Bayerfun Skrevet September 5, 2012 Forfatter Skrevet September 5, 2012 Sånn, da har jeg fulgt ditt råd og forsøkte med silikonspray. Funket gull det - bilen startet greit opp. Lot den gå i ca 10 sekunder for målebegeret på dyse nr. 1 ble fort fylt opp! Må tørke opp litt griseri i motorrommet nå hehe Rakk å lese av railtrykk i INPA den korte stunden den gikk og jeg fikk ca. 360 bar på tomgang. Er ikke dette litt lavt? Det forklarer iallefall lekkasjen på dyse 1. Denne må med andre ord byttes (bare ikke TRF slår ihjel mine drømmer igjen ). Må si jeg gruer meg uendelig mye til å demontere alt + å få ut dysen.. Jeg kan i det minste få kjørt bilen hjem slik den er nå og det er jo positivt. Slitsomt å kjøre fem mil for å komme til bilen min..
TRF Skrevet September 5, 2012 Skrevet September 5, 2012 360bar på tomgang er helt riktig, men det som da må sjekkes er hvilke verdier som går til mengdregulering til pumpa. Men, dette trengs egentlig ikke. Dersom et måleglass ser slik ut etter så kort tid, og du har feil med for lavt trykk, bytt dysa. Dette er en veldig grei jobb å gjøre for en hobbymekaniker. Lykke til, og bra feilsøking
Bayerfun Skrevet September 5, 2012 Forfatter Skrevet September 5, 2012 Lykke til, og bra feilsøking Takk takk Fikk god hjelp av diesel-guruen selv så Når det gjelder mengderegulering så har jeg tatt noen bilder av INPA som kanskje kan si deg noe? (og ikke mobb mine gammeldagse screenshots). Lurer på om jeg klarer å lure av høytrykksrøret på den mens innsuget sitter på, noen som vet?
Bayerfun Skrevet September 14, 2012 Forfatter Skrevet September 14, 2012 Da dukket det endelig opp deler og dysen er skiftet Fikk fint byttet den uten å ta av innsugsmanifolden og dysen satt ikke hardere enn at jeg kunne dra den ut for hånd - snakk om flaks! Hele jobben var gjort på under en halvtime Tok en ny lekkasjetest på de og man ser tydelig hvilken dyse som er ny. Dyse 1, 2 og 3 ser rimelig greie ut, mens 4, 5 og 6 ser relativt ille ut, spesielt nummer 4. Her kjørte jeg motoren i ca. fem minutter. Tror jeg fikser opp det som er av småplukk på bilen før jeg selger den, har en pervers drøm om en E65 nå...
Bayerfun Skrevet Oktober 30, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2013 (endret) Vel, lenge lenge siden det ble skrevet noe i denne tråden nå, så jeg får kanskje oppdatere litt. Etter forrige innlegg så ble bilen kjørt en måneds tid uten problemer, men så fikk jeg nøyaktig samme symptomer igjen. Jeg fikk da tak i en annen bil jeg hadde spesielt lyst på, så da ble E39-en bare stående. Det har ikke skjedd så mye med den, men jeg må jo selge den, så feilsøkingen har satt igang igjen. Jeg får samme feil som før, dvs. INPA melder om for lavt railtrykk (ca. 48 bar) og den kan startes på silikonspray. Etter den har blitt startet på silikonspray så kan den stoppes og startes igjen uten ekstra hjelp (fått litt varme?) . Jeg koblet på målebegrene for å måle lekkasje på dyser, men her ser alle dysene relativt like og bra ut og kan dermed ikke tro at feilen er dette. Matepumpen måles til ca. 4,5 bar iflg. INPA, så tviler på at denne er synderen. Det jeg derimot er redd for, er om det er høytrykkspumpen eller trykkregulatoren som kan skape trøbbel. Er det noe jeg overser tro? Kan det være så "enkelt" som railtrykkgiver? Det spiller ingen rolle om jeg kobler den bort, den starter fortsatt ikke (den vil vel da bruke en standard/failsafeverdi). Med motoren i gang så var det greit å ta en prøvetur samtidig, men merker noe rar oppførsel. Fra stillestående så bruker den laaaang tid i første gir opp til ca. 3000 rpm. Derfra og opp kjennes det ut som den endelig får ladetrykk og tar av så grusen spruter. Slik var den ikke før jeg parkerte den.. Kan det tenkes at turboen "sitter" litt eller at wastegaten henger åpen? Kan ikke si jeg hører noen unormal lyd heller. Med bilen i drive, DSC av, foten på bremsen og ser live-data i INPA, så får jeg opp mot 2 bar ladetrykk ved 2000 rpm, men jeg kommer heller ikke høyere opp i turtall (ikke sjans til å ta løs på grus - noe som ikke burde være et problem ). På tide å sette istand denne slik at jeg får solgt den, håper fortsatt den er verdt noe da. Bilen er ellers meget pen og hel, har bare litt bekymringer rundt maskineriet :/ Edit: Skulle ha redigert emnet på denne, men ser ikke helt at dette er mulig lenger? Endret Oktober 30, 2013 av Bayerfun
Bayerfun Skrevet November 28, 2013 Forfatter Skrevet November 28, 2013 Undrer litt, men kan det kanskje være trykkregulatoren på baksiden av høytrykkspumpen som kan være årsaken til at jeg har så lavt railtrykk? Posisjon 20 her: http://gsbildeler.no/nettbutikk/varer/delekatalog_13/13_0802 I verste fall så er det vel bare å spare penger til en ny høytrykkspumpe. Jeg er ikke kar om å finne noen andre åpenbare feil :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå