Gå til innhold

Slark i vanosstempler

Bellen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

Eg driver for tiden og overhaler vanosen på min M54B25 motor da eg synest at motoren nå har blitt meeeget slapp :(

Eg kjøpte derfor nye vanosringer og "rattlekit" frå Beisan.

Alt er nå demontert, men eg er litt usikker på om eg må skifte "rattlekittet" (ringen) ved lageret til stemplene. Når eg skruer fast stemplene på kamakseldrevene slik som beskrevet hos Beisan, så er det en del slark alle veger enn kan bevege stempelet.

Men det eg lurer på er, kor mykje slark kan tolereres her egentlig? Eg veit at eg burde skiftet det uansett nå sidan eg har alt ute, men for at eg skal få kunne skifte "rattlekitet", så må eg først kjøpe meg elektrisk muttertrekker.

Noken her som har overhalt vanos som kan gi meg tips på dette?

Mvh

Bellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Er du sikker på det? Eg er ingen ræser på engelsk, men forstår det slik på Beisan sin side at det skal vere lite aksial slakk, men det skal vere litt diagonal slakk? Hos meg er det litt aksial slakk og mykje diagonal slakk pluss en del slakk om en riggler stempelet fram og tilbake om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Er du sikker på det? Eg er ingen ræser på engelsk, men forstår det slik på Beisan sin side at det skal vere lite aksial slakk, men det skal vere litt diagonal slakk? Hos meg er det litt aksial slakk og mykje diagonal slakk pluss en del slakk om en riggler stempelet fram og tilbake om du skjønner.

Skal være litt Radial slakk, altså fra side til side, men ikke aksialt slark, ut og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Rattlekitet er også til M52 og M54 motorer, men eg er usikker på om eg treng å fikse det nå.

Ok, ser det nå ja, men problemet er størst på M50 motorene.

Symptoms

Vanos rattle at a certain RPM range, often 1800-2200 RPM. Rattle can also occur at idle.

This vanos is manufactured with a loose piston bearing. Thus all vanos units can rattle. For the vanos to rattle a resonance needs to be achieved in the camshaft lash and associate parts movements. Some car models are more susceptible to achieving this resonance and rattle than others.

Models susceptible to experiencing vanos rattle:

3-series E36 all models

5-series E34 all models

Z3 all models.

This list will be updates as more data is collected.

Note: All models can and have experienced the vanos rattle.

Hos meg var det ikke ett problem når jeg byttet O-Ringene så jeg brukte ikke det vanos rattle kittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...