Gå til innhold

E36 320i blir for varm ved tomgang. NÅ MED KJEMPEKUL VIDEO!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallais!

Har et problem med at bilen går over driftstemperatur når bilen står stille. Jeg vet at viften foran radiatoren ikke går selvom bilen går over driftstemperatur. Jeg trodde først det var tempsensoren til radiatoren som skapte problemet, men problemet fortsatte etter jeg satt i en ny tempsensor.

Har sjekket ledningen fra sensor til sikringsboks, sjekket sikringer.

Noen som har en anelse på hva det kan være som gjør at viften ikke går? et sted jeg kan begynne?

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

De biler jeg har erfaring med som har temp.bryter i radiatoren, så kan du jorde den for å simulere høy nok temperatur.

Det vil også si at du kan måle +12 volt på den ene polen, mens den andre går til jord, når du har tatt av pluggen fra bryteren.

Dersom du ikke måler +12v, kontroller om det er spenning inn til vifta. Om så, så er selve vifta død. Om ikke, da er det å kontrollere sikringer igjen, evt ledningsnett.

mvh Frode Neergård

sent fra min HTC med Tapatalk 2

Skrevet
er det elektrisk vifte eller viskosekobling? vis det er viskosekobling på viften så vil jeg anta at den er gåen

Ettersom det står "ikke går" vedr. vifta, så tolka jeg det til elektrisk. Dersom ei vifte på viskosekobling ikke snurrer i det hele tatt, da er det nok helt sikkert gåen ja. og trolig står den fastlåst i noe også! (det kan jo forsåvidt gjelde elektrisk også, men da burde sikringen være røket!)

Skrevet

Hos meg er det elektrisk vifte foran radiator og vifte med viskosekobling bak radiator og ingen av de virket. Måtte skifte både den elektriske og viskosekoblingen. Dette var da en E39

Skrevet
Viften mellom motor og radiatoren går fint. Den som er mellom radiatoren og grillen går ikke. Den har vel ikke viskosekobling?

Viskosekobling vil si at den er drevet mekanisk fra motoren, som oftest vi reim og denne viskosekoblinga. Når motor er kald skal det være rimelig lett å stoppe vifta når motor går. Etterhvert som den blir varm skal den være tyngre å tyngre ende hastighet på. Om ikke er viskosekobl. utslitt. Ofte er det også litt slakk iden opp/ned da...

mvh Frode Neergård

sent fra min HTC med Tapatalk 2

Skrevet

Men viften er foran radiator og det går ingen reim til den. Det er heller ingen kobling med motor utenom via ledninger. Går da utifra at den er elektrisk(egen motor)

Skrevet
Men viften er foran radiator og det går ingen reim til den. Det er heller ingen kobling med motor utenom via ledninger. Går da utifra at den er elektrisk(egen motor)

Den vifta som er forran radiatoren er elektrisk og som oftest tilhører den A/C eller Klima. Sjekk termostaten din, eventuellt toppakning, luft i systeme osv. Flere sliter med temp problemer og de fleste har tråder her inne på bimmers. Bare å søke i vei.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Skrevet

Viften foran radiator er som skrevet kun or ac... Motor skal ikke gå varm selv om denne ikke slår inn.

Jeg ville sjekket kjøleveskenivå og prøve å lufte anlegget. Er dette i orden så er vannpumpa og termostat aktuelle feilkilder.

Skrevet

Hmm :(

Men husker at den gikk ofte før når bilen var i driftstemp, trodde funksjonen var å dytte kald luft mot radiatoren og dermed holde kjølevannet på rett temp.

Den stoppet iallefall samtidig som problemet oppstod og går ikke selvom ac er i gang.

Den andre viften fungerer som den skal. Den er drevet av rein og har viskosekobling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...