Gå til innhold

Mantis sin BMW e39 523i *Nye coilovers med bilder**Plastidip

Share

Anbefalte innlegg

Nei. Står på noe TA tecnix på, og det er et hælvette å kjøre rundt med #-o

Stemmer at det er suporsport som skal på, men jeg har ventet med å montere det til veien ikke er salta lenger og i tillegg vil jeg justere det så perfekt som mulig i forhold til sommerdekka som skal på :)

Blir dyrt dette her. Må nok ha nye fjærlagere foran og i tillegg er begge styrekulene mine framme litt slitte, og på GS koster en styrekule overdrevent mye synes jeg. Lurer på å bare kjøpe komplett pakke fra ebay med en del stag i pakken.

http://www.ebay.com/itm/BMW-E39-525i-53 ... d3&vxp=mtr

Eneste jeg er skeptisk til er kvaliteten. Billig var det da :) Powerflex har jeg ikke råd å begynne å handle inn nå om dagen.

Kom på at jeg må bytte bremseskiver, klosser rundt hele bilen og bremsebånd også. Dåh for et pengesluk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det så gale altså? Jeg vurderer egentlig JOM coilovers, bare for å få den litt lavere mot bakken. Men om det er så boss så får jeg vurdere Supersport sitt. Er TA technix alt for stivt/mykt eller?

Ja jeg må nok bytte topplagre foran og bak når jeg montere coilovers jeg og, fant topplagre på ebay til 100kr eller noe. Billig :D

Ja vurderer det forstillings-kitet selv, greit å få byttet det meste av stag i forstillingen, ikke dum pris heller. Pengene bare flyr.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for mjukt og i tillegg er det ikke noe godt å kjøre kurver med. Føler ikke at bilen er særlig stabil og den ligger ikke godt nok på veien. Nå var ikke forventningene kjempestore til et så billig senkesett, men jeg har i alle fall lært at man aldri sparer på coilovers om man vil ha en god bil å kjøre :)

Slike kitt koster jo like mye som ett styrestag på GS, så det er slett ikke noe dum pris. Må ha meg en god overhaling av bilen, men man må vel ha mat, bensin og penger til diverse andre ting også, så man får vel ta litt etter litt tenker jeg. Bremsene haster ikke så mye og klossene er ikke på stålet i mårra, men det hadde vært greit å fått på noe green stuff klosser når jeg har mangeeika felger og i tillegg skal de lakkes kvit. Redd bremsestøv vil ødelegge mye av morroa med vanlige klosser.

GS-perfomance har vel et alternativ så vidt jeg husker som er laget på samme base som green stuff. Kanskje de skal prøves ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da har jeg fått montert på nye coilovers :D Supersport black evolution.

Har ikke tatt fulstendig firhjulskontroll enda, men justerte forhjulspissinga i dag til 2mm toe in. Skal ha på 18" i morgen, så da vil den ligge på rundt 2,5mm toe in.

Må si dette er en drøm å kjøre på i forhold det det andre som sto på. Mye mer presist og konstant i kurver :D

Her er noen bilder for de som er interessert.

557999_10152738234540054_1455317958_n.jpg

Tenkte det var best å invistere i nye tårnlager også i samme slengen.

485289_10152738237240054_1685804157_n.jpg

155750_10152738240585054_91197902_n.jpg

150714_10152738243335054_111683435_n.jpg

På plass framme :)

556012_10152738246695054_1447191973_n.jpg

Største jobben med å montere senksesett på E39 ligger her. Demontering av sideputer, hattehylle og hattehøytalere.

528470_10152738252310054_1342640104_n.jpg

6791_10152736150495054_186261371_n.jpg

H*%vettes muttere som skal sitte så forjævlig! Det ble en kamp hvor mutteren til slutt måtte gi tapt for flammer og muskelkraft :lol: Nå er ikke flamme i et slikt område etter boka på noen som helst måte og jeg må nok fraråde det, men når ting sitter så mye at man må gløde opp mutteren 3 ganger for å tvinge den av med en enorm kraft så... gikk heldigvis fint med wire, sensorer og annet dull av plast baki der.

