Gå til innhold

El. hengerfeste går ikke i lås eller ut.


fehral
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

Her om dagen skulle jeg sette sykkelholderen på hengerfeste, men til min store forundring ville ikke hengerfeste gå i lås i ute-posisjon. Et lett slag var alt som skulle til for at det bare svingte seg inn igjen. Jeg fikk etter litt om og men, svingt hengerfeste på plass i skjult posisjon. Feilmeldingen jeg fikk var som følgende: "Trying to lock.. "

Nå er det derimot slik at jeg ikke får det ut igjen, og jeg har fortsatt feilmeldingen. Er det noen på forumet her som har vært borti liknende? Slik at jeg ikke kaster meg i gang med alt for mye unødvendig feilsøking.. Jeg har blant annet lest om å koble av bilens strøm 1 time osv.. men har ikke testet det.

Informasjon om bilen:

BMW 318d touring 2009 (E91)

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Kort status er at jeg har demontert hele hengerfeste inkl. motor, men fant ikke feilen. Jeg har også sett etter muligens svidde komponenter på begge "hjernene" til styringen av hengerfeste, uten hell. Ifm. service på bilen, så fikk jeg kjørt diagnose på bilen. Ingen feil funnet :/

Feilen er fortsatt; hurtig blinkink på hengerfesteknappen, og hengerfeste vil ikke løsne. Ved å holde knappen inne i 5 sek, så hører jeg en lyd, men ingen ting skjer.

Skal gjenoppta feilsøkingen om noen dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde problem med min el.krok også, den ble bare hengende å dingle under bilen, ville ikke låse seg i noen posisjoner. Men fant ut at man måtte holde inne knappen til henger festet i 5sekunder for å restarte hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen!

Da er det et par dager siden jeg tok opp igjen skruinga, og nå har saken gjort seg ennå mer interessant.

På kjøreturen fra Nord-Norge til Sør-Norge for tre uker siden opplevde jeg plutselig at språket i bilen hadde endret seg til tysk i det jeg har vært ute av bilen en liten periode. Videre etter noen dager sluttet også denne "trippel flash" egenskapen på blinklys-spaken å fungere (at du enkelt rører blinklysspaken, så blinker den tre ganger). Jeg fant da ut at også denne hadde slått seg av i menyen. Som om ikke dette var nok så sluttet også fjernstyringen av sentrallåsen gradvis å fungere her om dagen. Jeg har til og med prøvd begge nøklene.

Så, til hengerfeste..

Jeg har nå skrudd opp igjen alt sammen, og til min store forundring ser det ut som at denne Bosch 12V motoren som drar ut splinten i hengerfeste, går feil vei. Denne motoren mener jeg, etter all logisk sans burde gå med klokken, men går nå mot klokken. En løsning vet jeg er å snu om +/- på motoren, men dette skulle ikke være nødvendig da jeg aldri har rørt noen av disse kablene i forkant.

Jeg synes det er forunderlig at jeg nå har fått alle disse feilene, og eneste relasjon de har er at det har med elektronikken å gjøre. Er det noen her som har vært borti noe liknende? Først og fremst dette med hengerfeste og at motoren plutselig kan gå feil vei.

Setter pris på alle mulige svar :)

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Hei. Har hatt noe lignende problem med mitt hengerfeste. Og lurer på om noen har noe ide om hva feilen kan være. Hengerfeste går ut og inn men ikke i lås i ute posisjon. Har forsøkt å finne feil uten hell. Det blinker grønt til det er ute forså å lyse rødt og derretter grønt når det har gått inn igjen.  Tips tas i mot med åpne armer. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 27.4.2020 den 11.09, Tb83 skrev:

Hei. Har hatt noe lignende problem med mitt hengerfeste. Og lurer på om noen har noe ide om hva feilen kan være. Hengerfeste går ut og inn men ikke i lås i ute posisjon. Har forsøkt å finne feil uten hell. Det blinker grønt til det er ute forså å lyse rødt og derretter grønt når det har gått inn igjen.  Tips tas i mot med åpne armer. 😊 

Hei, fant du ut av dette? Har samme problem 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 12.6.2020 den 23.25, Jonesy skrev:

Ok, takk, ble en 2’er på PKK så blir nødt å finne ut av det 😬

Jeg har enda ikke funnet ut av dette. Og ønsker tips om noen har😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tb83 skrev:

Jeg har enda ikke funnet ut av dette. Og ønsker tips om noen har😀

På min e61 tullet det og ble byttet ut med et rimelig manuelt hengerfeste istedenfor å prøve å fikse det elektriske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...