Gå til innhold

Anbefaling vinkelsliper


Nytern
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Metabo vinkelslipere MYE og har ingenting å klage på! Vil anbefale Metabo :)

Det er det som er favoritten på jobb også, og det jeg har hjemme. Går fint gjør dem og lett å bytte skiver uten verktøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg må ha vært trøtt når jeg anbefalte å bruke pussemaskin.. Det gjør kanskje jobben med fjerning av rust enda værre enn vinkelsliper da den polerer stålet og lar deg tro at rusten er vekke.

Jeg ville kjøpt meg en sandblåser, så er du på den sikre siden.

All varme (uansett om det er sliping eller sveising) gir en kilde for rust. Til og med rustfritt ruster i sveisene osv om man ikke behandler det etter varmebehandling.

Sandblåsing er nok den sikreste veien så lenge det kun er snakk om overflaterust. Å sandblåse et hull gir lissom ikke så mye mening.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør regne med minst 1500 for kompressor. 200-300 for en punktsandblåser, litt sand og en slange.

2000-2500kr totalt?

Du kommer sikkert unna langt billigere og, men da er jeg redd kompressoren er for svak til å være effektiv nok.

Den kritiske faktoren for kompressoren er hvor mye luft den klarer å levere.

En billig kompressor vil ikke klare å levere mer luft enn du bruker, og trykket vil synke. Det fører til pauser for deg for å få opp trykket igjen.

Evt. kan du jo få fatt på en større trykktank slik at du kan arbeide i lengre perioder.

Jeg vet ikke hvor mye rust det er snakk om, og hvor stort behov du har for kompressor i utgangspunktet?

Feks til dekkskift osv, gidder ikke jeg en gang å finne fram kompressoren. Så for min del ble kompressor kjøpt for å kunne lakkere med sprøyte, sandblåsing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-2500 er jo ikke ille.. Er ikke snakk om mye rust, 2 biler som skal få en liten makeover bare.. Lakkere med sprøyte og sandblåsing høres ut som mitt bruksområde og, kommer ikke til å bruke noe luftverktøy i overskuelig fremtid tror jeg..

Kikka på denne http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=352

Men da kan man vel liksågodt bare handle kompressor og utstyr for sandblåsing løst.. Litt kult at den har resirkulering, ikke at jeg vet hvor effektivt dette er i praksis.

Jeg var jo hovedsaklig ute etter en vinkelsliper for litt enkel rustfjerning, men nå sier jo enkelte at dette bare innkapsler rust? Kanskje akkurat det jeg misliker mest med kosmetisk arbeid på bil, det finnes så altfor mange forskjellige meninger og ikke ett eneste definitivt svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den punkt sandblåseren du linker til litt på gamle jobben.

Funker helt greit, og samler opp mesteparten av sanden så lenge det ikke er veldig mye profiler/vinkler der du blåser.

Det jeg bruker mest nå til dags er negerkuse på rett slipe maskin ala denne: http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/ ... kin-15468/ bare større. Til lett overflaterust.

Og en annen lignende med "Stålbørste" på, husker ikke hva den heter akkurat nå.

Men den er VELDIG effektiv og er mange andre karroseri verksteder som bruker den også.

Graver seg godt inn i stålet der det er rust og ser rett og slett sandblåst ut, uten all den jævla sanden :P

Skal tenke litt på hva den heter, hvis ikke får jeg sjekke hvis jeg stikker innom jobben ila. ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk!

Vil gjerne høre hva du bruker..

Jeg endte opp på en 1400w "proff" Metabomaskin.. Tenkte jeg skulle få gjort endel i helga, MEN!

Selvfølgelig mangler "backing flange" i eska.. Altså, bakstykket som skiver/børster ligger imot..

Ikke bare det, Tools har stengt på Lørdager..

Kjempegreier! Tusentakk, Tools!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...