Gå til innhold

Hvordan ser man forskjell på M52B28 og M52B25 innsug?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå ble litt usikker her :) Bare hørt at orignalinnsuget på en 328i er strupet ned, og at man kan få bedre effekt ved å bruke et innsug fra en 325i?

Visstnok skal innsuget jeg er ute etter sitte på E34 525i/525ix og E36 325i/325iS? (tidligere tråd). Prøvde å google litt, men klarer ikke finne ut hvordan jeg kan se forskjellen (om det er gjort på min eller ikke).

Skrevet

ja, det er m50 innsuget..

om det er byttet, så må du se etter en aluminiums klump som er limt på på undersiden, eller så har dem kappet ut en bit og plastsveist denne på igjen.

Skrevet

325/525 motoren heter ikke M52B25...men M50B25. Og forskjellen ser du lett ved å åpne panseret. "rørene" er tykkere på M50.

M52 innsug

scaled.php?server=259&filename=dsc0517.jpg&res=landing

M50B25

m50b25vanos.jpg

Skrevet

Der var det rimelig stor forskjell ja, det burde vært lett å se :) Da får jeg ta en titt under panseret etter jobb!

Litt off-topic, men litt interessert i dette etter at jeg så en tidligere eier min bil skrev følgende på forumet her tidligere:

-----------------

(...) Bilen er mappet i Danmark. Trim kam/porter, toppen høvlet ned, (sylinder service )++++

ot: forrige eier av bilen fikk spesial laget alu plate under bilen/motor (porno)

----------------

Har noe av dette noen styr betydning for ytelsen til motoren?

Er også åpent luftfilter på bilen (K&N).

Skrevet
325/525 motoren heter ikke M52B25...men M50B25. Og forskjellen ser du lett ved å åpne panseret. "rørene" er tykkere på M50.

M52 innsug

[ Bilde ]

M50B25

[ Bilde ]

Det første bildet kom ikke opp, men den delen du har ringet i rødt på nederste ligner på min. Er det også noe som indikerer at det er byttet? Er ikke plast (deksel) her på min, men metall.

Skrevet

vi har alle vært grønn..

kua har og vært kalv :P

men, siden den er mappet, har den da ett papir, dokument som tilsier hva nåværende effekt er?

mtp at den er høvlet, trimkam, innsug så skal den egentlig bikke 220hk

Skrevet

Hehe sant det, man lærer ikke uten å gå på noen blemmer først :)

Men ut ifra bildene å dømme, synes jeg det ser ut som mitt innsug ikke er byttet. Bilen er på verksted frem til fredag, så får ikke sjekket.

Ville vel vært rart om det ikke var byttet, med tanke på de andre tingene er gjort?

Har ikke noe papir på det dessverre, men lot en mekaniker fra et tuning verksted sitte på, og han ble helt i ekstase. Han hevdet at her måtte det garantert vært gjort noe, grenrør, innsug osv... Da han kikket på det så det derimot ut til å være gjort annet enn å ta av katalysatoren og bytte siste delen av eksosanlegget.

Men dersom vi ser bort ifra innsuget, og legger til at katalysatoren er fjernet, hva vil dere tippe er reelt å anta i hk?

Rettelse: Det er IKKE byttet innsug. Fant et bilde på mobilen av motoren nå.

Skrevet

Kan man regne minimum 15% effekttap ?

Dersom effekten var 193hk i motor i 1995 og man regner ca 15% drivverkstap så er det vel ca 165 HK på hjula?

Er det reellt med en standard motor ?

Dersom bilen har utslitte foringer osv som fort er tilfelle på en bil ifra f.eks 1995, da må man vel kunne regne ytterligere effektap ettersom HK`ene ikke forsvinner like effektivt ut til hjulene og ned i asfalten ?

Dette har ingenting med trådstarters bil og gjøre, men spørr på generellt grunnlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...