BB454BB Skrevet August 22, 2012 Forfatter Skrevet August 22, 2012 Med så lav comp vil motoren føles slapp. Du vil få dårlig gassrespons og unødvendig mye turbolagg.. Motoren din mister hele S-motor karaktiristiken og man får mer følelsen av å kjøre en gammal 80tals turbomotor. Den vil også bli tungstartet.. Men løpet er jo ikke kjørt uansett, er jo bare å kjøpe nye stempel med litt høyere comp om man ikke vil bruke disse.. For og gi deg et eksepel så kan man ta ut 750hk på en dønn orginal s54motor med 11,3:1 i comp. en hver mann i gaten klarer ikkje lurte ut den effekten i en s54 med den kompen, DET kan eg garantere deg, da blir det DYRT, er du med? og den effekten og kompen med 98bensin? tviler eg også sterkt på..kanskje på e85? men e85en spiser opp motoren sakte med sikkert.. m50en eg kjører no med 7,6 i komp har over 1.5 i trykk på 4000-4200rpm den ikkje slapp under dette rpmet, men den eksploderer jo selfølgelig ikkje før trykket kommer.. men en ORGINAL m50b25 med 192hk drar ikkje bedre enn min dekomprimerte motor (no snakker eg om bunndraget før turbotrykket) når eg kjørte s50b30en som sugemotor i den bilen den sto i når eg kjøpte den, så må eg inrømme det ikkje var spesiellt med futt!!! den måtte dra turtall for å få litt "trøkk" selv om eg personlig syntes det gikk, bob bob...så eg vet ikkje helt ka S-motor karakteristikk du tenker på? for om den er på turtall så vil jo trykket komme og dermet bare produsere helt rått med effekt... dere som kritiserer meg sånn på kompvalget, ett lite spørsmål... har dere PRØVD en motor med slik komp? eller bare hørt om eller vært med i noe som ikkje virket etc? man kan få gode resultatet med høyere komp, men sjangsen for tenningsbank og havari er så sinnsykt mye større!! just my 2 cents...
BB454BB Skrevet August 22, 2012 Forfatter Skrevet August 22, 2012 ligger ett bilde eller to nesten helt nede på denne siden av S50 blokken og toppen..eg har ikkje tatt bilder av stemplene... men kan sikkert få ordnet det, selv om en hver mann har vel gjerne sett ett blankt stempel før? viewtopic.php?f=11&t=230615
Joachim_M5 Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 750hk med så høy komp, da kan man ikke kjøre på vanlig bensin ihvertfall...! Nissene i USA kjører jo med metanolinnsprøytning. At motoren blir "slapp" med den kompresjonen er bare tull. Var under 8 i komp i m102 motoren som stod i bilen min med 640whp også, og den var ikke mye slapp. Det er i stor del kammene som bestemmer motorkarakteren. Man mister såklart noe grunneffekt med lavere komp, men ikke av særdeles betydning. Men med lavere komp kan man ladde mer og kjøre hardere med tenning, som igjen kan bidra til å senke eksostemp. Men på den andre siden så er der på ingen måte nødvendig med så lav komp for at det skal holde, og motoren blir mindre effektiv som vil resultere i økt forbruk. I en sånn motor kjører man nok fint 6-700hk på bf98 hvis man setter inn andre kammer. S50 er følsom for tenningsbank med standardkammer, og det er nok mest sannsynlig eksoskammen som er problemet. Så det er igrunn bare tull å ha så lav kompresjom, men det er igrunn ikke noe problem. Det var derfor jeg lurte på om det var mangel på bedre vett, var ikke så stygt ment som det kunne virke.. Og jeg må si meg enig i at det kan virke litt tullete å dreie ned nye smidde stempel når man kan bestille med den kompen man vil...
Lamek Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 Det er testet ut med kun sprut, større dyser og turbo. Og på e85 ja.. Helt klart at du kan få greie resultater med laaaaav comp og det vil dra noe jævlig uansett med turbo på den motoren, men om du hadde prøvekjørt 2 biler, en æed din motor og en med f.eks 9,5i com, så tror jeg du hadde blitt overasket.. Grunnen til at compen var veldig lav i motorene før i tiden var vel hovedsakelig at det ikke fantes tenningsannlegg som var presise nok til å unngå tenningsbank,men den tiden er forbi for lenge siden.. M102 motoren som kom på slutten av70/begynnelsen av 80tallet hadde vel 8 i comp og dem presser de ut 7-800whp av uten tenningsbank...
BB454BB Skrevet August 22, 2012 Forfatter Skrevet August 22, 2012 Men med lavere komp kan man ladde mer og kjøre hardere med tenning, som igjen kan bidra til å senke eksostemp. men då er vi enige då? hehe... det finnes 1000 måter å sette opp ett motorbygg på...eg kjører lavkomp, og effekten kommer i bøttevis, og det er heller ikkje slapt i bunn og man holder seg langt/lett unna tenningsbank.. at det drikker lake skal eg ikkje stikke under en stein, m50en eg kjører med bruker sikkert 4-5 liter på milen kan eg tenke meg..dette har eg ikkje målt, men bare en antydning.. men det skal dog sies eg aldri har prøvd å spare på bensinen når eg har brukt den bilen...til slikt har eg en dieselbil som går 0,6 på milen all day uansett gassfot..
BB454BB Skrevet August 22, 2012 Forfatter Skrevet August 22, 2012 Det er testet ut med kun sprut, større dyser og turbo. Og på e85 ja.. Helt klart at du kan få greie resultater med laaaaav comp og det vil dra noe jævlig uansett med turbo på den motoren, men om du hadde prøvekjørt 2 biler, en æed din motor og en med f.eks 9,5i com, så tror jeg du hadde blitt overasket.. Grunnen til at compen var veldig lav i motorene før i tiden var vel hovedsakelig at det ikke fantes tenningsannlegg som var presise nok til å unngå tenningsbank,men den tiden er forbi for lenge siden.. M102 motoren som kom på slutten av70/begynnelsen av 80tallet hadde vel 8 i comp og dem presser de ut 7-800whp av uten tenningsbank... men store deler av de som hører på "deg" og bygger og mapper selv langs vei....får de det til med den høye kompen eller banker de det i stykker??? de som ikkje har ti tommeltotter eller leverer byggene fra seg for mapping, får sikkert ett brukande resultat.... men du kan få en helt RÅ motor med for eks e85, masse ladetrykk og 9,5 i komp! men varer motoren da? NIKS...e85en spiser opp dritten.. e85 er fattigmanns racefuel som funker som faen, men vasker ut sylindervegger og sliter ut maskinen MYE fortere enn for eks en 98bf motor.
Lamek Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 Synes du heller skal bygge opp denne motoren:) s38 er gromt, men avlegs:)
BB454BB Skrevet August 22, 2012 Forfatter Skrevet August 22, 2012 eg vil ikkje ha s50 i en e34.. det er eneste grunnen til vurdering av salg/bytte... om/når eg får fatt i s38 skal eg love deg kompen skal godt ned på 7tallet der også.. amen.
Lamek Skrevet August 22, 2012 Skrevet August 22, 2012 Skal bygge om til platinastifter på s54en min. Lykke til med salg:) Urgrom motor:)
maddafakka Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Her er et utdrag fra en gruppe b bil ta en titt på kompen der. Homologation: 1.11.1985 (B276) Weight: 1200 kg (2646 lbs) Mid Engine (Longitudinal), AWD, Tubular Spaceframe Top Speed: 140 mph Engine Specifications: Engine: 1759cc Inline 4 cylinder Bore: 88.5 mm Stroke: 71.5 mm Compression: 7.0:1 Head: DOHC 16 Valve Fuel: Weber-Magneti Marelli Induction: Forced (KKK Turbo & Roots Supercharger) Power: 450 hp @ 8000 rpm Torque: 333 ft/lbs. @ 5000 rpm 7.0:1 hmm, underlig jaja, tydligvis så har isje gruppe b bilene noe i effekt med så lav kompl. Jaja lenge leve hjernekirurgenen høykomp masse tenning og det skal gå magert!
Stein! Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Hehehe digger denne diskusjonen. Det beste er å finne det som passer enn best. Selv foretrekker jeg lav kompresjon (kjører 8:1), der ungår jeg i stor grad tenningsbank, kan kjøre mye mer tenning, henter mer effekt og faren for sprukne sylindervegger og gåene toppakninger er minimal. Å kjøre 7.6:1 er jo ikke noe problem, dette kompenserer man med andre ting. Når man driver med slikt vil det alltid oppstå komprimisser. I dette tilfellet kan man kjøre mer ladetrykk, kjøre mer tenning, lavere eksostemperatur som igjen vil senke faren for bank, og ikke minst mer holdbarhet og effektivitet da noe alle vet at jo kaldere jo bedre. Komprimisset her vil jo da være litt mindre effekt og moment på lavere turtal. Men så er vel ikke et slikt bygg tenkt til å kjøres uten ladetrykk. Gå for s38 du, definitivt rett motor i en e34.
maddafakka Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Hehehe digger denne diskusjonen. Det beste er å finne det som passer enn best. Selv foretrekker jeg lav kompresjon (kjører 8:1), der ungår jeg i stor grad tenningsbank, kan kjøre mye mer tenning, henter mer effekt og faren for sprukne sylindervegger og gåene toppakninger er minimal. Å kjøre 7.6:1 er jo ikke noe problem, dette kompenserer man med andre ting. Når man driver med slikt vil det alltid oppstå komprimisser. I dette tilfellet kan man kjøre mer ladetrykk, kjøre mer tenning, lavere eksostemperatur som igjen vil senke faren for bank, og ikke minst mer holdbarhet og effektivitet da noe alle vet at jo kaldere jo bedre. Komprimisset her vil jo da være litt mindre effekt og moment på lavere turtal. Men så er vel ikke et slikt bygg tenkt til å kjøres uten ladetrykk. Gå for s38 du, definitivt rett motor i en e34. Kompanserer med tenning før ladetrykket kommer så fjerner du at du isje får effekt på lave turtal.
Lamek Skrevet August 23, 2012 Skrevet August 23, 2012 Har du sett effektkurven i en gruppe b bil? Det er en motor som kun kjøres mellom 5000 og 8500 o/min. Så det blir jo litt feil å sammenligne med.. Kompensere Med tenning? Javell? Hva i himmelens navn er hensikten med å senke compen så mye da? Da må jo tenningen justeres slik at den er i grenseland uansett så da er du jo back on skratch..
BB454BB Skrevet August 23, 2012 Forfatter Skrevet August 23, 2012 man kjører mild tenning i DET turtallsområdet man vil få spoolt igang turboen... denne diskusjonen begynte med at alle høykompgutta skulle skrike høyest, men det roet seg vist til en mildere diskusjon
BB454BB Skrevet August 23, 2012 Forfatter Skrevet August 23, 2012 Hehehe digger denne diskusjonen. Det beste er å finne det som passer enn best. Selv foretrekker jeg lav kompresjon (kjører 8:1), der ungår jeg i stor grad tenningsbank, kan kjøre mye mer tenning, henter mer effekt og faren for sprukne sylindervegger og gåene toppakninger er minimal. Å kjøre 7.6:1 er jo ikke noe problem, dette kompenserer man med andre ting. Når man driver med slikt vil det alltid oppstå komprimisser. I dette tilfellet kan man kjøre mer ladetrykk, kjøre mer tenning, lavere eksostemperatur som igjen vil senke faren for bank, og ikke minst mer holdbarhet og effektivitet da noe alle vet at jo kaldere jo bedre. Komprimisset her vil jo da være litt mindre effekt og moment på lavere turtal. Men så er vel ikke et slikt bygg tenkt til å kjøres uten ladetrykk. Gå for s38 du, definitivt rett motor i en e34. Kompanserer med tenning før ladetrykket kommer så fjerner du at du isje får effekt på lave turtal. det klarer du bare til en viss grad stephan... men bedre å trøkke på med litt tenning, enn å kunne kjøre en motor som er satans sterk i bunn og i det effekten begynner å komme på trykket må man trekke av tenning for å unngå bank... turbospecs har ganske mye å si på registeret motoren får også...så man trenger jo ikkje dytte på en holset hx55 på en laavkomp m50b25 liksom......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå