Jump to content

Vibrasjoner i e39 ved nedbremsing


Flua
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har hatt en del problemer med vibrasjon i min 98 mod 523i:

For et par år siden hadde jeg mye vibrasjoner og risting i rattet ved nedbremsing. Byttet da skiver, men det hjalp ikke. Byttet så casterstagene, og montere powerflex foringer. Etter dette var vibrasjonene borte.

I fjor høst begynte jeg å merke vibrasjoner igjen, dog ikke like mye som forrige gang. Hadde bilen på EU, og de kjente slakk i forstillinga. Klarte ikke å lokalisere slakken til noen foringer/kuleledd, så de konstanterete med at hjullagrene var dårlige. Vibrasjonene ble verre frem frem mot sommeren, så byttet disse i sommer. Riktig nok - det var en del slakk i hjullagrene.

Håpet at dette skulle løse problemet, men det gjorde det ikke.. Noe av vibrasjonene ble borte, men mesteparten var igjen. Merker ingenting under vanlig kjøring, kun ved nedbremsing (fra ca 50 km/h og høyere); høyere hastighet - mer vibrasjoner.

Noen som har forslag til hva som kan være galt? Jeg mistenker bærearmene, kan jo ha blitt slakk i disse etter EU-kontrollen i fjor høst.

Vet det er en del slakk i tårnlagrene mine, men de skal vel ikke være "tighte" (bytta de for et par år siden, og de nye var ganske løse)? Dessuten vil vel ikke de forårsake vibrasjoner så lenge det er trykk på de..

Link to comment
Share on other sites

E39 har en softspot for vibrasjon, den gamle bilen til far i huset ble ikke bra før vi bytta ALT foran. Dvs, dempere, armer, rubbel og bitt.

Jeg setter en kronasje på de nedre bærearmene / kulene dine ( øvre/nedre ). Bytt forstillinga di, og kjøp powerflex til de nedre også, så er jeg rimelig sikker på du er good to go.

Har du ikke bytta noen stag i forstillinga på et par år er sansynligheten stor for at den er sliten etter noen KM på norsk kvalitetsvei.

Link to comment
Share on other sites

Nedre bærearm vil ikke si casterstagene? Husker aldri hva som går som "nedre" og "øvre" bærearm.. Casterstagene er vel ikke gåene etter 2 år? Bør vel holde lenger en det.

Blir det mye slitasje på styrestagene? Har ikke så lyst til å bytte disse, pga hjulstillinga..

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Øvre er casterstag.

Er nok ikke foringen ( powerflex ) som eventuelt er gåen, er nok heller kulene. Og det kan fort skje på to år, de er ikke spesielt glad i norsk vei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt meg til Febi staga fra GS. Stagene fra Koed er greie, men de holder av erfaring ikke like høy kvalitet som gode levrandører som Febi, Lemförder osv.

Caster ( øvre ) får man kjøpt uten foring, de nedre finnes ikke for salg uten foring. Men de er enkle å presse ut. ( jeg brukte skrustikka ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal handle fra Schmiedmann, har de samme symptomene.

Skal bytte til Meyle HD der jeg kan, og Powerflex på de forigene som er OEM. Bytter og skiver og klosser med det samme, og knirkeforingene. Håper på at det tar knekken på vibrasjonene.

Men hjullager sier du, kanskje jeg bør vurdere det og, men det kommer ingen ulyd fra de, så jeg tror de er gode.

Har også hørt at E39 er veldig sær på dekkrundhet/kast i felger - det skal ikke mye til for å få vibrasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...