Gå til innhold

Shell olje på m50b25


Reset
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på om jeg kan bruke shell olje på min e36 325i.

Lurer spesifikt på shell olje pga jeg jobber i shell, og får greie avtaler på shell produkter.

Har hørt flere skrekk historier om Shell olje og BMW før.

Så jeg spør bare for å være sikker!

Håper noen har noen fornuftige svar og komme med i dette inlegget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt mange skrekk historier og ulyd historier, med Shell olje. Om dette skyldes oljen og innhold av parafin (om den har det. Det kan jo du finne ut, som jobber i Shell) eller rett å slett slurv med oljeskift intervall, det er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shell Helix Ultra 5W-40 er muligens sveriges mest populære olje pga pris,pleier å være tilbud på denne olja på ICA butikkene og den er også anbefalt på autopower.se(bmw forum).Ingen oljeselskap jukser med innholdet i olje,dette blir testet av andre som godkjenner olja for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig har ikke noe erfaring med Shell olje, men jeg kjenner oljeproduktmiljøet rimelig bra og er av den oppfattning at ingen våger å lage et oljeprodukt som er dårligere en bilfabrikatenes kvalitetskrav.

Derfor mener jeg at Shell olje ikke er dårligere en andre oljerprodusenter, men når det er sagt så har jeg hørt at Shell olje tar opp mer vann en andre oljer som igjen medfører skum i toppen av motoren. Bytter du olje ofte så trur jeg dette problemet vil forsvinne også.

Anbefaler å bruke Shell's smørekart for å finne ut rett oljetype til din motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin er en bestanddel av mineralolje og noe av grunnen til at mineral ikke varer like lenge som syntetisk, ikke har like lavt flytepunkt som syntetisk, og at det drastisk endrer karakteristikk når man kommer over "normal" arbeidstemp på mineral (skiller ut vann, fett osv).

Kjører du syntetisk olje, så vil jeg ikke kunne tenke meg at "selv" shell-olje inneholder parafin.

Go for it, funker sikkert, men jeg vil ikke ha no "ukjent" på en motor som skal piskes i den forstand at jeg vil vite hva den inneholder og hvordan den oppfører seg. Der er Gulf et godt alternativ, men om du har tilgang på Sunoco eller Agip/ENI er det et aldri så lite knepp bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ikke shell olje på bmw motorer!

Hvis du ikke vil bruke castrol kan du bruke mobil 1, men pass på å få den med rett "vekt tall" (LL-? tall)

hvorfor? begrunnelse ? erfaring ?

viewtopic.php?t=103784&highlight=

...jeg kan bare referere til egne erfaringer, brukte Shell sin Helix Ultra olje på motoren da jeg kjøpte bilen og fikk denne gule guffen, byttet til Castrol og nå fem år etterpå har ennå ikke problemet kommet tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk må huske er at selv om selskaper som shell etc er oljeselskaper, er dem i all hovedsak operatørselskaper som tjener penger på å selge videre det dem drar opp av jorda. Derfor er det ofte selskaper som kjøper dette, som Castrol etc som virkelig drar til med di gode oljene.

Derimot, på en helt normal m50b25 spiller det nok relativt liten rolle hva man putter på. :) Er jo ikke snakk om noen sterkt modifisert motor med 700hk heller her. BMW er ett bilmerke med to typer eiere, entusiaster som tar oljeskift hvert år, og dem som bare etterfylte etter at serviceavtalen deres gjekk ut. Det er her jeg tror skrekkhistoriene nye eiere har offentligjort stammer ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...