Halbakken Skrevet Juni 20, 2012 Share Skrevet Juni 20, 2012 Hei! Har hatt ei motorlampe i dashen ei stund nå, og har fått tatt en diagnosetest på den. Første ganga jeg gjorde dette, så kom det opp at "Tenningstidspunktsensoren" på kammen var gåen. Byttet denne, men lampa lyste fortsatt etter sletting. (Byttet denne 2 ganger forøvrig, i tilfelle det var en produksjonsfeil på den første føleren) Tok den enda en gang på test og da kom det opp "Feil lambda verdier". Er dette noe så enkelt som at lambdasonden har gått til helvete? Er vel 2 stk på denne også Takker for svar! Mvh! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 20, 2012 Share Skrevet Juni 20, 2012 Utifra feilmeldingen så er det vel uomtvistelig at det er lambda som er gåen ja. Men jeg vet ikke om det er nr 1 eller 2, om du har 2 da. Men jeg vil anta det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet Juni 20, 2012 Share Skrevet Juni 20, 2012 nå er jeg ikke helt sikker men mente pleide komme opp bank 1 eller bank 2 på diagnose ang lambda.. bank 1 er syl 1-3 og bank 2 syl 4-6 om jeg ikke tar grisefeil.. da hvis det er en 6'er men du har jo en 4'er. sikker på du har to lambdasonder..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halbakken Skrevet Juni 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2012 Ja mulig det? Men er det noen måte å sjekke lambda uten å kjøpe ny da? Ja, har to stk, før og etter katalysator:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Juni 20, 2012 Share Skrevet Juni 20, 2012 Har du feilkoden? Har vært borti X antall 316/18 med feilkode på luft/bensin blanding. Det pleier veldig ofte å være luftmassemåler eller den pvc ventilen + åndeslagen i bakkant av motor. Gitt at du har M43 motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juni 20, 2012 Share Skrevet Juni 20, 2012 Sjelden at feilkode på lambda faktisk betyr at lambdasonden er defekt. Den registrerer feil blanding pga andre feil med motoren og kaster dermed opp en feilkode. Hvis du vil kontrollere lambdasondene kan du koble et voltmeter til signalledningen på lambdasonden og jord. Kjør bilen driftsvarm og hold den på 2000rpm. Signalet skal da variere hyppig mellom 0,1 og 1,0 volt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halbakken Skrevet Juni 21, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2012 Har ikke feilkoden dessverre, men dette kan jeg finne ut. Det jeg syns er så merkelig er at jeg først fikk opp at tenningstidspunktsensoren var gåen, etter at jeg bytta denne og sletta feilkoden så var fortsatt problemet der. Det som er problemet er at bilen "putrer" veldig da jeg starter den, og hvis den har stått ei stund og jeg skal starte den, så er den vond å få kjørt igang med en gang (Turtallet fusker og går litt opp og ned, nesten like før den stopper for å så hoppe opp igjen) Slik er det det med turtallet da jeg trykker inn clutchen og bilen kun går på tomgang enkelte ganger også, varer bare noe sekunder før den blir "bra" igjen, men... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå