Gå til innhold

Sakstips Finansavisen


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Morn,

Jeg har bilspalten i Finansavisen et par uker fremover. Noen som har noen morsomme tips til saker jeg kunne skrevet.

Typen saker jeg er på jakt etter er "hvem får problemer som følge av dieselrotet i OslO", "Så mye kan du spare på alternativ fortolling" etc.

Typisk forbrukerrelatert stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng er å være vesentlig mer nyansert i debatten når det gjelder hvor farlige utslipp fra dieselbiler i realiteten er. Det er for eksempel en verden til forskjell hvorvidt dieselbiler har et partikkelfilter eller ikke. Det blir derfor helt feil å skjære alle dieselkjøretøyene over én kam og dette gjør de da heller ikke på kontinentet der det mange steder er såkalte miljøsoner. Miljømerket/oblaten som er påbudt er gradert nettopp etter hvor store utslipp den aktuelle bilen har av farlige partikler/gasser etc.

http://www.xn--miljmerke-o8a.com/no/miljoeoblat.html

Det er også verdt å påpeke at skipstrafikken er den store stygge ulven i miljøregnskapet, men det hører vi nesten aldri om. Sterke kapital og næringsinteresser sørger for dette. Det er den samme saken når det gjelder landbasert vare/godstransport samt cargo/passasjerfly også.

Lokalt er imidlertid dieselbilene ansvarlig for de største utslippene, men dette er et resultat av politiske beslutninger. Man kan ikke klandre menigmann for å velge det billigste lovlige alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet moment å ta med i artikkelen vedrørende lokal forurensing/eksoslokket som oppstår i Bergen enkelte dager/perioder i løpet av vinteren, er antallet ved/olje fyrte ovner i Bergen. Det meste av bebyggelsen innenfor de 7fjell, er bygget fra 1950 og fram til utgangen av 80tallet.

Poenget med økte bomavgifter/ og odde/partallskjøring faller derfor vekk, da det står kun for en brøk del av utslippet. Hvertfall hvis man sammenligner med antallet båter i bergen havn, som ikke kobler seg til landstrøm, men som står å går med motoren igang. Du kan også ta opp hvor mye værre forutrensingen råolje (skipstrafikken bruker utelukkende dette) er, sammenlignet med diesel som bilene bruker.

Problemer med lokalforurensing og manglende tilkobling av landstrøm, gjelder også feks Geirangerfjorden om sommeren pga det er en smal fjord, med høye fjellsider, lav sirkulasjon i luften, og stor trafikk med cruisebåter som har anløp, og som står med råolje-fyrt maskineri igang mens båtene ligger til kai. Jeg mener NRK har hatt en repotasje om akkuratt dette. Husker jeg rett, gav forurensingen også problemer for opprettsnæringen pga vannet er for skittent.

Videre kan du også skrive om veistandarden i bergen, og hvor lite (6millioner) penger som er satt av til vedlikehold.

Du kan skrive om hvordan innbyggere og næringslivet på Sotra (utenfor Bergen) er skadelidende av trege politikere (og ikke minst fylkesmann) i forhold til den nye fastlandsforbindelsen.

Du kan skrive om Fregattene til Forsvaret. Totalt 5 båter, hvor av kravet kun er at 1 av de skal være oprativ. De imøtekommer heller ikke kravet om 60dagers seiletid pr båt pr år. 24milliarder kroner av statskassen er brukt for å finansiere disse båtene, og kostnaden er beregnet til å være ca 1milliard i året for vedlikehold. Oppgraderinger av utstyr kommer i tillegg.

Du kan skrive om hvordan den nye avgiftspolitikken til politikerne forventes å bli, nå som diesel ikke er så miljøvennlig som først antatt. I sin tid, var det besinavgiftene som ble økt, for å gi konkurransefortrinn for diesel. Vil dieselavgiftene bli økt, uten reduksjon i bensinavgifter?

Du kan lage et regnestykke på hvor mye det faktisk koster å bruke bilen i forhold til statens satser for kilometergodtgjørelse.

du kan skrive om totalutslipp ved produksjonen og detruksjonen av toyota prius, eller andre hybridbiler, og gjerne sammenligne dette mot feks dieselbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, regner med at min forrige arbeidsgiver Håkanes maskin vil slite litt da 95% av alle jobber ligger innenfor bygrensa i Oslo, 30 lastebiler og X antall gravemaskiner bruker jo diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt. også sette søkelys på saksbehandlingen når det gjelder den såkalte "Ryfast" forbindelsen nordøst for Stavanger (Nordjæren) og Ryfylke. Spørsmålet her er hvor mye av saksbehandlingen som rent objektivt bør karakteriseres som ren politisk korrupsjon. Ikke at det er første gangen når det gjelder veiprosjekter i Norge, men dette bør ikke være en unnskyldning når det handler om rundt 10 milliarder kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dyr luksus på billigsalg"

Nå kan du boltre deg i luksus verdig en konge, men likevel slippe unna med undersått pris!

