FrankRuben Skrevet Juni 25, 2012 Skrevet Juni 25, 2012 Hei! Kom hjem fra jobb idag og når jeg skulle la den gå å roe seg litt la jeg merke til at det var ventil-tikking på gang(dette er min og broden sin teori, det kan selvsagt være noe annet, kom med tips og hint!)! Da jeg kjørte fra jobb var det ikke slik, og når jeg kom ut fra butikken rett etter var det heller ikke. Så har skjedd etter motor ble varm mener jeg. som i tittel så har jeg kjørt uten olje(da jeg har funnet ut NÅ at den lekker). peilepinnen målte at det var kun på tuppen det var noe olje, så var SÆRS lite. Fylte så 2,5l castrol 3w50, men lyden er der fremdeles etter å ha gått 2-3 min på tomgang(etter fylling). Om noen har noe tips så gi en lyd her er dere snill! Setter pris på all hjelp! ///Frank Ruben
FrankRuben Skrevet Juni 25, 2012 Forfatter Skrevet Juni 25, 2012 Kan nevnes at det øker med turtall også.. Er det kjørbart med dette? for jeg er ekstremt avhengig av å ha bil til/fra jobb + diverse andre ting.
Hpi Skrevet Juni 25, 2012 Skrevet Juni 25, 2012 Hvis det var olje på tuppen av peilepinnen så er det mange liter igjen i bunnpanna og ingen fare. Det er ikke tomt for olje så lenge det viser på peilepinnen. Det er ganske vanlig at det skiller 1 liter fra minimun til maximum på peilepinnen. Hvis du da har olje på tuppen på peilepinnen så har du 5-6 liter igjen i motoren så da er det tvilsomt at det er det som gjør at det tikker. Hvis du har fyllt 2.5 Liter olje etterpå så bør du kanskje peile for da har du sannsynlivis altfor mye olje på motor.
FrankRuben Skrevet Juni 25, 2012 Forfatter Skrevet Juni 25, 2012 Hvis det var olje på tuppen av peilepinnen så er det mange liter igjen i bunnpanna og ingen fare. Det er ikke tomt for olje så lenge det viser på peilepinnen. Det er ganske vanlig at det skiller 1 liter fra minimun til maximum på peilepinnen. Hvis du da har olje på tuppen på peilepinnen så har du 5-6 liter igjen i motoren så da er det tvilsomt at det er det som gjør at det tikker. Hvis du har fyllt 2.5 Liter olje etterpå så bør du kanskje peile for da har du sannsynlivis altfor mye olje på motor. Har peilet nå, og den er midt mellom max og min, så er fin fint nå Men startet motoren igjen nå etter den har kjølt seg ned litt og lyden forsvinner mer og mer jo kaldere den er.. Noen ideer?
Simpel Skrevet Juni 25, 2012 Skrevet Juni 25, 2012 Jeg ville prøvd en feitere olje, siden lyden blir mindre når motoren er kaldere = oljen er feitere. Hva har du på nå?
carburetion Skrevet Juni 25, 2012 Skrevet Juni 25, 2012 Skift olje på motoren m/filter. Eg hadde prøvd castrol 5w40
FrankRuben Skrevet Juni 25, 2012 Forfatter Skrevet Juni 25, 2012 jeg har fylt med castrol 5w30 så lenge jeg kan huske, samme nå
Simpel Skrevet Juni 25, 2012 Skrevet Juni 25, 2012 Da ville jeg prøvd 5W40. Jeg hadde litt tikking på en M50, alle stygge lyder forsvant etter motorflush (Omega) samt ny Fuchs 5W40 olje.
carburetion Skrevet Juni 25, 2012 Skrevet Juni 25, 2012 Da kan henda motoren har brent ventil løfterne når du har kjøyrt med for lite olje. Dette kalles motorhavari Ventilane er ofte dei første som gjer tegn på at motoren begynner å få havari. Har du lite olje og kjøleveske som er gammel eller lite nivå så skal det ikkje mykje til før motoren brenner stempler, lager og ventiler.
gullsakar Skrevet Juni 25, 2012 Skrevet Juni 25, 2012 du vil få gul oljelampe i dashen også hvis nivået begynner å bli kritisk så jeg sier meg enig med Hpi her...
FrankRuben Skrevet Juni 25, 2012 Forfatter Skrevet Juni 25, 2012 du vil få gul oljelampe i dashen også hvis nivået begynner å bli kritisk så jeg sier meg enig med Hpi her... Sant det! Vell nå tok jeg en tur med bilen til butikken(ca 10 min hver vei), så kjørte den litt "Hardt" på flaten, så den fikk bli varm, og når jeg parkerte igjen så var det ingen lyder.. Så litt underlig dette er det ikke?
Magnus M Skrevet Juni 25, 2012 Skrevet Juni 25, 2012 Er nok ikke værre en at det er en ventilløfter som har satt seg litt, ved litt hardkjør med høyt turtall vil den løsne igjen. helt vanlig på m52-54 motorer med hydrauliske løftere, som har fått litt km på seg Kjør en motorflush og fyll på tykkere olje.
FrankRuben Skrevet Juni 25, 2012 Forfatter Skrevet Juni 25, 2012 Er nok ikke værre en at det er en ventilløfter som har satt seg litt, ved litt hardkjør med høyt turtall vil den løsne igjen. helt vanlig på m52-54 motorer med hydrauliske løftere, som har fått litt km på seg Kjør en motorflush og fyll på tykkere olje. Dette skal jeg prøve! Takk!
Fliid Skrevet Juni 25, 2012 Skrevet Juni 25, 2012 Hpi, nei, om det er olje i bunn av pinnen så er det ikke 5 - 6 liter igjen i motoren. Den skal ha 6.5 Liter ved oljeskift+filter, og mellom merkene på pinnen er det ca. 1,5 L , at det da fylles 2.5L ved oljenivå på bunnen av pinnen, det er normalt. Trådstarter, tut å kjør og skift olje ved neste planlagte oljeskift. Men da ta en som er delsyntetisk og lyder på 5w-40 isteden EEn motorrens kan gi resultater, i begge endene av skalaen, du kan bli kjempe fornøyd, men om det er mye avleiringer i motor (somd et er som regel på M52 pga. den høye varmen de utvikler) så kan du være uheldig og få deler av denne avleiringen i bunn av sil til oljepumpe og da reduserer kapasiteten denne har. Vet man sier mye flott om motorrens, men det eneste som garantert fungerer er hyppige oljeskift fra dag 1. Er ikke det gjort, så må man bare la det skure å gå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå