Muztang289 Skrevet Juli 9, 2012 Share Skrevet Juli 9, 2012 Hei. Har noen spørsmål jeg lenge har lurt på, har prøvd å søke litt men fant ikke noen helt ordentlig svar på dette.. Jeg har en E38 740ia, hvor jeg har en liten drøm om å få byttet ifra M62B44 til en S62B50 motor.. Hva av problemer vil jeg evnt. komme over om jeg skulle gå for å prøve dette? Elektro problemer? Innfestning på girkasse? Motorfester? Alt av slanger( kjøleslanger, servo ect.. ) ? Etter hva jeg har hørt så er en S62 motor "plug'n'play" om enn har en M62 fra før da dette er samme blokk og bortimot lik motor..? Mvh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Juli 9, 2012 Share Skrevet Juli 9, 2012 Dette er nok ikke plug and play nei. De fysiske går bra da det er samme blokka, men er litt forskjellig da den har to lmm og annet innsug. Og sansynligvis kjøleslanger (?) det elektriske er iallefall ganske forskjellig. S motoren har vanos og to lmm osv. Men alt går jo an kanskje sprut hadde vært enklest? Kunne godt tenkt meg denne om min tar kveld jeg også, råååå maskin de der!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Juli 10, 2012 Share Skrevet Juli 10, 2012 At selve motornettet er annetledes med en ekstra lmm o.l. er vel ikke noe problem sålenge bus systemene mellom f.eks dme og resten av bilen kan snakke sammen. Samme med ews. Men det er vel her problemet kan oppstå. Fysiskt burde det vel gå da de som nevnt over er basert på samme blokk. Men oppsett av drivverk som tåler det er jeg usikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Juli 10, 2012 Share Skrevet Juli 10, 2012 Spørs om dette ikke blir hardt til autkassa ja. Må vell nesten ha manuell da. Når jeg tenker meg om sæ har jeg sett e38 med s-motor men husker ikke hvor. Søk på youtube eller noe ; ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Juli 10, 2012 Share Skrevet Juli 10, 2012 Ligger ett par filmer på youtube ja Bare søk på e38 s62 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muztang289 Skrevet Juli 10, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 10, 2012 Hører hva dere sier, men vil ikke ta det til meg da det "knuser" den enkle og simple drømmen til den perfekte bilen.. Jeg har sett denne E38'n med S62 motoren, den er mat svart og ikke direkte pen i mine øyne.. Automatkasse blir bytte til manuell, drivverk vil bli byttet om det skulle ryke, enkel og grei sak.. =p Det får vel bare forbli en drøm inntil vidre, tror motoren min i 7'rn forsatt er frisk om man ser bort ifra litt blårøyk ved oppstart ( ventiltettninger? ), den har rulla straks 300.000 så er vel moden for litt omsorg og pleie nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Juli 10, 2012 Share Skrevet Juli 10, 2012 Kan ikke blårøyk ved oppstart være veivhusventilen da? Søk på e38 osv på youtube. Denne røk hos meg også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gkw89 Skrevet Oktober 2, 2012 Share Skrevet Oktober 2, 2012 når jeg fikk s62 ned i e30'n, og flere andre har gjort det, så hvorfor skulle det ikke gå enda lettere i en like ny bil som motor'n? alt motornettet henger jo på motoren, tror faktisk det er samme inn og ut gang på kjølinga til hver av motorene også, litt usikker der men... det er helt like grenrør, kassa tåler det nok med tanke på at de tåler presse, og denne kassa er jo nyoverhalt i tillegg, men hadde jo vært mest morro med manuell da LMM er vel det minste problemet, samme med vanos..... de blir vel styrt av hjernen som henger på motor'n?! i verste fall, sender man hjernen til tyskland Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muztang289 Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 2, 2012 Blir en tur ut i en E39 M5 etterpå, om jeg blir frelst blir det nok en slik motor OM det er så enkelt gkw skal ha det til.. Eller evnt. en presse fra ESS, er jo billigre og ESS "garanterer" at motor og driverk på/til M62 skal klare dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Oktober 2, 2012 Share Skrevet Oktober 2, 2012 Det største problemet er vel at bilen aldri vil bli godkjent av biltilsynet,motoren er det plass til i en 740, der er det også har plass til en v12. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Oktober 2, 2012 Share Skrevet Oktober 2, 2012 tru meg, du vil bli frelst. den er det råeste jeg har sittet på med!! jeg SKAL ha en e39 m5 en gang. vært rått med e38 s62 og da men som du sier, komp er nok enklere. men er lettere å bli "tatt" for og kanskje? er jo meget synlig når man åpner panseret men. har du sjekket litt ang godkjenning eller? ssp klarer helt sikkert noe koster sikkert litt men da har man jaggu en unik bil etterpå også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gkw89 Skrevet Oktober 2, 2012 Share Skrevet Oktober 2, 2012 trenger ikke å hete SSP for å få ting godkjent da, må bare ha rette papirer og søknader men daniel, jeg tar på meg jobben for deg og få S62 oppi så hiver vi kompressor på den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FritzP Skrevet Oktober 3, 2012 Share Skrevet Oktober 3, 2012 Dette er ikke "plug'n play", men det er fullt mulig å gjennomføre en slik ombygging. Fysisk vil jo en S62 passe rett ned i motorrommet på en E38, men det som vil by på utfordringer er elektronikken. Jeg ville dessuten gått for den originale 6 trinns kassen og ikke koplet den opp i mot automatkassen du har nå. Ang motorstyring så ville jeg uten tvil brukt den originale MSS52 ecu'en som jo faktisk er et lite mesterverk i seg selv. Det er i dag ikke noe problem å få denne til å fungere i en annen bil, også uten can-bus. Du vil da ha en motorstyring som kan tilkoples og diagnostiseres med BMW diagnoseutstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå