet Juni 4, 2012 Skrevet Juni 4, 2012 Bilen er jo fransk ...men har ikke noe super negativt og si om litt nyere fransk . Dem ruster lite er vel greie og kjøre . Her snakker vi om en billi bil . Om du sammenligner bmw i samme prisklasse så er vel valget enkelt.
Fredrik Skrevet Juni 4, 2012 Skrevet Juni 4, 2012 Jeg har hatt 2 stk. Peugeot 406 og jeg er faktisk temmelig tilfreds med disse. Den første var en 406 2,1 TDSV (stasjonsvogn) som jeg kjøpte ny i 1997. Min ene svoger kjøpte året etter en ny 406 2,1 TD (sedan). Dette skal jeg komme tilbake til. Totalt ble bilen over knapt 3 år kjørt ca. 110000 Km uten problemer i mitt eie. I 1999 kjøpte jeg en ny "dansk" 406 2,0 HDI (prefacelift/sedan). Denne bilen ble kjørt ca. 100000 Km uten problemer frem til den ble solgt i 2001. 406´en som min svoger kjøpte i 1998 er stadig i daglig bruk og har nå kjørt over 560000 Km uten større problemer enn det man kan forvente av en såpass gammel bil som etterhvert har kjørt langt. Motoren, turboen og drivverket er originalt. Radiator, dynamo, dysene og ac-kompressoren er nytt. Bilen har litt rust på skjermkanter etc., men fremstår egentlig som bemerkelsesverdig pen... tatt i betraktning av at den alltid står utendørs og kun får nødvendig service. Det er verdt å nevne at den første serien før faceliften i 1999 holder en gjennomgående høyere materialkvalitet enn den senere utgaven. Dieselmotorene er også vesentlig mer driftsikre enn bensinmotorene. Spesielt de eldre XUD dieselmotorene må mer eller mindre skytes før de sier takk for seg.
Hauso Skrevet Juni 5, 2012 Forfatter Skrevet Juni 5, 2012 Takk Fredrik! Har muligheten til å få den for vrakpanten, da sjefen på jobben ikke gidder å ha den mellom Eu, da han tror det er mye galt med den. Bilen har gått som firmabil siden 2001, men den får jo service osv. Den er nok ikke pen å se til, men er det ikke for mye rust, eller for mange mangler, så tror jeg nok jeg tar den. Trenger en billig bil, da e30'en ryker snart, enten som matjord, eller om noen vil ha den ;P Sett bort i fra at det er fransk, så tror jeg at det kan være en bil som er rimelig å ha i daglig drift, og som kan gjøre nytta som fremkomstmiddel. Takk for svar - jeg er overrasket over at ingen har stengt den enda;) Og takk til Fredrik som alltid leverer svar, som man ikke sitter igjen med spørsmål etter å ha lest:) Takk til dere andre også! Får den i når de nye firmabilene er klare, så skal gi en tilbakemelding!
kårekloak Skrevet Juni 5, 2012 Skrevet Juni 5, 2012 Svært god og relativt driftsikker bil etter min mening! Meget behagelige å kjøre og billig i drift. topp som en ekstra-familiebil, og er ikke aller verst å se på i forhold til mange andre franskmenn
Fredrik Skrevet Juni 5, 2012 Skrevet Juni 5, 2012 Når vi snakker om Peugeot 406 så må vi ikke glemme at den også kom som Coupé. Designet av Pininfarina og egentlig temmelig sleek og elegant selv idag. Mest interessant er naturligvis V6 modellen som yter 210 HK ved 6000 rpm og 285 Nm ved 3750 rpm. 0-100 Km/t går løs på 8,1 sekunder og topphastigheten er 240 Km/t...
