Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har enda ikke skjønt at det er noe feil med skivene eller skoene, jaha...

Jeg har brukt nok tid på de unødvendige kommentarene dine, og det innlegget der kompletterte min påstand.

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

JulianS

Jeg har ikke kalt deg en idiot, så det er dine ord. Du sier nå at du kanskje ville ha tenkt på dette, etter at feilen ble funnet ut, men det er som jeg sa tidligere; det er veldig lett å være etterpåklok.

Koed hadde ikke klart å løse problemet via telefon, når de heller ikke skjønner hva som er galt når jeg leverte skivene til de. Når heller ikke mekanikere hos Bavaria finner ut av dette, så ville ikke to selgere hos Koed klart det. Såpass håper jeg du skjønner...

Jeg tror det bare er X1/3 og 1-serie som har lik strammer, ikke E60. Så det er nok liten hensikt å lure disse, da det er et vanvittig enkelt system.

Du kan jo lese det første innlegget ditt, sett deg i min situasjon og se om du finner noe hjelp. Jeg fant det ikke.

Koed skjønner ikke hva som er galt med skivene etter å ha sett på dem? er det jeg stusser på, når en kan sammenlikne med originale skiver å fortsatt ikke se at noe er galt? Da er man enten evneveik, eller så er det faktisk ikke noe galt..

Du vil virkelig ikke ha input!

Hvis du hadde ringt koed FØR du leverte bilen på bavaria så hadde du hvertfall fått beskjed om hva du skulle gjøre, hvis det da viste seg å være skiver/band som var problemet (som det var?) så hadde det vært mye enklere å få kompensasjon.

Men det du sier er at det IKKE hadde vært lurt å ringe koed først!?

Skrevet

JulianS

Jeg har ikke kalt deg en idiot, så det er dine ord. Du sier nå at du kanskje ville ha tenkt på dette, etter at feilen ble funnet ut, men det er som jeg sa tidligere; det er veldig lett å være etterpåklok.

Koed hadde ikke klart å løse problemet via telefon, når de heller ikke skjønner hva som er galt når jeg leverte skivene til de. Når heller ikke mekanikere hos Bavaria finner ut av dette, så ville ikke to selgere hos Koed klart det. Såpass håper jeg du skjønner...

Jeg tror det bare er X1/3 og 1-serie som har lik strammer, ikke E60. Så det er nok liten hensikt å lure disse, da det er et vanvittig enkelt system.

Du kan jo lese det første innlegget ditt, sett deg i min situasjon og se om du finner noe hjelp. Jeg fant det ikke.

Koed skjønner ikke hva som er galt med skivene etter å ha sett på dem? er det jeg stusser på, når en kan sammenlikne med originale skiver å fortsatt ikke se at noe er galt? Da er man enten evneveik, eller så er det faktisk ikke noe galt..

Du vil virkelig ikke ha input!

Hvis du hadde ringt koed FØR du leverte bilen på bavaria så hadde du hvertfall fått beskjed om hva du skulle gjøre, hvis det da viste seg å være skiver/band som var problemet (som det var?) så hadde det vært mye enklere å få kompensasjon.

Men det du sier er at det IKKE hadde vært lurt å ringe koed først!?

Nei, så vidt meg bekjent så er ikke disse som jobber på Koed mekanikere, så nei, de kunne ikke se om det manglet kanskje 1mm på skivene(hvis dette er tilfellet). Hvis du fortsatt ikke klarer å se at de originale skivene sitter på bilen nå, og Koed ikke har tilgang på originale skiver i filialen på Skedsmokorset - så skjønner du kanskje at dette ikke har blitt sjekket. Noe feil er det med skivene, uansett hva det er så burde det vært Koed sitt "problem" med å ha underleverandører som ikke leverer riktige deler ifht. BMWs standarder.

Jeg vil ikke ha input når det du kommer med er tatt opp flere ganger tidligere, og alt står egentlig svart på hvitt i denne tråden.

Hva skulle jeg ha ringt Koed om først? Når ingen visste problemet på forhånd? Det er sagt ti ganger før, det er lett å være etterpåklok - men ikke synsk.

