Gå til innhold

Anbefaling vinkelsliper


Nytern
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte handle meg en vinkelsliper for litt rustfjerning.. Kjekt om den klarer andre oppgaver med tiden og.

Kikka på Metabo i stad, 800 og 1400w. Disse koster jo litt, men jeg vil heller betale litt ekstra og bli fornøyd. Finnes det billigere å få tak i som enda er ok kvalitetsmessig? Holder 800w til rustfjerning og evt litt kutting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt handler om hvor mye du kan presse maskinen. Jo mer watt, jo mer press. For hobby bruk holder det lenge med 800w. Jeg syns hitatshi eller hvordan det skrives har noen utrolig greie maskiner. Behagelig håndtak, og lav vekt.

Milwaukee kommer som nummer2, og er nok mer robust.

Det viktigste vil jeg si er å velge en maskin som passer hendene dine best mulig. Jo mindre hender du har, jo mindre diameter på vinkelsliperen. Hitatshien er veldig grei slik.

Vekt er også grei å ta hensyn til.

Metabo er også ganske bra, og leverer maskinene med antivibrasjonshåndtak. Hvor effektiv den er, er en annen sak.

Når det kommer til kutte og slipeskiver anbefaler jeg norton. De koster litt mer enn de billigste variantene, men med tanke på hvor lite kast det er i de (blir mer vibrasjoner med kast) og varighet i forhold til pris, er de en vinner.

Ellers må jeg jo si at det er sandblåsing og pussemaskiner som gjelder mot rust. All bruk av sliping etc, lukker rustporene med rust inni seg,og varmer opp stålet. Noe som gjør at rusten kommer fort tilbake. Videre legger slipestøvet seg i alle kriker og kroker, og ruster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok Bosch er holdbare, men fytti så tung og svær de er.. Jeg syns de er uhamslige.

Jeg har jobbet som platearbeider noen år, og har stått en del timer med forsjellige vinkelslipere, samt hatt ansvaret for verktøy (inkl kjøp og vedlikehold). Så litt kjennskap til de har jeg.

Som proff ville nok jeg heller valgt bosch en hitatshi, men til hobbybruk, hvor man selvfølgelig passer på verktøyet sitt, og ikke har behov for en tykkere isolasjon fordi feks at ledningene ikke skal brekke annen hver uke, så ville jeg valgt med bakgrunn av ergonomi, og ikke holdbarhet. Vinkelsliperne på markedet i dag er så bra uansett hva du velger, at du får mer en nok bang for det bucks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, mange gode tips her!

Så.. Vinkelsliper = ikke ok verktøy for rustfjerning?

Det var da som... Har brukt sånn trekant?pussemaskin og noe dremelgreier før, men kunne tenkt meg å prøve vinkelsliper med flap disc/negerkuse :) Ser for meg at det blir litt mer effektivt..

Har kikka på alt som har vært nevnt her nå.. Tilogmed vært på kikkerunde lokalt. Fant en Hitachimaskin på 1300w på tilbud for 1245,-. Denne var i "proff"serien. 1400w Metabo koster 1299,- her..

Skulle helst hatt maskin før helga, derfor utgår netthandlings i denne omgang.

Ja, fant Bosch, men kun grønn :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Hitatchi i alle år og den er helt topp.. Har en på 800w og en på 1400w.. Vil anbefale deg å gå for den på 800w da den en er slank og lett og mam får et godt grep og man blir ikke like fort sliten i handa.. Den på 1400w er tung og klompete samtidig som skaftet er så tykt at man får dårlig tak på den. Blir fort sliten av den.. Har hatt den på 800w i 6-7år nå i jobb og fungerer fremdeles utmerket. Kun byttet børster et par ganger.. Den er også billig i innkjøp.

Man har heller ikke bruk for mer en 800w. Den på 1400w er beregnet for f.eks lange kapp i tykkgodset stål og den spiser skiver som juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har blå bosch på jobben. syns denne er veldig grei iaff.

Er enig med deg at maskina er bra, men synes den er litt lang også er kabinettet svakt.. Flere som har gått i stykker når dem har rammla i gulvet, men når det gjelder rettsliper så er Bosch sin blå utgave overlegen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slipere til daglig i jobbsammengeng., kan si det sånn at Metabo med elektroniske overlastingsvern er noe dritt...

NR 1 på lista kommer Fein slipere, fungerer utmerket og vi har ikke klart og ødelagt noen for utenom brukerfeil. iallefall 150mm sliper.

bosch er gode maskiner det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så.. Hitachi 1300w eller Metabo 1400w? Evt Metabo 850w?

Og dommen mht vinkelsliper til rustfjerning? Hvis jeg bare gjør vondt værre kan jeg jo liksågodt droppe hele greia og sette av MYE tid for fjerning med pussemusa?! mi :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at det er 125mm sliper det er snakk om og da er bosch sine stort sett heelt like uansett hvordan motor det er i de. Grunnen til at jeg anbefaler er at jeg kan ikke huske å ha motatt en eneste reklamasjon/reparasjon på de på de tre årene jeg har solgt de, og at elektronikken i de er ganske lur.

Til rustfjerning er det vel stort sett å kappe ut/sveise i som er bra nok hvis resultatet skal være langvarig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slipere til daglig i jobbsammengeng., kan si det sånn at Metabo med elektroniske overlastingsvern er noe dritt...

Denne støtter eg fullt ut. Jobber som industrirørlegger, og skuffelsen ble stor da vi gikk fra hitachi til metabo.... Skal ikke mye belastning til før metabo går varm, og må ha hvilepause før du kan bruke den igjen... Fikk kloa i en blå bosch på jobben, og denne var den eg var desidert mest fornøyd med av bosch, hitachi og metabo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...