Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finn deg ett verksted som godtar at det tas måling ved forhøyet tomgang. Hvis ikke så må du sjekke LMM som enkleste måte for å justere blanding.

Tomgangsregulator kan renses ja.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Plugger bør skiftes en gang i blant.

Det er antagelig ikke de som gjør at den varierer så mye men uansett skift de nå og du vil tene inn de på bensinforbruket.

Har ikke sett noe om at du har byttet lamdasonde ?

Det er jo den viktigste delen sammen med lmm for å regulere blandingen.

Du trenger nødvendigvis ikke å merke noe galt med motor selv om lamdasonden er gåen.

Skrevet

Pluggene er skiftet for noen mnd siden, og bilen er ikke blitt kjørt alt for mye siden. Jeg har også byttet lamdaksonden :wink: jeg skal prøve å få sjekket lmm, og se om den ikke er helt på topp. Han på kontrollen sa noe om at ofte kunne "slike gamle bmw'er ofte gå reinere hvis man kobler fra lmm". Vil ecu'en gå i en innprogramert loop da, og kanskje stabilisere utslippet? :)

Skrevet

Jeg kjøpte bare en universal titan-lamdasonde, og måtte lodde om ledningene.. Hvis jeg skal kjøpe orginal, er siemens sin jeg må ha, eller funker andre "oem" leverandører (eks: bosch)? Skal prøve å få målt lamda og lmm og se om det er noe unormalt med de ;)

Skrevet

LMM på m50 er ikke justerbar :)

Det er bare å sjekke sensorer dette egentlig, ting som påvirker blandingsforholda på disse motorene er mange.

TPS ( spjeldhussensor), ICT ( intake coolant temp ), IAT ( intake air temp ) i tillegg til LMM og lambda såklart.

Jeg regner med du har bytta luftfilter og plugger allerede? :P

Skrevet

Det som pleier å fungere er å kjøre ett par 100 mil på autobahn for å få varmkjørt den skikkelig og få blåst ut soten av motoren. Eller bare dra ett par kilomter med 4000-6300 rpm og dra rett på visning! :)

Skrevet

Har nå tatt ut tomgangsregulatoren for å rense den. Jeg lest rundt om at man skal kjøre på med WD40 og bevege porten i den for å få den til å gli lett, men jeg får ikke til å bevege den i det heletatt. Ødelegger jeg den med å bruke mye krefter på å tvinge den opp, eller skal den være slik når den ikke er koblet til? :?

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med den på M50, men på M30 måtte jeg ta i litt forsiktig, for så å ta den mye frem og tilbake til den gikk lekende lett.

Skrevet

Jeg har prøvd forsiktig å tvinge den opp med et flatt skrujern.. Får prøve litt hardere kanskje, er vel mye det samme som på m30 :|

Skrevet

På m50 er det vel om jeg ikke husker feil ett stempel/ventil som dreier inne i tomgangsregulatoren, så du må passe på å dreie stemplet riktig vei, ellers vil det skades.

Det er ikke ett stempel som går opp/ned om du skjønner :)

Skrevet

Det er et stempel/dør i den ja, med en liten åpning, ser ut som den ikke er helt lukket. Jeg skal prøve å tvinge denne opp :wink:

Skrevet

Nå har jeg satt inn igjen tomgangsregulatoren, og nå går ikke på tomgang lenger.. den er helt fin når jeg gir litt gass, og når den begynner å bli lunken går den så vidt på tomgang på 500 rpm.. det kommer også en svak pipe/skrape lyd fra (det jeg tror er) tomgangsregulatoren når jeg slipper gassen. Regner vel med at regulatoren er kaputt, eller har noen flere tips? :?

Skrevet

Nå kommer det mye hvit eksos, og det virker som om motoren gurgler litt med jevlne mellomrom.. temperaturmåleren beveger seg sakte frem og tilbake en liten mm når motoren ligger på 2000rpm.. kan jeg ha ødelagt noe som har med kjølingen å gjøre ved å ta av og på innsuget? toppakningen ryker vel ikke plutselig bare ved å gjøre dette? :?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...