Skrevet

Bavaria finner det ikke ut av det engang nei? Ja dæven da er det ikke lett gitt :lol:

Han som skrudde på denne bilen kan jo umulig ha hvert den skarpeste kniven.

Og det at de ringer og later som de ikke skjønner hvorfor og må bytte både skiver og klosser (?) er jo bare ett råttent salgstriks.

Det kan da ikke ha hvert feil på både klosser og skive?

Men som så mange skriver, du kan jo ikke sette bort bilen og la den bli reparert for 10 lapper for så å høre med koed om de vil være med å dekke dette! De har jo ikke fått en kjangs her.

Det at du ikke vet hva som er feil er jo fett nok, men du viste at noe var galt så du kunne jo ihvertfall tatt en tlf [-X

Skrevet

Hva med å ta et mål av de nye delene du kjøpte fra Koed og sammenligne disse med tilsvarende nye originale deler ? da bør du lett se hvor feilen ligger

Skrevet

Han skriver at han så for seg en delkompensasjon, det har vel aldri vært snakk om at koed skulle dekke hele beløpet, så vidt jeg har forstått.

"feilen" var jo som han sier flere ganger her, også der før han byttet delene, hva skulle han fortelle koed?

At de skal erstatte delene som ikke passet er vel bare rett og rimelig.

Skrevet
Bavaria finner det ikke ut av det engang nei? Ja dæven da er det ikke lett gitt :lol:

Han som skrudde på denne bilen kan jo umulig ha hvert den skarpeste kniven.

Og det at de ringer og later som de ikke skjønner hvorfor og må bytte både skiver og klosser (?) er jo bare ett råttent salgstriks.

Det kan da ikke ha hvert feil på både klosser og skive?

Men som så mange skriver, du kan jo ikke sette bort bilen og la den bli reparert for 10 lapper for så å høre med koed om de vil være med å dekke dette! De har jo ikke fått en kjangs her.

Det at du ikke vet hva som er feil er jo fett nok, men du viste at noe var galt så du kunne jo ihvertfall tatt en tlf [-X

Du er lur når du kommenterer før du leser... :applause: Det har heller aldri vært noe feil med klossene som du skriver. Alt du setter spørsmålstegn ved er besvart tidligere. Du kan jo prøve å ringe distrubitøren av den siste delen du kjøpte, og fortelle om en feil du ikke vet hva er, eller om det skyldes denne delen.

Hva med å ta et mål av de nye delene du kjøpte fra Koed og sammenligne disse med tilsvarende nye originale deler ? da bør du lett se hvor feilen ligger

Ja, det går ann det, men nå har ikke jeg skivene fra Koed lenger.

Han skriver at han så for seg en delkompensasjon, det har vel aldri vært snakk om at koed skulle dekke hele beløpet, så vidt jeg har forstått.

"feilen" var jo som han sier flere ganger her, også der før han byttet delene, hva skulle han fortelle koed?

At de skal erstatte delene som ikke passet er vel bare rett og rimelig.

Takk John, det er bra det er noen som skjønner hva problemet har vært.

Det har alltid vært snakk om en delkompensasjon av utleggene ja, i tillegg til å ta delene i retur.

Fatter har fått dekket delene, så den biten er i orden, men det skulle bare mangle - i dette tilfellet så er det bare småpenger uansett.

Jeg avslutter herved med å kommentere i denne tråden. Det viser seg igjen; å legge ut en tråd på Bimmers er kanskje noe av det dummeste man gjør, når det sitter så mange tullinger her inne som tror de er verdensmestere i bedrevitere som bare kommer med svada-svar og gjentar hverandre, uten å i det hele tatt lese eller forstå et problem på forhånd. For min del så virker det ut som om noen kontrollerer deler med mikrometer og andre som er synske, men dere kan gjerne fortsette å være det for min del... ;)