Så nå blir det justering av høyden i morgen, lakkering med plastidip av sommerfelgene og montering :D Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Febi fjærbeinslagre? Jeg røsket de istykker på tirsdag iallefall! Men ellers så det bra ut, husker når jeg byttet på 523'n, pain in the ass! Gruer meg til å bytte på m5'n :/

Sent from my toaster using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er litt sånn som kommer på samme dagen jeg skal gjør det at "ah trenger deler". Tok noen telefoner rundt. Meca, mekonomen og endte til slutt opp å Hellanor hvor jeg også får veldig gode rabatter. Ingen hadde noe annet på lager. Skal ikke være noe dårlig kvalitet dette her og har heller ikke dårlige erfaringer. Skulle de gå i stykker så er det fort gjort å bytte.

Tja, det er jo ikke masse jobb :) ..men som sagt i en annen tråd så forstår jeg at mange kan vegre seg over jobben.

Det eneste man må huske på framme og som mange gjør feil, det er å demontere styrestaget før man legger noe som helst vekt på akslingen for å få ut fjæra. Gjør du ikke det, så ender du opp med å bende indreleddet på styrestaget og da blir bilen ganske rar å kjøre etterpå. Snakker litt av erfaring. Er mange som har klødd seg over rar hjulstilling og toe.. for det er ikke alltid så lett å oppdage da der går en lang mansjett over.

Tar med speilrefleksen i mårra, så får vi se om det ikke blir noen gode bilder fra verkstedet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt jobb bak på E39 ja. :)

Jeg er veldig interessert i hvordan du opplever dette supersport settet!

Skal handle coilovers til min E39 nå, og jeg er ganske kresen på understellet.

Hvis det finnes en god og rimelig løsning er jeg veldig interessert.

For min del skal det være fast og stramt, men ikke hardt og bumpy. Er en fin balansegang dette med understell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så veldig stor erfaring når det kommer til coilovers og har vel stort sett kun kjørt på 3 stk fast (Det som stod på når bilen ble kjøpt, TA fra p&r og black evolution) og testet litt biler med coilovers.

Min opplevelse er at dette er et veldig godt alternativ om man ikke ønsker å bruke mangfoldige tusen kroner. Dette duger veldig mye bedre enn det rimligste fra TA! Det oppleves fast og konstant, men ikke "stumpete" og ubehaglig :)

Dersom du er veldig kresen så burde du vel ha mulighet for å justere hardhet på dempere også? Må gjærne opp i en del tusen kroner, men det kan være verdt det og like dyrt som å kanskje skulle kjøpe to sett fordi du ikke var fornøyd med det første du kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P L A S T I D I P & K R A S J

Satt vekkerklokka på tidlig i dag for å rekke over alt jeg hadde planlagt. Felgene skulle lakkeres, tørke og så skulle de på bilen. Vell, slik ble det langt i fra! Vekkerklokka ringte halv 10 og jeg gløtta på gardina for å se om det var regn eller opphold. Det slår meg - et hvit sterkt lys! Jaggu faen har det klart å komme 3 cm med snø og det så mer ut som midten av januar enn april der ute. Snøen kunne ikke stoppe meg fra å lakke felger, men det var en stor nedtur med snø nå.

img2012pb.jpg

FML! Der er så vidt jeg kommer meg fra eller til. Senka E39 har vel aldri vært noe vinterbil.

På veg til jobb presterte jeg å krasje! Kom i rolig fart inn i en rundkjøring her og skulle rett fram. Når jeg sier rett fram så må man svinge litt gjennom rundkjøringen for å kunne kommer "rett fram" det ville der i mot ikke bilen min være på. Den seilte pent rett fram mot autoværnet og resulterte i et kraftig smell!

Tenkte at faen nå er hele fronten knust og jeg må begynne å kjøpe meg ny fanger og dritt.. Kjøre sagte opp på verkstedet og fryktet det værste.

img1944hz.jpg

img1948vi.jpg

For å si det sånn, jeg har hatt griseflaks! Etter smellen inne i kupeèn å dømme, så var det ikke mye plast igjen der framme. Jeg priset meg også lykkelig over at airbagene ikke hadde blitt utløst.. det kan ikke ha vært langt unna! I tillegg er bilen justert relativt høyt nå og hadde det ikke vært for det, så hadde framfangeren gått i biter. Kjipt å måtte punge ut tusen kroner for ny lokariskjerm, men det er småtterier i forhold til hva jeg først fryktet.

Over til noe hyggeligere.

Lakka felgene mine med plastidip i dag. De aller fleste hart vel hørt om dette fantastiske middelet som fungerer som folie på boks. I dag var det min tur til å teste ut og fargevalget falt til slutt på hvit.

img1952lk.jpg

Har lest litt rundt og folk skriver alt fra 1 boks til 2 bokser per felg. Kjøpte inn 2 bokser per felg for å være sikker på å ikke gå tom midt under jobben.

img1953ko.jpg

Sprayer dekka først med gummifornyer. Dette for at overspray skal være enklere å ta av og den ikke setter seg så fast i gummien. Dette er ikke nødvendig, men har du det tilgjengelig så kan det lette litt på oppryddinga :)

img1957bc.jpg

Vasker så felgene lett med tynner for å være sikker på at alt av smuss, fett og gummifornyer er borte.

img1954r.jpg

Ene felgen har begynt å flasse en del i lakken. Skal bli spennende å se hvor sprayen vil dekke over disse områdene.

img1958vk.jpg

img1960y.jpg

img1961yod.jpg

Første strøk done. Dette strøket skal kun være en lett støvsky. Lett å bli litt for overivrig og tenke at man skal dekke med farge, men da vil ikke plastidipen feste seg like godt.

Venter 5-10 min mellom hvert strøk.

img1967ew.jpg

I starten på boksen så klatter dysa en del. Kan være noe med tempratur, men i mitt tilfelle så var det 18 grader og boksene har blitt oppbevart i romtepratur. Begynte å bli litt bekymra når dette skjedde, men dette flyter fint utover, så ikke få panikk om dette skjer.

img1971c.jpg

Done! Det holdt med 4 bokser i mitt tilfelle og det var vel rundt 7-8 lette strøk. Telte ikke, men tror det lå rundt der.

img1973u.jpg

Fikk noen små opphøyinger og bittelitt klatting på noen av eikene, men det har nok med litt overivrig spraying på noen av strøkene å gjøre.

img2009ql.jpg

Dipen sklir rett av gummien :D I mitt tilfelle så kunne jeg godt ha maskert ytters. Små korn med plastidip er ikke stas å fjerne når det er riller og mønster på siden av dekkene.

img1979t.jpg

4 brukt. 4 igjen.

Min erfaring er at dette er noe alle kan klare. Det er lett å bli for overivrig å spraye på for tykke lag i begynnelsen. Var uheldig å kom litt nært med dysa noen ganger. Dette er nok ikke de letteste felgene å lakkere, men det ser ut som resultatet blir greit. Får ikke sett sluttresultatet før på mandags morgen når verkstedet åpner igjen, så inntil da får de stå å tørke og gjodgjøre seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da på å løsne slik at du kan justere spissing? Så tilfelle sitter det en ring bak mutteren som du må løsne. Denne er konisk og låser dermed - dunke på den forsiktig med en dor eller sånn.

Sitter det fremdeles så må du nok på med varme. Her gjelder det å være ytterst forsiktig med alt som er av plast, gummi osv.. men det forsår du sikkert.

Om du tenker på å skru løs indreleddet og demed hele staget, så sitter det et slags låseblikk du må bikke opp for å kunne skru ut leddet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå.. du tenker på hvordan man dunker løs kula? Banker med en hammer. Det sitter selvsagt ganske godt. Bare ikke bank direkte oppå gjengene, for da ødelegger jo du og må gjenge opp igjen.

Kakk på selve kulen eller hva jeg skal si. Vanskelig å treffe der da men på grunn av spindelen.. men generelt er det bare kakk og bank som skal til. Prøv å ikke ødelegg noe :)

Nå bruker jeg ulike terser av diverse slag som regel. Men regner med du ikke har like stort utvalg av verktøy. Under garasjemekk bruker man hammer 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...