Visste du at syvserien fra BMW koster mindre enn en tilsvarende mellomklasse modell? Ett flaggskip naboen vil misunne deg i mange år fremover...

Dette er en GOD artikkel... Også kan du ta bilder av bilen min til artikkelen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet interessant perspektiv på Wicky´s tema er hvorfor enkelte bilmerker på generell basis tiltrekkes av ulike grupper i befolkningen... og ikke minst hvordan slikt forandrer seg over tid. Man kan tematisk vinkle artikkelen slik at fordommer og myter rundt de enkelte bilmerkene blir belyst uten å støte noen. Gode eksempler er innarbeidede begreper som f.eks "raggare" (amcars), "børstraktor" (Mercedes-Benz/Geländewagen), "kebab" (BMW) etc.

Et annet tema som absolutt bør belyses er forskjellen på hva bilprodusentene opplyser er oppnåelig drivstofforbruk kontra hva som er dokumentert oppnåelig drivstofforbruk. Her er det tildels svært store forskjeller. Bilprodusentene har nå etter massiv kritikk varslet opprydning og innføring av felles standarder, men dette fenomenet burde noen helt klart stille flere kritiske spørsmål ved. Vi snakker ikke om et forbigående fenomen, men om noe som de facto har vært en standard i nesten 40 år. Oppgitt forbruk blir bl.a direkte brukt som en komponent for avgiftsberegning... både når det gjelder bilenes pris og ved div. andre avgifter. Sannsynligheten for at avgiftsgrunnlaget på kjøretøyer har vært og er preget av store feil og mangler er helt klart temmelig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Et poeng er å være vesentlig mer nyansert i debatten når det gjelder hvor farlige utslipp fra dieselbiler i realiteten er. Det er for eksempel en verden til forskjell hvorvidt dieselbiler har et partikkelfilter eller ikke. Det blir derfor helt feil å skjære alle dieselkjøretøyene over én kam og dette gjør de da heller ikke på kontinentet der det mange steder er såkalte miljøsoner. Miljømerket/oblaten som er påbudt er gradert nettopp etter hvor store utslipp den aktuelle bilen har av farlige partikler/gasser etc.

http://www.xn--miljmerke-o8a.com/no/miljoeoblat.html

Det er også verdt å påpeke at skipstrafikken er den store stygge ulven i miljøregnskapet, men det hører vi nesten aldri om. Sterke kapital og næringsinteresser sørger for dette. Det er den samme saken når det gjelder landbasert vare/godstransport samt cargo/passasjerfly også.

Lokalt er imidlertid dieselbilene ansvarlig for de største utslippene, men dette er et resultat av politiske beslutninger. Man kan ikke klandre menigmann for å velge det billigste lovlige alternativet.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10051476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å importere en Z4 E89. Det fikk meg til å oppdage at det er ganske gunstige tider for det, siden både euroen er svak og markedet for spesielle biler i tyskland og sørover er ganske svakt. Tenkte å skrive en sak i FA om det.

Noen som har lagt merke til andre bilmodeller som er gunstige på kontinentet nå? Gjerne BMW, men gjerne noen andre merker for bilentusiaster med sans for å spare penger.

Bør ikke være eldre enn 5 år.

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Hei Mariuse34.

Jeg anser meg som en grynende skribent og lurer....

Spør du om stoff i norge? Med tanke på den skakkjørte politikken bør du vel neppe gjøre annet enn å kjøre en tur til oslo for å se. Selv gleder jeg meg til de såkalte journalistene/intervjuerne i landet slutter å oppfører seg som skolegutter med mikrofon men stiler spmålene selv.

Tipset til deg blir da å enkelt ta opp skjevhetene vedr bilpolitikk. Tro meg, du får sjelden tid å forlate tastauret :D

Men også i dette tilfellet regner jeg med akkurat det samme som ellers.

En artikkel som synser på regjereingens prinsipper!!!!

Et tips! Du sparer ikke på alternativ beregning, du blir snytt for mindre.

Noen som har lagt merke til andre bilmodeller som er gunstige på kontinentet nå
De fleste biler i normale land har gunstig pris da som kjent disse landene ikke oppererer med luksus-skatt på biler utfra et avgift-system tuftet i 1928.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...