Gå til innhold

M62 -> S62 = Problematisk eller "enkel" jobb?


Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har noen spørsmål jeg lenge har lurt på, har prøvd å søke litt men fant ikke noen helt ordentlig svar på dette..

Jeg har en E38 740ia, hvor jeg har en liten drøm om å få byttet ifra M62B44 til en S62B50 motor..

Hva av problemer vil jeg evnt. komme over om jeg skulle gå for å prøve dette? Elektro problemer? Innfestning på girkasse? Motorfester? Alt av slanger( kjøleslanger, servo ect.. ) ?

Etter hva jeg har hørt så er en S62 motor "plug'n'play" om enn har en M62 fra før da dette er samme blokk og bortimot lik motor..?

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke plug and play nei. De fysiske går bra da det er samme blokka, men er litt forskjellig da den har to lmm og annet innsug. Og sansynligvis kjøleslanger (?)

det elektriske er iallefall ganske forskjellig. S motoren har vanos og to lmm osv. Men alt går jo an ;) kanskje sprut hadde vært enklest?

Kunne godt tenkt meg denne om min tar kveld jeg også, råååå maskin de der!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selve motornettet er annetledes med en ekstra lmm o.l. er vel ikke noe problem sålenge bus systemene mellom f.eks dme og resten av bilen kan snakke sammen. Samme med ews.

Men det er vel her problemet kan oppstå.

Fysiskt burde det vel gå da de som nevnt over er basert på samme blokk. Men oppsett av drivverk som tåler det er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører hva dere sier, men vil ikke ta det til meg da det "knuser" den enkle og simple drømmen til den perfekte bilen.. :P

Jeg har sett denne E38'n med S62 motoren, den er mat svart og ikke direkte pen i mine øyne..

Automatkasse blir bytte til manuell, drivverk vil bli byttet om det skulle ryke, enkel og grei sak.. =p

Det får vel bare forbli en drøm inntil vidre, tror motoren min i 7'rn forsatt er frisk om man ser bort ifra litt blårøyk ved oppstart ( ventiltettninger? ), den har rulla straks 300.000 så er vel moden for litt omsorg og pleie nå.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

når jeg fikk s62 ned i e30'n, og flere andre har gjort det, så hvorfor skulle det ikke gå enda lettere i en like ny bil som motor'n?

alt motornettet henger jo på motoren, tror faktisk det er samme inn og ut gang på kjølinga til hver av motorene også, litt usikker der men... det er helt like grenrør, kassa tåler det nok med tanke på at de tåler presse, og denne kassa er jo nyoverhalt i tillegg, men hadde jo vært mest morro med manuell da ;)

LMM er vel det minste problemet, samme med vanos..... de blir vel styrt av hjernen som henger på motor'n?!

i verste fall, sender man hjernen til tyskland :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tru meg, du vil bli frelst. den er det råeste jeg har sittet på med!! jeg SKAL ha en e39 m5 en gang. vært rått med e38 s62 og da 8)

men som du sier, komp er nok enklere. men er lettere å bli "tatt" for og kanskje? er jo meget synlig når man åpner panseret men.

har du sjekket litt ang godkjenning eller? ssp klarer helt sikkert noe :P koster sikkert litt men da har man jaggu en unik bil etterpå også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke "plug'n play", men det er fullt mulig å gjennomføre en slik ombygging. Fysisk vil jo en S62 passe rett ned i motorrommet på en E38, men det som vil by på utfordringer er elektronikken. Jeg ville dessuten gått for den originale 6 trinns kassen og ikke koplet den opp i mot automatkassen du har nå. Ang motorstyring så ville jeg uten tvil brukt den originale MSS52 ecu'en som jo faktisk er et lite mesterverk i seg selv. Det er i dag ikke noe problem å få denne til å fungere i en annen bil, også uten can-bus. Du vil da ha en motorstyring som kan tilkoples og diagnostiseres med BMW diagnoseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...