Gå til innhold

Dynotest: E36 328i M52B28 med M50 insug, kammar & E85 Etanol


Anbefalte innlegg

Skrevet

7396925612_c79f8f8282.jpg

Dynotest: E36 328i M52B28 med M50 insug, kam & E85 Etanol. by Fekzen, on Flickr

227,3 hk och 274,2 Nm.

Spec på motorn:

325 insug, M3 grenrör, hårdare ventilfjädrar, 240grader 9.7mm kammar insug+avgas.

Hårt varvstopp på 7500

Dyser: 0280 150 431. 352cc/min @ 3.0bar.

Programmerad ECU av http://www.fekzen.se med vassare tändning anpassad för kundens setup och E85 Etanol.

Dynotestet är utfört i en mycket "hård" bänk. Andra bilar som bänkades samtidigt fick låg effekt, tex var en E34 535i där samtidigt som fick 195 hk i motorn.

Mvh//

A.Fekzen

Skrevet

Jo precis :) Kunden skulle testa bilen igen i en till bänk eftersom andra original bilar hade fått lägre effekt än vad dem skulle ha.

Mvh A.Fekzen

  • 5 months later...
Skrevet

Svak momentkurve er en bieffekt av innsuget som er montert.

På min Z3 2,8 er det orginale innsuget beholdt og dermed det gode momentet denne motoren har, det er byttet kam, toppen portet og styrngen deretter mappet. Den går 0-100 0,9 sek raskere enn oppgitt og samme tid som Z3 3,0 med 231 hk.

Jeg har aldri målt den på ruller, men en del mer hk enn orginalt må det jo være.

Alt dette er gjort før jeg kjøpte den for 8 år siden, derfor har jeg ikke detaljer om kammer osv.

Skrevet

Trodde ikke hydrauliske ventilløftere kunne brukes på så høye turtall?

Uansett, setter man opp bilen med f.eks en 3.64 utveksling i diffen i tillleg så vil nok bilen bli en god del kvikkere enn orginalt.

Bør gjøres når man har såppas til turtallregister å gå på.

2.93 til 3.64 bør merkes bra :)

Skrevet
skulle hatt målepapirer på orginal motor og. bare for å ha sammenlignet.

Japp, hade vart klart bättre. Är kunden som bänkat och sen skickat in papperna till mig så tyvärr blev den aldrig testad original. Hade jag gjort testet själv så hade jag självklart testat med original först.

Mvh

A.Fekzen

Skrevet

Det eneste som har skjedd her er å flytte momenttoppen 1575omdr opp, momentet er jo tilogmed 6Nm lavere enn originalt (kan jo være benken). Det samme utfallet skal være mulig å oppnå med originale kammer, m50 innsug og bensin. Å flytte momentkurva er ikke et problem men å øke den er værre..

Når alt kommer til alt så er faktisk effekt bare et forhold mellom dreimoment og turtall..

F.eks. effekttoppen her på 6000 omdr gjør at du må gire rett etter 6000, for så å ende opp langt under momenttoppen i neste gir, det er lite gunstig med mindre du har ei veldig tettsteget kasse.

Originalt har denne et fungerende register fra 3950 til 5300 omdr, mens denne fungerer fra 5500 til 6000 omdr.. Teoretisk selvfølgelig..

Men hvorfor e85 på en sugemotor?

Skrevet
Det eneste som har skjedd her er å flytte momenttoppen 1575omdr opp, momentet er jo tilogmed 6Nm lavere enn originalt (kan jo være benken). Det samme utfallet skal være mulig å oppnå med originale kammer, m50 innsug og bensin. Å flytte momentkurva er ikke et problem men å øke den er værre..

Når alt kommer til alt så er faktisk effekt bare et forhold mellom dreimoment og turtall..

F.eks. effekttoppen her på 6000 omdr gjør at du må gire rett etter 6000, for så å ende opp langt under momenttoppen i neste gir, det er lite gunstig med mindre du har ei veldig tettsteget kasse.

Originalt har denne et fungerende register fra 3950 til 5300 omdr, mens denne fungerer fra 5500 til 6000 omdr.. Teoretisk selvfølgelig..

Men hvorfor e85 på en sugemotor?

Man skal jo ikke nødvendigvis gire på effektoppen, visst ikke kurven daler veldig. På denne motoren holder den seg veldig bra,så her vil det lønne seg å dra den litt ekstra, og da kommer man gunstig ut på neste gir. Det er gjennomsnittseffekten som gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...