alpha78 Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 Har en BMW 520i automat M52 E39 1996 modell sedan som jeg mistenker at det er litt lite servoolje på. Når jeg målte nivået lå det rett under midten av min/max strekene på måleenheten på lokket. Er dette lite, og hvilket nivå skal det ligge på ? Hvilken servo-olje bruker denne bilen ? Til slutt lurer jeg på hva som er normalt tomgangsnivå på en slik bil ? Min ligger på ca 900rpm
lagunilla Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 CHF er anbefalt, men kan bruke ATF også. Nivået på servoolja høres bra ut den.
Bmwrob Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 Bruk CHF om du ikke vil måtte bytte tannstang.. Rykter at ATF funker bla bla bla, det gjør jo det i en kort periode. Men er jo en grunn til at man skal ha CHF i disse tannstengene.
alpha78 Skrevet August 18, 2012 Forfatter Skrevet August 18, 2012 Regner med det ikke går ann å blande disse, så hvordan finner jeg ut hvilken olje som er i systemet fra før av ?
lagunilla Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 Rød olje er ATF, grønn er CHF. Grønnbrun aktig..
alpha78 Skrevet August 18, 2012 Forfatter Skrevet August 18, 2012 Ok vet dere hva som er typiske tegn på lite servo-olje ? Grunnen til at jeg tror det er litt lite sero-olje er at jeg hører en merkelig lyd fra motoren om jeg svinger hjulene helt til siden når bilen står i ro. Tomgangsnivået synker også med ca 100rpm. Slipper jeg rattet forsvinner lyden og tomgangsnivået stiger til normalt. Merker ingenting under kjøring.
Kjell Z3 Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 Det er alltid slik du beskriver når du har svingt hjulene helt til enden. Du bør ikke holde rattet slik at pumpen sliter på den måten. Nivået ditt er helt OK, ligger den mellom strekene er det selvsagt nok, det er jo bare et reservoar på samme måte som til kjølevæsken bare mye mindre. Alt er altså helt i orden hos deg. Om du ikke merker noe galt når du kjører som f.eks ujevn/nykkete styring eller ulyder under vanlig drift.
bcrazy Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 Bruk CHF om du ikke vil måtte bytte tannstang.. Rykter at ATF funker bla bla bla, det gjør jo det i en kort periode. Men er jo en grunn til at man skal ha CHF i disse tannstengene. Hvorfor står det da "ATF ONLY" på lokket til servobeholderen til min E39? Haynes manual sier og at det skal være ATF, det samme står i instruksjonsboka
Bmwrob Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 Bruk CHF om du ikke vil måtte bytte tannstang.. Rykter at ATF funker bla bla bla, det gjør jo det i en kort periode. Men er jo en grunn til at man skal ha CHF i disse tannstengene. Hvorfor står det da "ATF ONLY" på lokket til servobeholderen til min E39? Haynes manual sier og at det skal være ATF, det samme står i instruksjonsboka Vil du vite noe morsomt? På de fleste lokk til bmw står det ATF only, men de som skal bruke grønn altså CHF er det påklistret på toppen av lokket.. Og mange av dem faller av... Og mange tannstenger blir det jo grøt av og, E39 kom med både ATF Dex 3 og CHF.
bcrazy Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 Hmmm. Har akkurat byttet og fylt på ny atf dextron 3. Bør jeg altså bytte til chf?
Bmwrob Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 Dersom du har rent ATF, så bruker du det. Er du usikker hadde jeg tømt hele dritten og flushet og kjørt rent CHF. CHF er mye bedre for tannstengene enn ATF, er jo en grunn til at alle nyere bmw'er i ettertid kom med CHF bare.
S.Hafsmo Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 biler med nivåregulering bruker vel også kun CHF. Virker imidlertid for meg at det er få som forhandler denne?
jojr Skrevet August 18, 2012 Skrevet August 18, 2012 biler med nivåregulering bruker vel også kun CHF.Virker imidlertid for meg at det er få som forhandler denne? Så det vil si at der det står ATF only kan man bruke CHF? så er man usikker så er det lurt å bruke CHF. Alle mine E39 har det stått ATF men vetjo ikke om det har falt av noe merke over. Hvilke biler med nivå regulering bruker også servoolje? E39 har vel bare luft
S.Hafsmo Skrevet August 19, 2012 Skrevet August 19, 2012 E38, E32 og E34 bruker ihvertfall hydraulikk på nivåreguleringen. Stemmer at E39 bruker luft. Den har og et større reservoar for hydraulikkoljen når den er utstyrt med nivåregulering. Står det ATF på lokket ville jeg holdt meg til ATF.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå