Jump to content

Rattet står skjevt etter bytte av bærearmer og dempere/fjærb


ingard
 Share

Recommended Posts

Åpenbart firehjulskontroll og justering av hjulvinkler.

Det var det jeg IKKE ville høre...

Det endrer seg vel selv om jeg ikke har rørt styrestagene?

Ja, bare å få sjekka med en gang. Du angrer sikkert om du ikke gjør det, og har ødelagte dekk på null tid.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har ringt rundt og ingen har ledig time, eller så er det stengt. Kan jeg kjøre sånn i 14 dager til og fra jobb og en tur om 14 dager på 700 km? Det jeg tenker mest på er om forstillingsdeler kan ta skader, eller om det bare er dekkene?

Hjulene står jo ikke i ville vinkler, men noe feil er det nok. Kjenner den ikke er helt fin på styringen. Hører noen bruker tråd for å sjekke hjulstillingen grovt?

Thanks!! :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan grovjustere spissing ved bruk av tråd/målebånd forran og bak på dekkene. Om jeg minnes riktig fra E34 (begynner å bli noen år siden) så er bærearm og casterstag montert i en "brakett" under på spindelen. Her er det noe spillerom på boltene og dersom du har løsnet dette vil du få avvik på hjulvinkler etter montering.

Spissing justeres på styrestaget ut fra snekke/tannstag. Disse kan være godt fastrustet etter noen år, bare så du er advart.

Det er stort sett bare dekkene som slites raskere og det bør ikke være noe stort problem å kjøre litt på det. Har selv litt feil hjulvinkler på min E46 og har vel kjørt 6-7000 km på det. Det er først nå det vises veldig godt på dekkene og de var godt slitte i utgangspunktet. Men er spissingen way off kan de ryke på noen få mil. Feil med cambervinkel gir normalt ikke så ekstrem slitasje. Castervinkelene gjør for det meste utslag på selvopprettingen, ikke dekkslitasje.

Link to comment
Share on other sites

Du kan grovjustere spissing ved bruk av tråd/målebånd forran og bak på dekkene. Om jeg minnes riktig fra E34 (begynner å bli noen år siden) så er bærearm og casterstag montert i en "brakett" under på spindelen. Her er det noe spillerom på boltene og dersom du har løsnet dette vil du få avvik på hjulvinkler etter montering.

Spissing justeres på styrestaget ut fra snekke/tannstag. Disse kan være godt fastrustet etter noen år, bare så du er advart.

Det er stort sett bare dekkene som slites raskere og det bør ikke være noe stort problem å kjøre litt på det. Har selv litt feil hjulvinkler på min E46 og har vel kjørt 6-7000 km på det. Det er først nå det vises veldig godt på dekkene og de var godt slitte i utgangspunktet. Men er spissingen way off kan de ryke på noen få mil. Feil med cambervinkel gir normalt ikke så ekstrem slitasje. Castervinkelene gjør for det meste utslag på selvopprettingen, ikke dekkslitasje.

Ok. Regner med at det ikke er SÅ mye feil. Da jeg bytta styrestagene i fjor så jeg at det var feil. Da kjørte jeg kun de 3 kilometrene til verkstedet.

Jeg la faktisk merke til at selvopprettingen ikke er sånn som den skal være da jeg kjørt til jobb i dag.

Men da tror jeg at jeg tar hjulstillingen på EU-kontrollen hos min lokale mekaniker. Takk for hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Alt er avhengig av hvor mye feil det er snakk om. Vet om biler som har blitt justert feil på verksted, og uten at det var spesielt merkbart på bilen var det så langt utafor at dekka ble utslitt (totalt utslitt fra helt nye) på ca 1000 km!

Undersøk flere steder om mulig hjulstillingskontroll. Vianor og andre dekk sjapper tilbyr også dette nå..

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Alt er avhengig av hvor mye feil det er snakk om. Vet om biler som har blitt justert feil på verksted, og uten at det var spesielt merkbart på bilen var det så langt utafor at dekka ble utslitt (totalt utslitt fra helt nye) på ca 1000 km!

Undersøk flere steder om mulig hjulstillingskontroll. Vianor og andre dekk sjapper tilbyr også dette nå..

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Takk for svar. Det har seg sånn at jeg skal på EU om 14 dager (hos det verkstedet jeg bruker til vanlig), og da vet jeg at det blir mye billigere å slå disse sammen. Jeg snakket med Byåsen verksted (eller noe sånt) og de skulle ha 2000,-!

At dekkene blir utslitt på 1000 km hørtes jo ikke bra ut akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Etter en dårlig verkstedjobb fikk jeg bil tilbake med 19mm spissing. Det tok knekken på dekkene på rekordtid og langt mindre enn 700km. Men jeg merket ikke så mye til det på styringen utenom at den føltes litt mer kontant. Men jeg merket jo på dekkene at det var galt og fikk ordnet opp etterhvert. Men nye dekk måtte kjøpes.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...