Gå til innhold

Ny, voldsom vibrasjon etter bytte av Stabilisator-stang


Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle mann.

Jeg byttet i kveld Stabilisator-stang på begge sider foran på min E38. Etter dette oppdaget jeg at bilen får en voldsom vibrasjon i 120 km/h. hva i alle dager kan dette være?

Vibrerer bare når jeg bremser. Tenkte kanskje hjulene ikke står helt rett på navet, men da hadde det vel vibrert hele tiden?

Byttet også den ene stab.stagsforingen. Den gamle var i megete god stand, så jeg byttet bare på den ene siden. Kan det være en årsakssammenheng her?

setter veldig stor pris på all hjelp da jeg snart skal bruke bilen til en langtur, og må få orden på dette snarlig.

Mvh

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger nok ikke sammen med jobben du har gjort, om du ikke har skifta bremser samtidig.

Første jeg ville sjekka er om det ligger noe bak skivene mot navet. Hos oss blir alle nav slipt helt rene før nye skiver monteres for å unngå slike problem.

Deretter, om anlegget er helt rent og fint, ville jeg sjekka om skivene har slått seg.

Dette et såfremt at vibrasjoner kun kommer ved bremsing. Om det til dels vibrerer uten å bremse også, er det nok andre ting å utelukke først...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenkte i utgangspunktet å ta av hjulene, selvsagt sjekke at alt sitter på plass, og montere hjulene på. Boltene ble ikke satt på i kryss slik man skal, så jeg mistenker at hjulene ikke står rett. Men da skulle man som nevnt tro at bilen ville vibrere konstant, og ikke bare ved bremsing i høyere hastighet.

Er det noen mulighet for at jeg har montert stabilisatorstengene feil? Skulle tro det bare var bolt on. Mener da jeg strammet de tilstrekkelig også. Får sjekke mer i morgen. Nå er jeg lei.

Andre innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenkte i utgangspunktet å ta av hjulene, selvsagt sjekke at alt sitter på plass, og montere hjulene på. Boltene ble ikke satt på i kryss slik man skal, så jeg mistenker at hjulene ikke står rett. Men da skulle man som nevnt tro at bilen ville vibrere konstant, og ikke bare ved bremsing i høyere hastighet.

Er det noen mulighet for at jeg har montert stabilisatorstengene feil? Skulle tro det bare var bolt on. Mener da jeg strammet de tilstrekkelig også. Får sjekke mer i morgen. Nå er jeg lei.

Andre innspill mottas med takk.

Du får vibrasjoner uten å bremse om det er hjulene som er årsaken ja. Dog kan det bli verre ved bremsing fordi.

Stabstag og slikt vil ikke gi slike symptom i alle fall....

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIbrasjonen blir kraftigere jo mer trykk man har på pedalen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være hjulene. Alt annet er jo likt bortsett fra de nye stabilisator-stengene.

Kan det eventuelt være at det er andre deler i forstillingen som også er utslitt, og som først nå viser sitt sanne ansikt?

Takk for alle innspill! Setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIbrasjonen blir kraftigere jo mer trykk man har på pedalen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være hjulene. Alt annet er jo likt bortsett fra de nye stabilisator-stengene.

Kan det eventuelt være at det er andre deler i forstillingen som også er utslitt, og som først nå viser sitt sanne ansikt?

Takk for alle innspill! Setter stor pris på det!

Det kan være andre slutte deler også, men da burde du har merket vibrasjon også når du ikke bremser. Økt vibrasjon ved økt pedaltrykk gjør meg enda sikrere på at du må sjekke skivens anlegg mot nav, og evt skivene for kast.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fikk testet litt mer når jeg kjørte til jobb i dag. Vibrasjonen kommer ikke på rundt 70 km/h slik det ofte gjør på gamle BMWer med slitt forstilling. MAn må vel opp i 90-120 km/h, men det er ikke tegn til vibrasjon før jeg rører bremsen. Da kommer den kraftig.

Skal prøve å sette på hjulene på nytt og se om de er ujevnt montert, men jeg tviler...

Jeg kan bare ikke forstå hvordan bilen kan gå fra å være helt vibrasjonsfri (med utslitte stabilisatorstenger) til å få en intens risting etter at de er byttet.

Er det noen måte jeg kan sjekke om det er kast i bremseskiver, på en enkel måte?

Rapport følger senere, når jeg har tatt av hjulene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: Tok av hjulene og sjekket at de satt riktig. Kryss-strammet boltene når jeg satte på, i tillegg til å børste nav og hjul med stålbørste slik at de sityter riktig.

Fremdeles mye vibrasjon ved lett bremsing i 100 km/h. Ikke vibrasjon i 70-80.

Heller ikke lugging ved oppbremsing i lave hastigheter. Kan det da være kast i skivene, eller er dette bærearmer eller noe slikt?

Hva tror dere?

Ved kraftigere oppbremsing forsvinner ristingen, men dette skyldes vel at hastigheten blir lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Jeg tipper jeg bytter de og ser hvor det fører meg. ^

Kan de få kast sånn rett over natten? Det skjedde jo veldig plutselig...

Sørg for at anlegg mot nav også er helt rent da...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Bare en liten tanke i det ukjente her, hva om en av kasterstag foringene var så dårlig at de holdt på og rivne, og når du jekka opp bilen så rauk den helt? Skal vel kanskje litt til, men prøv og sving hjulet litt sånn det kommer litt utafor støtfangeren, så sparker du i det så det går bakover.. Fjærer det mye er det et godt tegn på kasterstag foringer :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...