Gå til innhold

Vil kjøpe E38, litt hjelp ? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann folkens, jeg ønsker å kjøpe en E38, å trenger litt hjelp :)

Jeg er personlig Mercedes entusiast, å det er den type bil jeg har mest erfaring med :)

Tingen er at jeg vil ha en litt nyere bil en 95 modell. Å Mercedes produsert mellom 95 og 04, er i mine øyne BOSS! Jeg har hatt så mye dårlig erfaring med MB fra den årgangen at jeg har valgt å styre unna helt, å da vil jeg heller ha en BMW. Jeg har inntrykket av at de er MYE mer driftsikkert en MB.

Jeg ser litt på E38 diesel, syns de er fine. Selv har jeg ingen erfaring med denne typen, og jeg håper noen kan gi meg ett lite innblikk i hva jeg bør passe på, og om det er så driftsikkert som jeg ønsker å ha det til.

Håper noen kan gi meg noen råd :)

Skrevet

Ser ut til at det er vanskelig for en bruker på dette forumet og lufte meninger om innkjøp av bil uten at en eller annen luring kommer med det dumme "kjøp min bil" utsagnet:-//

Skrevet

Hvis vedkomnes bil svarer til det trådstarter etterspør ser jeg da ikke noe problem i det. ;)

Vedr. driftsikkerhet tror jeg ikke du får noe særlig mer problemer med disse enn annet av tilsvarende årgang. Har ikke noen erfaring med BMWs diesler, men det er det helt sikkert andre som kan svare på.

Du bør ihvertfall prøve å sette deg inn i hvilket utstyr disse ble levert med, og hva du ønsker å ha i din egen bil. Mye utstyr tilsvarer selvfølgelig mere som kan bli feil på, men godt utstyrte biler holder seg gjerne bedre i pris når det kommer til videresalg. I tillegg er det jo gøy å ha alt utstyret disse kom med, spesielt om man er glad i gadgets. ;)

Ting som kan forårsake litt ekstra utgifter er slikt som el-katalysatorer (post 99' 750i), SLS og EDC dempere, automatkasser osv. Det at BMW kaller det "lifetimeolje" er vel mye av årsaken til neglisjerte automatkasser.

Slitedeler generelt har ihvertfall ikke jeg inntrykk av at er nevneverdig mye dyrere enn andre modeller.

Vil og anbefale å gå for en facelift, da mye av elektronikken og sikkerhetsutstyret ble forbedret på faceliftmodellene. I tillegg er jo faceliftfronten veldig fin. ;)

Skrevet
Ser ut til at det er vanskelig for en bruker på dette forumet og lufte meninger om innkjøp av bil uten at en eller annen luring kommer med det dumme "kjøp min bil" utsagnet:-//

Ta deg en bolle æ...

Skrevet

728 blir veldig lat,husk det er en stor og tung bil! gå for en 740 vist du skal ha bensin og 730 vist du skal ha diesel. 4.4l v8 bruker mindre enn en sløv 2.8 r6 min 740 går på 0.76 langt og 1.23 på små kjøring... med alt for breie hjul(285)

Skrevet

Ta deg en bolle æ...

Uff...sur mann?? :shock:

Skrevet
728 blir veldig lat,husk det er en stor og tung bil! gå for en 740 vist du skal ha bensin og 730 vist du skal ha diesel. 4.4l v8 bruker mindre enn en sløv 2.8 r6 min 740 går på 0.76 langt og 1.23 på små kjøring... med alt for breie hjul(285)

Det er vel ny verdensrekord?

Er det computermåling eller måling ved tanking?

Skrevet

om en 740 går på 1,2 så er det verdensrekord ja. jeg bruker 1,7 tenker jeg, og den bilen er pent kjørt. kan hende du må kalibrere obc'n din (mener jeg hørte en plass at det går an).

jeg har hatt en 730ia og en 740ia. har vært veldig fornøyd med begge. 730n brukte 0,8-,09 på lang og 1,3-1,4 kanskje på bykjøring. flott motor med fin gange og lyd. litt lite bunndrag i den, så den vil lett gire ned i de bratteste bakkene, men null stress og holde fartsgrensene uansett hvor bratt det er, og forbikjøringer er ikke noe stress. savner den bilen faktisk.

740n er litt tørstere men også behageligere, iom at den er så avslappet. cruser i vei på lavt turtall uansett og det blir ingen unødige nedgiringer osv. også holder den igjen fartene på girene veldig bra i nedoverbakker. pen gange på denne motoren også!

har ikke hatt så mye problemer med disse bilene. så jeg tør å anbefale e38 på det varmeste. men det er som med alle andre biler viktig å kjøpe noe som er godt holdt av ordentlige folk.

Skrevet

Hvis du bruker 1.7 på bykjøringen kjører du enten med hjulspinn bestandig, ellers tror jeg kanskje det er noe galt med maskinen din. Jeg bruker rundt 1.5 på ren småkjøring og da prøver jeg ikke akkurat å spare drivstoff. ;) I følge the word on the street skal visstnok 750i være ganske mye tørstere enn 740i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...