Gå til innhold

E39 - 523ia - Kjørt uten motor olje - ventil-tikking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kom hjem fra jobb idag og når jeg skulle la den gå å roe seg litt la jeg merke til at det var ventil-tikking på gang(dette er min og broden sin teori, det kan selvsagt være noe annet, kom med tips og hint!)!

Da jeg kjørte fra jobb var det ikke slik, og når jeg kom ut fra butikken rett etter var det heller ikke. Så har skjedd etter motor ble varm mener jeg.

som i tittel så har jeg kjørt uten olje(da jeg har funnet ut NÅ at den lekker). peilepinnen målte at det var kun på tuppen det var noe olje, så var SÆRS lite. Fylte så 2,5l castrol 3w50, men lyden er der fremdeles etter å ha gått 2-3 min på tomgang(etter fylling).

Om noen har noe tips så gi en lyd her er dere snill!

Setter pris på all hjelp!

///Frank Ruben

Skrevet

Hvis det var olje på tuppen av peilepinnen så er det mange liter igjen i bunnpanna og ingen fare. Det er ikke tomt for olje så lenge det viser på peilepinnen. Det er ganske vanlig at det skiller 1 liter fra minimun til maximum på peilepinnen. Hvis du da har olje på tuppen på peilepinnen så har du 5-6 liter igjen i motoren så da er det tvilsomt at det er det som gjør at det tikker.

Hvis du har fyllt 2.5 Liter olje etterpå så bør du kanskje peile for da har du sannsynlivis altfor mye olje på motor.

Skrevet
Hvis det var olje på tuppen av peilepinnen så er det mange liter igjen i bunnpanna og ingen fare. Det er ikke tomt for olje så lenge det viser på peilepinnen. Det er ganske vanlig at det skiller 1 liter fra minimun til maximum på peilepinnen. Hvis du da har olje på tuppen på peilepinnen så har du 5-6 liter igjen i motoren så da er det tvilsomt at det er det som gjør at det tikker.

Hvis du har fyllt 2.5 Liter olje etterpå så bør du kanskje peile for da har du sannsynlivis altfor mye olje på motor.

Har peilet nå, og den er midt mellom max og min, så er fin fint nå :P

Men startet motoren igjen nå etter den har kjølt seg ned litt og lyden forsvinner mer og mer jo kaldere den er.. Noen ideer?

Skrevet

Da kan henda motoren har brent ventil løfterne når du har kjøyrt med for lite olje. Dette kalles motorhavari :wink:

Ventilane er ofte dei første som gjer tegn på at motoren begynner å få havari.

Har du lite olje og kjøleveske som er gammel eller lite nivå så skal det ikkje mykje til før motoren brenner stempler, lager og ventiler.

Skrevet
du vil få gul oljelampe i dashen også hvis nivået begynner å bli kritisk så jeg sier meg enig med Hpi her...

Sant det! :)

Vell nå tok jeg en tur med bilen til butikken(ca 10 min hver vei), så kjørte den litt "Hardt" på flaten, så den fikk bli varm, og når jeg parkerte igjen så var det ingen lyder.. Så litt underlig dette er det ikke?

Skrevet

Er nok ikke værre en at det er en ventilløfter som har satt seg litt, ved litt hardkjør med høyt turtall vil den løsne igjen. helt vanlig på m52-54 motorer med hydrauliske løftere, som har fått litt km på seg :)

Kjør en motorflush og fyll på tykkere olje.

Skrevet
Er nok ikke værre en at det er en ventilløfter som har satt seg litt, ved litt hardkjør med høyt turtall vil den løsne igjen. helt vanlig på m52-54 motorer med hydrauliske løftere, som har fått litt km på seg :)

Kjør en motorflush og fyll på tykkere olje.

Dette skal jeg prøve! Takk!

Skrevet

Hpi, nei, om det er olje i bunn av pinnen så er det ikke 5 - 6 liter igjen i motoren. Den skal ha 6.5 Liter ved oljeskift+filter, og mellom merkene på pinnen er det ca. 1,5 L , at det da fylles 2.5L ved oljenivå på bunnen av pinnen, det er normalt.

Trådstarter, tut å kjør og skift olje ved neste planlagte oljeskift. Men da ta en som er delsyntetisk og lyder på 5w-40 isteden :) EEn motorrens kan gi resultater, i begge endene av skalaen, du kan bli kjempe fornøyd, men om det er mye avleiringer i motor (somd et er som regel på M52 pga. den høye varmen de utvikler) så kan du være uheldig og få deler av denne avleiringen i bunn av sil til oljepumpe og da reduserer kapasiteten denne har. Vet man sier mye flott om motorrens, men det eneste som garantert fungerer er hyppige oljeskift fra dag 1. Er ikke det gjort, så må man bare la det skure å gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...