Skrevet

Du byttet bremsedelene selv og fant ut at det var feil med dem eller at de ikke fungerte som de skulle.. Delene kostet deg endel penger og det var surt å ligge hjemme i garasjen å bytte disse delene selv, greit nok.. Du hadde IKKE selv kompetanse til å finne ut hva som var feil/reparere feilen og går til ett verksted som skifter til nye originale deler, av verkstedet får du tilbake delene som ble plukket av bilen.. Hadde jeg vært deg så hadde jeg da sendt delene i retur til koed og fått penger igjen for delene og tatt det på egen kappe at du ikke klarte å montere dem selv/ikke kontrollerte at det var riktige deler før du monterte. Hadde du ikke kjøpt delene fra koed hadde du trolig levert inn bilen på verksted og/eller kjøpt originale deler derfra uansett, ergo: Verksted/deleutgiftene dine måtte du ha punget ut med uansett dersom du hadde gått rett dit og ikke handlet fra koed, derfor syns jeg det blir litt feil av deg å forlange at koed skal være med på å betale verkstedutgiftene dine.

Dersom du mener det på verkstedet kostet deg mer å få dem til å skru av delene du hadde montert tar du feil, de gamle delene måtte skrus av før montering av de nye uansett, så det hadde ikke kostet deg noe ekstra. At de feilbedømte håndbrekkvaieren og skiftet denne uten at det var noe feil med den ville jeg tatt opp med verkstedet, det er jo de som ved en feil har skiftet en del som var i orden, ikke koed. Men dersom håndbrekkvaieren din så betydelig slitt ut "måtte" den likevel ha blitt byttet før eller senere og verkstedet har da retten på sin side med ditt samtykke til å skifte den, noe som bør sees på som nødvendig vedlikehold og ikke verkstedet sin feil. En gammel håndbrekkvaier KAN strekke seg og da vil det være naturlig å prøve og skifte denne hvis justeringene er på maks og man likevel ikke får tilstrekkelig bremsekraft med nye skiver og bremsebånd. Men samtidig så har 99% av verkstedene rundtom tilgang til toleransene/dimensjonene på bremsedeler og de burde ha kontrollert dette før skifte av vaier, de hadde sannsynligvis av bremseskivene for å kontrollere om monteringen du hadde gjort selv hjemme i garasjen var korrekt og kunne da enkelt ha tatt en kontrollmåling. Jeg forstår tankegangen din med at du vil ha en eller annen form for erstatning fra koed og dette er i mine øyne at du får returnert delene og får igjen pengene du hadde lagt ut for dem, eventuelt en liten kompensasjon for tort og svie.

At du forventer av ett verkstedet å få vite feilen skjønner jeg godt, det er jo derfor man setter bilen sin på verksted. Men det blir litt feil å tenke at "verkstedet vet alt, kan alt, burde funnet ut av det men gjorde det ikke.." osv.. Realiteten er desverre slik at ikke alle har like lang erfaring, skolegang, kursing og evne til logisk tenkning på ett verksted heller, de er bare mennesker de også. Selv om de burde ha funnet ut av noe så enkelt som et håndbrekk kan det jo (f.eks) hende de hadde en ikke fullt så flink lærling til å skru på bilen, de må få slippe litt til de også og da kan det ta litt lengre tid og feil kan skje (noe såklart ikke du skal belastes for). Det jobber såpass mange forskjellige mennesker på de forskjellige verkstedene rundtom i landet at kløner finnes det nok av, desverre. Nå har jeg i allefall forsøkt å formulere meg på en voksen måte og forventer et like voksent svar, kommunikasjon går begge veier vet du.. ;)

Skrevet

Etter min erfaring i bilbransjen (som mest sannsynlig ikke gjør at jeg er unntatt fra gjengen med tullinger av noen verdensmestere i bedrevitere som bare kommer med svada-svar)

Så skjer det desverre fra tid til annen at man får deler som er feil, spesiellt uoriginale, kanskje noe de som får bildeler hver dag er mer vant til og ikke mener at man må være synsk og vite det på forhånd ?

Tror ikke noen av de som har postet her er ute etter å "ta" trådstarter men heller prøve å forklare hvorfor det ikke er urimelig av koed å ikke ville dekke DELER AV verkstedsutgiftene til trådstarter.

Som etter min mening er mer eller mindre et selvfølge og sånne saker som det her er desverre litt av risken man tar ved å skru selv å bruke uoriginale deler.

Hadde man vrid om på saken og koed hadde vært et verksted som monterte sine uoriginale skiver så hadde saken vært en helt annen, men her har faktisk du som kunde og montør et visst ansvar også.

At bmw verksted ikke hadde muligheten til å finne feilen har jeg ingen problemer med å tro på.

Den klart enkleste og greieste utveien for de er jo å bytte til originale deler når det ikke funker med uoriginale. Både med tanke på at de ikke står å kaster vekk tiden sin med å feilsøke på noe "dritt" men også med tanke på dine utgifter. (x- antall timer + evt. å bytte delene seinere når de fant ut at de delene var problemet)

Nå vet jo ikke jeg hvor mye de har feilsøkt, da det ikke komme fram såvidt jeg kan lese (ja jeg har faktisk prøvd).

Med stor fare for å gjenta noen andre (som er en stor synd) må jeg si meg enig at trådstarter kanskje har en pitte liten agressiv tone mot folk som faktisk bare prøver å komme med en mening, å kanskje prøve å få trådstarter til å se saken fra den siden de mener er riktig.

Men er desverre vanskelig å se en sak fra alle sider over internettet, for alle parter her. Man kan bare prøve.

Skrevet

har ei bekjent som jobber på merkeverksted , han sier at håndbrekk bånd må man kjøpe orginalt . fordi det er noe med kurvinga på båndet som ikke ligger helt inntil skiva på uorginale deler , ergo du får dårlig brekkvirkning . det er utprøvd mange ganger . ja det koster litt ekstra penger men så blir det bra etterpå .

håper noen lærer av dette . skal man få det hundre så må man ofte skifte bremse skive også. for den skiva som har sitti der er jo slitt etter det gamle båndet.

mine 50 øre om saken .

Skrevet

Har alltid brukt uoriginale bremsebånd, aldri noe problem. Reservedeler lages etter samme spesifikkasjoner som originaldeler, ellers hadde det ikke vært lov å selge. Kompisen din må være rimelig tett hvis han trur at alle uoriginale bremsebånd er feil.. Selvfølgelig kan det være avvik i produksjonen med uoriginale deler, men det er det jaggu med original også!!

Jeg for min del, handler så ofte jeg kan på biltema. Men der skal man passe på at man får riktig del!

Stjålet fra bilxtra:

Originale deler vs Matching quality

I henhold til EUs regelverk finnes det tre typer originale reservedeler. Den første typen er Originale deler produsert av bilprodusent, videre finnes det Originale deler produsert av underleverandør og distribuert av bilprodusent, og til slutt har du typen Originale deler som produseres av underleverandør i henhold til bilprodusentens spesifikasjoner og produksjonsnormer.

Med EU direktivet "Matching quality" på norsk Reservedeler av tilsvarende kvalitet åpnes det for å kunne bruke deler med samme kvalitet som det bilprodusentene bruker. Disse delene må være produsert etter bilprodusentens spesifikasjoner og produksjonsnormer.

Skrevet

han har vært mekaniker på bmw merkeverksted i over 10 år . syns du ska passe ordbruken din . det var det han sa til meg ang håndbrekk å bmw . har sikkert skifta noen bremsebånd , så har vel erfart ting .

du får nå bare styre på du men .

har lært at kvalitet å pris har en vis sammenheng .

• 2 weeks later...
Skrevet

Å sammenligne deler er vel noe alle gjør. Om du skulle montert sammen en motor, og dreit i å måle, og hadde fått rådebank, f.eks. Hvem er idioten da? du som ikke fikk til å gjøre det som det skal /måle etc, eller deleleverandøren. På deler fra biltema tilogmed står det: Kontroller at den nye delen er identisk med den gamle!!!!

Koed kommer jeg ikke til å slutte handle av uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...