SteffenB Skrevet September 23, 2012 Forfatter Skrevet September 23, 2012 Virker som det er 20 000 km intervall mellom hver service, og etter inspeksjon 2 så går det 36 000 km før neste oljeservice, grunn til å være bekymret eller ? .. Litt usikker på hva du mener her, men er det sånn at det har gått 36.000km mellom to ganger den har byttet olje? Da tenker jeg at dette er en som ikke bryr seg så mye om bilen sin, og hadde vurdert å finne en annen bil. En pekepinn jeg ALLTID går etter er: dersom jeg har så mye som en dårlig magefølelse så lar jeg være å kjøpe bilen. Da er man sikker, men gjør sikkert aldri noen scoop. Slik jeg forstod det, ja.. Vet ikke om dette er gjort privat isåfall, men tviler/ingen forsikring om det. Inspeksjon 2 var utført, og 36 000km etterpå ble det skiftet olje. Dette var vel i perioden bilen ble overtatt av neste eier, men de burde jo sett dette for det om.. Utenom dette er det ca 20 000 km intervall mellom hver service
2000Touring Skrevet September 23, 2012 Skrevet September 23, 2012 20.000km er vel det normale... Om det bare har skjedd en gang er det kanskje ikke noe krise?
SteffenB Skrevet September 23, 2012 Forfatter Skrevet September 23, 2012 20.000km er vel det normale... Om det bare har skjedd en gang er det kanskje ikke noe krise? Du sier jo noe der da. Vet vel det meste jeg trenger å vite nå.. Fant også ut at bilen er bruktimportert.. fra tyskland tror jeg. Dette er vel bra? Ihvertfall med tanke på veisalting. Og lurer på en ting til: Hvor bør man kjøpe BMW deler fra? Ebay for det meste? Hvilken produsent bør delene være fra? Eller er det butikker her til lands som tar dine bestillinger til fine priser? Eventuelt hvilke? F.eks. understellsdeler/forstilling, foringer, fjærer osv.
TRF Skrevet September 23, 2012 Skrevet September 23, 2012 kommer helt an på hvilke "deler" du prater om. Generelt vil jeg jo anbefale å støtte lokale/nasjonale firmaer foran å spare noen hundrelapper på ebay. På denne måten har du støtte nært deg en gang i fremtiden når du trenger det.
Vidar.Fosse Skrevet Oktober 4, 2012 Skrevet Oktober 4, 2012 Leter etter førstebil, og har en e46 320d i siktet..Er fortsatt veldig i tvil på om jeg vil ha såpass "dyr" førstebil, har ikke helt bestemt meg enda.. men liker dem veldig godt. Har lest meg litt frem til typiske feil, men lurer også på om dere har noe å tilføye? Eventuelt hvor mye man bør gi for en bil som har gått xx km? Vet at svakheter er: - Dieselpumpe - Turbo - subframe disaster - fjærer bak - rust Noen andre ting? Bilen jeg ser på har gått litt over 200 000 km.. Dieselpumpa skal visst være byttet, som er bra.. HVOR MYE BØR JEG BETALE FOR EN SLIK? Tatt ut ifra minimalt med rust.. bittesmå flekker under noen dører tror jeg.. Hva bør jeg se etter om har blitt byttet? Og hvor mye koster det ca. for fullt sett med foringer/bærearmer osv. til understell? Kjøper jeg dette fra ebay? Hvilket merke isåfall? Servicer har blitt tatt ifølge kjørecomputeren tror jeg Er dette en dyr bil i seg selv å vedlikeholde med tanke på at det er førstebilen? Mye som går i stykker? Dyre deler? Vet jo at det kommer an på hvordan den er vedlikeholdt tidligere da.. Har ikke skrudd noe særlig på bil før, men har bekjente som kan hjelpe, og er villig til å lære masse! EDIT: Budsjettet vil jeg forresten ikke skal overstige 60-70 000,-, så er vel litt vanskelig å få tak i et bra eksemplar? Takk på forhånd Jeg har en e46 320d med 136hk org selv og er svært fornøyd. Den var gått 250 000km da jeg kjøpte den, og den kjentes som den var kjørt 150 000 - god kjørekomfort. Dieselpumpa skal ha en levetid på alt fra 200 - 250 000 og denne bør være skiftet ellers må du nesten påregne det utlegge etter hvert. Turboen er ikke noe problem, men det som gjør at den har et rykte på seg til og ryke har vel mer med hvem som kjører bilen tror jeg. Hvis du lar turboen kjøle seg etter bruk, minimum 1min ved noe hard kjøring holder den nok. Fjørene bak er vel heller ikke noe særlig problem egentlig, for om de skulle ryke noe som kan skje på alle biler kan du gå på mekonomen og få kjøpt nye til en rimelig penge, og disse er enkle og skifte bak. Det kan komme noe rust her og der har jeg hørt men ikke erfart, da min var bra for rust da jeg kjøpte den, kun noen punkter på dør og bagasjeluke. Den var og chippet da jeg kjøpte den til ca 165hk og dette var gjort privat - veldig enkelt, men du må ha verktøyet til og koble deg inn på hjernen til bilen, ellers får du bare et program på data'en som du legger inn. Men personlig ville jeg anbefalt og fått dette gjort skikkelig, og med det - uten powerboks. Du får det du betaler for! Det burde ikke være noe problem og kjøpe en slik bil, da folk som har en 2.0diesel gjerne ikke spinner og herjer fult så mye så bilen ikke sliter med og være ihjel kjørt, men det kan jo selvfølgelig være. En bil som er kjørt over 200 000 må man regne med noen verksted regninger eller slitte deler da den er kjørt langt, så det kan jo ryke en sensor eller noe slite deler i ny og ne, men slik kommer du ikke ifra når du kjøper bil, for slitedeler slites uansett hvilken bil du har, men denne bilen har et rykte på seg til og være bilen du ikke klarer og ta livet av, men om det skulle ryke en del og to er det innen rimelighetens grenser og få fikset. Jeg kjøpte min for 60 000 og har måttet legge ut 60-70 000 på verksted, med i dette er og da litt div styling som felger og lykter og slikt men da er den i tipp topp stand teknisk. Du må ihvertfall forhøre deg om det har blitt skiftet dempere/fjører, bærekuler, bremser, clutch, foringer, bør ha servicehefte og div. Ganske enkelt vanlige slitedeler.. Du spør om det er dyrt og kjøpe deler, både ja og nei, BMW er jo ikke akkurat kjent for og være billige deler til, men til gjengjeld er det svært holdbare deler som og er lett og fikse for noen som har erfaring med BMW, litt mer styr om du ikke har skikkelig verktøy eller kompetanse til det. Da jeg kjøpte min for 60 skulle den være i teknisk god stand, da det hadde blitt skiftet: foringer framme, bremser, clutch og div dyre reparasjoner, men må være skikkelig gjort da clutchen min røk etter 35000 og måtte ut med 10 000 i reparasjon da dette ikke var helt skikkelig gjort. Håper det har vært til hjelp
torbfer Skrevet Oktober 5, 2012 Skrevet Oktober 5, 2012 Du må uansett rekne med å legge ut på diverse slitedeler på en bil som er gått over 200.000 km. Samme hvilket merke du velger. Desse bilene kryr de jo av så er ingen problem med å få tak i deler billigt. Du må sjekke nøye for rust, foringer, dempere kan ramse opp mye men dette er jo snakk om en gammel bil som er gått langt. Skrur du sjøl er dette ingen problem. Skal du levere det inn på verksted for hver ting hadde eg styrt unna , da kan det fort bli dyrt. Du bør få en grei bil til rundt 70k.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå