Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en E61 530xD Touring med sportsautomat. Når jeg fikk den syns jeg den gikk kjempefint og girte akkurat når jeg forventet det (og når jeg ville det selv, enkelt å kontrollere med gassen). Imidlertid følte jeg en merkbar forskjell når jeg brukte den ene nøkkelen kontra den andre, mulig dette kun er innbilning. Men nå har jeg forsøkt å holde meg til et kjøremønster som jeg syns er behagelig, og noe av vitsen med en dieselbil er jo nettopp dette, at man kan utnytte et lavt turtall og holde et lavt forbruk, samtidig som det er behagelig... Sportsautomaten i denne bilen er jo nydelig og forutsigbar på alle områder...

Nå, et halvt år senere syns jeg girkassen nøler med å gire under svak akselerasjon, den vil gjerne like å ligge over 2000-tallet en god stund, dette har den aldri gjort før... Likeså girer den ned et hakk under bremsing i vanlig Drive mode, noe den heller aldri har gjort før... Det vil si at så snart jeg slipper gassen, så girer den ned... Den er jo ikke i lock-mode på samme måte som når den står i sport, så dette syns jeg er rart...

Hva har skjedd?

Skrevet

Km stand?

Når vart det bytta olje på kassen sist?

Ellers må det vel gå an å nullstille elektronikken i kassen. Eg rekner med at andre har litt meir peiling på dette.

Skrevet

Er ikke så kjennt med e6x så mulig jeg tar feil, men lagres ikke persondata i nøkkelen ?

Seteinnstilling, speil, ratt, kjørestil (da for girkasse) og lignende innstillinger. Men det er mulig dette kom litt senere.

Skrevet

Nullstill kassa og se om det er forskjell. Hold gasspedal helt inntrykket og sett på tenning, hold pedal inntrykkeg i 20sec. Slå av tenning og slipp gasspedal. Start opp og kjør.

Skrevet
Nullstill kassa og se om det er forskjell. Hold gasspedal helt inntrykket og sett på tenning, hold pedal inntrykkeg i 20sec. Slå av tenning og slipp gasspedal. Start opp og kjør.

Trodde ikke denne rutinen virket på nyere ZF-kasser?

Til trådstarter: lukter det litt svidd når du parkerer etter kjøretur? Dersom det gjør det, og ut fra forklaringen din, ville jeg hold en knapp på at bilen prøver å gjennomføre regenerering av partikkelfilter. Den velger da lavere gir enn det du vil forvente og kjennes ikke helt 100 ut. Medisinen er en langtur i stabil (høy) hastighet med vanlig kjørestil. Det er ikke noe poeng å tyne den på turtallet men la den gjerne få belastning i form av bakker etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...