Gå til innhold

BMW E92 320D (177HK) - hvilken chip/tuning?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er i ferd med å kjøpe meg en E92 ca. 2008 mod. 177HK utgaven. Jeg lukter litt på muligheten av å chippe / tune denne motoren, og i den forbindelse har jeg noen spm.

* Først og fremst, hva gjør man egentlig med motoren/styringsenheten når man chipper? Jeg kan lite om dette fra før.. Rører man kun styreenheten, eller er det en egen boks?

* Endrer tunina karakterestikken på motoren (når moment og HK slår inn for fult).

* Generelle ting man kan si om slik chipping mtp. drivstofforbruk, levetid, motorgange osv.?

* Hva anbefales: chiptuning eller chiptrimming/chip-boks? Hva har dere erfaring med? (har lest på hhv. ultimo.no og biltuning.no)

* Er det typer / merker som utpeker seg som tryggere / bedre enn andre? Hvilke merker holde seg unna?

* Jeg har lest her på forumet at flere brukere har opplevd vibrasjoner etter installasjon. Hvilken type benyttet de seg av (optimalisering eller egen boks)?

* Hva er erfaringene deres juridisk? Hva sier reglene? Dersom man er involvert i en ulykke, og pga. skader får man ikke endret data på ECU, men forsikring etc. kan lese disse av; vil man risikere større regresser?

Beklager mange spm, men ønsker å forstå dette. Gi meg gjerne linker til gode forklaringer!

På forhånd tusen takk =)

Skrevet

Ja jeg har sittet hele morgenen og søkt, fått masse god info! Men ingen som jeg følte besvarte mine spm. konkret. Leste masse om denne vibrasjonen, men lite om de forskjellige typene og motorpreg ol. Jeg får forsøke å søke litt til..

Skrevet

Jeg søker og søker, finner lite :s Jeg forstår jeg er dårlig på søk, men har forsøkt å søke på ord som "E90 chip" "E92 chip" "E92 tuning" osv. uten resultat.

Kan noen peke meg til riktige tråder, evt. gi litt info rundt det jeg lurer på, så hadde jeg blitt utrolig glad =) På ingen måte meningen å være "lat", men finner faktisk ikke ut noe når jeg søker..

EDIT: Oppdatert førstepost.

Skrevet

For en skikkelig tuning av disse så må motorstyringen omprogrammeres. Det blir mye bedre enn "boks tuning" som jo bare manipulerer signalet fra railtrykk sensoren. En slik programmering foregår ved at originaldata i styreenheten leses. Disse blir så modifisert for deretter å bli programmert tilbake til styreenheten. En skikkelig utført tuning skal ha en kjørbarhet som er bedre enn original, motoren føles sterkere over hele registeret, og vanligvis får du også litt lengre turtallsregister.

Skrevet

Jeg hadde en 320D E92 2008 mod som jeg chippet hos ultimo. var meget fornøyd med det. Har aldri opplevd noe vibrasjoner. drivstofforbruket gikk ned. jeg hadde manuell kasse. Fikk gjort det av en på Jæren i Rogaland.

Skrevet

Takk for gode svar! Ja ultimos løsning virket fristende mtp. at man da har mulighet til å endre softwaren selv (og skifte tilbake til orginal).

Hvordan er det dog med forsikringen og slikt? Jeg har skjønt at sjansen for å bli stoppet er meget liten, men hva om man (bank i bordet) er involvert i en ulykke og bilen feks blir kondemnert? Hva med personskader? Vil forsikring ol. undersøke om bilen er trimmet, og finne dette ut ved å lese av softwaren på hjernen? Hva tenker dere rundt dette?

Skrevet

Jeg chippet bilen min hos TS Racing. Bilen har blitt resatt flere ganger på service hos autoriserte BMW forhandlere, og hver gang må du krangle deg frem til å få en time. Sist gang sa de bare at ingenting var resatt, enda bilen helt klart går mye dårligere etter service. Dårlig kundeservice, styr unna.

Skrevet

Gode tilbakemeldinger!

Tilbake til det juridiske: Hvis man tuner en 177HK til 205/209, er jo dette mer enn 15% økning. Dette er så vidt jeg har forstått ulovlig. Spm. blir jo da hva som skjer dersom bilen er involvert i ei ulykke. Vil forsikring / politi etc. alltid lese ut data på motorstyringsenhet for å se om tuning er gjort ,eller begrenser de seg til fysiske trimmingsdeler (ekstra turbo, intercooler etc.) ? Er det noen som har erfaring rundt dette og kan litt om juristikken her?

Jeg har også lest at forsikring ikke kan korte ned på utbetaling med mindre de kan bevise en direkte sammenheng mellom økt ytelse og årsak til ulykke. Stemmer dette?

Skrevet
Gode tilbakemeldinger!

Tilbake til det juridiske: Hvis man tuner en 177HK til 205/209, er jo dette mer enn 15% økning. Dette er så vidt jeg har forstått ulovlig. Spm. blir jo da hva som skjer dersom bilen er involvert i ei ulykke. Vil forsikring / politi etc. alltid lese ut data på motorstyringsenhet for å se om tuning er gjort ,eller begrenser de seg til fysiske trimmingsdeler (ekstra turbo, intercooler etc.) ? Er det noen som har erfaring rundt dette og kan litt om juristikken her?

Jeg har også lest at forsikring ikke kan korte ned på utbetaling med mindre de kan bevise en direkte sammenheng mellom økt ytelse og årsak til ulykke. Stemmer dette?

Vil anta at forsikringsselskapet vil avkorte fordi du har underforsikret bilen ved å ikke oppgi korrekt effekt, akkurat som hvis du oppgir for kort kjørelengde.

Skrevet

Lettere å bli tatt med en tuning boks på dieselpumpa, om du oppgraderer software kan jeg banne på at du ikke blir tatt, for når det er soppas nye biler tenker mange av dem at du ikke ville ha gjort så mye med den. Dem kan åpne panseret å se om det ser greit ut, og det gjør det jo :) litt ballete forklaring men sjangsen er veldig liten :) Om du skal ha litt kvalitet ville jeg anbefalt BSR-Tuning sin løstning. http://www.bsr-tuning.no/produkter/t1967/ Flere kompiser som har denne og er veldig fornøyd, skal selv gå for en sånn til anskaffelse. Så lykke til med E92 :) og her er en annen spennende artikkel fra GATEBIL : http://www.bsr-tuning.no/Gatebil-ulovlig-trimming.pdf

:)

  • 3 weeks later...
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, og beklager sent svar.

Det nevnes forskjellig kvalitet fra forskjellige tilbydere, men vil ikke dette bli litt av det samme, da alt spm endres er nullere og enere på en motorstyringsenhet? Opererer de forskjellige merkene med veldig forskjellige nummer/data?

Anbefales det å kjøpe sin egen boks slik at man kan overføre orginaldata og/eller tunet data på egen hånd?

EDIT: Den artikkelen du linket til var herlig lesing! Når var denne artikkelen skrevet? Er det noen som vet om dette stemmer idag / noen som har personlig erfaring med dette? Virker fristende å øke fra 177 dieselhester til litt over 200, men mest av alt å øke NM fra 340(?) til ca 450 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...