Gå til innhold

Sakstips Finansavisen

Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

:mrgreen:

Hei Mariuse34.

Jeg anser meg som en grynende skribent og lurer....

Spør du om stoff i norge? Med tanke på den skakkjørte politikken bør du vel neppe gjøre annet enn å kjøre en tur til oslo for å se. Selv gleder jeg meg til de såkalte journalistene/intervjuerne i landet slutter å oppfører seg som skolegutter med mikrofon men stiler spmålene selv.

Tipset til deg blir da å enkelt ta opp skjevhetene vedr bilpolitikk. Tro meg, du får sjelden tid å forlate tastauret :D

Men også i dette tilfellet regner jeg med akkurat det samme som ellers.

En artikkel som synser på regjereingens prinsipper!!!!

Et tips! Du sparer ikke på alternativ beregning, du blir snytt for mindre.

Noen som har lagt merke til andre bilmodeller som er gunstige på kontinentet nå
De fleste biler i normale land har gunstig pris da som kjent disse landene ikke oppererer med luksus-skatt på biler utfra et avgift-system tuftet i 1928.

Problemet med norsk bilpolitikk er at det er lite å komme med. Det er så ufattelig tabu å snakke om mindre bilavgifter. Særlig når barn sulter, folk er uten hjem og det er masse andre problemer (Dette er ikke min retorikk, men den som stadig møtes)

Men luksusskatt er en ting. Men om du skal importere biler til norge kommer jo skatten på. Men en del biler, som for eks Z4, blir gunstig etter import også. Sett iforhold til norske bilpriser.

For ca ti år siden var det en stor bølge av privatimport. Da hadde det vært flere år med høyt bilsalg i europa som førte til svært gunstige bruktpriser kombinert med lav euro. Den samme effekten har litt uteblitt etter finanskrisen fordi det heller ikke ble solgt så mye biler i europa denne gangen. Men en del luksus og sportsbiler er vanskelig å få solgt. Og har de lav vekt i tillegg er det enda mer gunstig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal skrive om hvorfor luksusbilene faller som steiner på bruktmarkedet kontra mellomklasse biler...

Skriver det ned. Men oppsummert er det jo en kombinasjon av faktorer. De færreste luksusbiler kommer som stasjonsvogner. Dermed har du utelukket en stor gruppe av kjøperne. Videre er folk dødsredde for å reparere på dyre biler i norge, så de er ikke så attraktive brukt.

Videre viser jo et par undersøkelser at de som kjøper en ny F01 7-serie ofte ikke kunne vurdert å kjøpe en brukt. Så de er inneforstått med verditapet, fordi de utelukkende kjøper nye biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne avisen kun for mennesker med sprengfull lommebok og en svær SUV?

Hadde vært interessant å lese en eller flere artikler om "Et minimalistisk bilhold" med eiere som har hatt og tatt vare på bilene sine i 15-20-30 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Nå var det ikke meningen å sable ned iniativet Mariuse34 men mange av tingene folk mener bør taes opp på siden er de samme problem vi hadde for 20år siden.

Selv ville jeg lett laget en sak en kveld ut av faktumet at norges bilavgifter er vedtatt 1928 og begrunnet utformet slik da bilen ikke var ment som et motstykke til hesten, altså skulle utklasse de firbente. Det faktum at hele verdens bilpark også kjøres på drivstoffet minst egnet for motoren både med hensyn til ytelse og forurensing burde gi deg noe å gå på.

Å diskutere et partikkelfilter eller vedfyring blir for meg å videreføre en evighets-diskusjon.

Så et råd jeg spøkefult kaster ut: Dont think outside the box, think with your box!

Ellers synes jeg fredrik tok et poeng jeg brenner for. Skipstrafikk er unntatt foruresning-statistikk, begrunneslen er ikke populær men faktum er at skip forurenser for mye til å være i statistikken. Ta med deg mikrofonen opp på løvebakken til en konfontasjon men du vil garatert møte de samme 8-klasingene vi ser på TV og svarene her bør gi deg mange timer foran dataen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...