Hauso Skrevet Juni 5, 2012 Forfatter Skrevet Juni 5, 2012 I mitt tilfelle er det snakk om en antakelig heller sliten 406 stv, som har vært firmabil i sin levetid. Interiør osv bryr jeg meg ikke om ikke er pent, samme med karosseri. Eneste er rust, og om den lar seg kjøres. Har planer om å fikse det som er galt med den for å få den gjennom eu, og så bare håpe den går:) Bilen på bildet der er jo en fin bil, hvertfall til peugeot å være. Ikke så gale specs heller:p
MortenK Skrevet Juni 7, 2012 Skrevet Juni 7, 2012 Eneste negative jeg har opplevd på peugeot var at dørene frøys slik at man ikke kunne lukke dem, girstaget ble bøyd 2 ganger(billig fiks,men kjipt) slik at man ikke fikk den i 1 og 2 gir. Kjørte for ikke lenge siden en kliss ny 306diesel, var som å kjøre gokart. Eneste negative her var at motoren aldri ble varm, litt spessiellt, men funket jo greit forde da;)
Z1 Skrevet Juni 7, 2012 Skrevet Juni 7, 2012 At motoren ikke blir varm er sånn på alle nye diesel biler uten webasto. BMW sluttet med webasto som hoved varmer på 320 for va 10 år siden og bruker el varmer . Dette er nå som en revlusonerende nyhet på vag i disse dager.
Fredrik Skrevet Juni 7, 2012 Skrevet Juni 7, 2012 Min Peugeot 406 2,1 TDSV startet uten problemer i 25 blå på Ringebufjellet. Den hadde ingen former for eksplisitt motorvarmer. Litt uggen var motoren, men etter noen minutter på tomgang gikk den fint. Jeg hadde en nogenlunde tilsvarende opplevelse med en tidligere Peugeot 405 2,0 GTX Break (stasjonsvogn/bensin) også. Den startet helt fint... på 3 sylindre... i 28 blå på Hemsedal (uten eksplisitt motorvarmer). Noen minutter på tomgang så var den også klar til tjeneste... på alle 4 sylindre...
Hauso Skrevet Juni 7, 2012 Forfatter Skrevet Juni 7, 2012 Kanskje vi alle bare burde selge bmwene våre og kjøpe peugeot? Det høres jo for godt ut til å være sant!? at dørene fryser kan skje med alle biler, uansett merke da:p
Fredrik Skrevet Juni 8, 2012 Skrevet Juni 8, 2012 Nja... det går for mye opp og ned når det gjelder PSA´s konstruksjoner (Peugeot & Citroën). Noen modeller er glimrende (f.eks 406), mens andre er nærmest elendige. Det er også store variasjoner når det gjelder byggekvaliteten... både fra modell til modell, men også innenfor den samme modellserien. PSA hadde imidlertid en god periode på siste halvdel av 80-tallet og 90-tallet. Både 406 og søstermodellen Xantia fra Citroën har vist seg å være temmelig holdbare (spesielt med dieselmotor). Tilsvarende også med 306/Xsara. De siste årsmodellene av 405 holder forøvrig også rimelig godt. Det går stadig mange av disse modellene i trafikken her i Danmark. En annen ting er at PSA på 90-tallet, i motsetning til f.eks Mercedes-Benz og delvis BMW, visste hvordan man skulle rustbeskytte bilene. Selv idag er det f.eks uvanlig å finne mye rust på en Xantia såfremt den ikke har vært skadet. På andre PSA konstruksjoner kan imidlertid situasjonen være helt motsatt og dette er litt typisk for franske biler. Bildet er aldri entydig.
Tore Diesel Skrevet Juni 9, 2012 Skrevet Juni 9, 2012 Svakheter på 406, eller hvertfall gjengangerfeil er spissingsstag bak, og parkbrems bak. Da den har trommelbrems på park. ( Rusta justering på wire, sprekker på strømper til bremsewirer inn på tromler og rusta bremseskjold bak, slik at fester til bremsesko løsner) Ellers vil jeg påstå som Fredrik sier, at 406 er noe av det bedre Peugeot har laget!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå