SteffenB Skrevet August 25, 2012 Skrevet August 25, 2012 Har funnet ut at jeg vil ha bmw som førstebil nå, men litt usikker på hvilken jeg skal ha. E36 virker nærmest umulig å finne et bra eksemplar av. E46 derimot liker jeg veldig godt, og virker fullt mulig å finne et greit eksemplar av, også E39. Men er litt usikker på hvordan en E39 520i vil dra, mange som mener den er dau pga. det er en såpass tung bil. (Noen som har ca. vekt på den forresten?) Ettersom jeg vil ha manuell kasse, så er det litt vanskelig å finne både 523i og 525i. Noen som har noe å si hvordan denne bilen går? Alternativet blir jo en E36 320/323/325 eller en E46 320i. Tror en E46 med større motor blir for dyrt(?). Har et budsjett på ca 50-60 000,-. Kan også strekke meg til 70 000,-, men vil ikke bruke for mye penger på førstebilen min. Hvordan er det med rust på disse bilene? Er alle like dårlige, eller har dem forbedret seg oppover årene? (Tenker da på de vanligste stedene som bagasjelokk, panser, dører osv.) Gjerne kom med deres meninger om de forskjellige bilene, og hvilke dere anbefaler og hvorfor. Takk på forhånd!
Bmwrob Skrevet August 25, 2012 Skrevet August 25, 2012 Med det budsjettet hadde jeg gått for en litt rimeligere E36, og hatt litt penger klart når noe skal ryke.
SteffenB Skrevet August 25, 2012 Forfatter Skrevet August 25, 2012 Med det budsjettet hadde jeg gått for en litt rimeligere E36, og hatt litt penger klart når noe skal ryke. Liker tanken på å kjøpe en billigere E36, slik at jeg har endel penger til overs til å gjøre den fin utvendig og innvendig, men virker som om mesteparten av E36'ene på finn er ungdomskjørte i lange perioder, og jeg kan risikere at de ikke er særlig driftssikre. Og i tillegg at det kan koste veeldig mye i utgifter for å fikse de eventuelle feilene som alltid vil dukke opp. Men for all del, er jo mulig å være heldig! Det er ihvertfall derfor jeg har begynt å se på E39 og E46 som alternativer til E36. Men er redd for at en E39 520i kan være litt daff kanskje? EDIT: Og hvordan er forbruket på rekkesekseren? Er det mye forskjell på 320, 323 og 325? Har hørt at 320i er nokså turtallsvillig, så den er ikke særlig billig i drift ifht. ytelse(?). Kan jeg regne med å bruke så mye som 2l/mila med en 320i om jeg kjører litt hardt?
handsome Skrevet August 25, 2012 Skrevet August 25, 2012 Gå for e36.. Du må bare følge med på finn! Ikke kjøp den som ser ut som en månebil, men orginal som har lav km stand.. Må du ha 6 som førstegangsbil? Lettere å finne strøkene 4 sylindere! Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
bloppe Skrevet August 25, 2012 Skrevet August 25, 2012 Jeg har e34 520i som førstebil, og absolutt fornøyd! bruker ikke forferdelig mye bensin.. har ikke målt nøyaktig, men bruker under literen på mila på turer kanskje ned i 0,7-0,8. bilen er riktig nok bra tung, men det er veldig god plass i den, og når nåla går forbi 4500-5000 rpm er det drag. blir selvfølgelig et savn etterhvert etter mer hk, men det er veldig billige hk på e34 i hvertfall. Jeg vil anbefale deg å kjøpe e34 i stedenfor e36, da det er litt lettere å finn finere biler, og færre er daukjørt av ungdommer.
Freakshow Skrevet August 25, 2012 Skrevet August 25, 2012 Jeg har hatt 2 e34 520i Touringer og jeg syns de var litt drøye på drivstoff bruket i forhold til 325'n min. du må tenke på at 5erne te bmw er vel rundt 300kg tyngre en 3 serien. men en god del bedre å kjøre! så du må nesten ofre litt hvis du skal ha noen av delene. men jeg skjønner at du vil ha 6er i bmw. er helt feil hvis du kommer i en strøken e36 ect med en stakkarslig 4'er så lengst det ikke er en Orginal e30 m3;) men jeg ville annbefalt deg å kjøp deg en e36 som er så orginal som mulig da veit du det er gjort minst med og det er ikke herja i fillebiter. Et annet pluss med e36'n er at de er ganske simple og skru på. så finner du tak i deler overalt! Ebay er en veldig god venn! du får LEgge ut en prosjekt tråd når du finner ut ossen bil det er vettu
Lars89 Skrevet August 25, 2012 Skrevet August 25, 2012 Prøv om du kan få prøvekjørt et eksemplar av hver så ser du hva som passer deg best mtp kjøreegenskaper, ytelse osv. Er veldig forskjellige biller. E36 føles vesentlig eldre ut. Felles for de alle er at man må regne med å skru litt og at de ruster relativt mye så sjekk nøye før du kjøper. Facelift (02 mod. og nyere) er noe bedre. E36/E46/E39 med 2,0 150hk blir litt for "astmatiske" for min smak. Går ikke mer enn greit nok. x20i 2,2 170hk og x23i er fine motorer. Regn med 1,2-1,5 på mila med en "ungdommelig kjørestil". Rundt der jeg ligger med min E46 323ci.
Freakshow Skrevet August 25, 2012 Skrevet August 25, 2012 rett har du! men prøv og finn en bil så langt nord i norge som du kommer deg! der saltes ikke veiene! med andre ord mindre rust!
SteffenB Skrevet August 26, 2012 Forfatter Skrevet August 26, 2012 Takker for svar folkens. Skal fortsette å holde øynene oppe etter fine E36 eksemplarer, og håpe på at det dukker opp noen snart.. Er jo som dere sier, greit å ha endel penger til å bruke på bilen også.
Odd-M Skrevet August 26, 2012 Skrevet August 26, 2012 Etter å ha hatt E46 en stund synes jeg E36 virker håpløst gammeldags. E39 blir en annen type bil egentlig. Den er tyngre, mer komfortabel og mer "gubbe" i kjøreegenskapene. Men har du en del langkjøring er den en DRØM å kjøre. Synes faktisk ikke min E61 er noe spesielt mye bedre. E46 er mye kvikkere og fastere på veien, men er mer støy og simplere konstruksjon. E34, E36, E39 og E46 har alle rustproblemer på de vanlige plassene. Det begynner også å bli gamle biler med dertil slitasjeproblemer. Tror du skal lete en stund for å finne et såkalt rustfritt eksemplar. E36 forbinder jeg for det meste med rævkjørte ungdomsbiler. Det er langt mellom de velholdte og originale eksemplarene.
SteffenB Skrevet August 26, 2012 Forfatter Skrevet August 26, 2012 Etter å ha hatt E46 en stund synes jeg E36 virker håpløst gammeldags. E39 blir en annen type bil egentlig. Den er tyngre, mer komfortabel og mer "gubbe" i kjøreegenskapene. Men har du en del langkjøring er den en DRØM å kjøre. Synes faktisk ikke min E61 er noe spesielt mye bedre. E46 er mye kvikkere og fastere på veien, men er mer støy og simplere konstruksjon.E34, E36, E39 og E46 har alle rustproblemer på de vanlige plassene. Det begynner også å bli gamle biler med dertil slitasjeproblemer. Tror du skal lete en stund for å finne et såkalt rustfritt eksemplar. E36 forbinder jeg for det meste med rævkjørte ungdomsbiler. Det er langt mellom de velholdte og originale eksemplarene. Ja, syns E36 virker som en grei førstebil selv om den er såpass gammel, men som du sier så forbindes de ofte med rævkjørte ungdomsbiler. Har jo fint råd til en E46 også, men usikker på om jeg vil gi 70 000,-+ for førstebilen min, ettersom da må jeg være så forsiktig med den osv., også skal jeg jo i tillegg ha anlegg, senk, eventuelt felger, og da blir det fort penger av det... + til reperasjoner. Men er vel mulig å tape like mye penger på en rævkjørt E36 hvor ting går i stykker en etter en.. Ser ut som det er lettere å få et greit eksemplar med autolat, men dette er ikke så interessant. Har søkt litt, og virker som det krever veldig mye arbeid å bygge om fra automat til manuell kasse, så tror ikke det er aktuelt heller. Er det forresten mulig å få tak i fint brukte 323/325 motorer hvis jeg skulle kjøpe en 320i og ønsker mer power? Eller er dette veldig dyrt om du er "kresen" på at den skal være driftsikker, og ikke rævkjørt? Har ikke skrudd noe på biler før, så er ikke keen på å belage meg med så veldig mye mer skruing enn nødvendig
mikalsh Skrevet August 26, 2012 Skrevet August 26, 2012 Jeg kjøpte en E46 Sedan, og er storfornøyd, gikk gjennom bilen før kjøpet, ekstremt lite rust, eneste som var, var at bremsene framme måtte skiftes, men det var egentlig en lett og billig sak og ordne. Så jeg ville gått for E46, pluss at du får mye mer komfort og kjøreglede i en e46 enn i en e36. (ikke det at jeg har noen erfaring med e36)
SteffenB Skrevet August 26, 2012 Forfatter Skrevet August 26, 2012 Jeg kjøpte en E46 Sedan, og er storfornøyd, gikk gjennom bilen før kjøpet, ekstremt lite rust, eneste som var, var at bremsene framme måtte skiftes, men det var egentlig en lett og billig sak og ordne.Så jeg ville gått for E46, pluss at du får mye mer komfort og kjøreglede i en e46 enn i en e36. (ikke det at jeg har noen erfaring med e36) Hvor mye gav du for E46'n din? Hvis jeg skal ha E46, virker faktisk 320d også interessant pga. forbruk. Med en chip går vel disse ganske greit.. Liker bare ikke helt tanken på å ha en såpass dyr bil, når man ser hvor mye disse bilene ruster.. Greit nok at man kan få et fint eksemplar, men når rusten kommer så er det ganske dumt med det verditapet på en så dyr bil. Bør vel også ha kasko på denne bilen, og det blir også fort dyrt.
koll Skrevet August 26, 2012 Skrevet August 26, 2012 Ville egentil ikke hengt meg saa veldig i hvlke motor som staar i. Fin heller en stroken, saa kan du evnt. skifte motor senre. Saa lenge du har en M50/M52 motor, saa kan du skifte til f.eks. en 2.8 liter etterhvert. Noe som er mer eller mindre plug & play
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå