Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare håndbrekk på ett bakhjul og det henger i tillegg på, må rygge litt for at det skal slippe. Regner med det er noe som er fastrustet der det henger og at wire er slitt der det ikke vriker, så legger opp til å bytte hele dritten med sko, fjærer og wirer. Er det noe annet i mekanismen i trommel som kan medføre at det går tregt?

Innslag på starter har kranglet litt i det siste, så jeg regner med det er bare å bytte. Er det kurrant å komme til starteren fra oversiden på M43/318i? Eller må jeg ned med skjoldet og ta det fra undersiden?

Skrevet

Jeg skiftet faktisk alt der bake på min egen bil i går kveld.

Så det eneste som man trenger å tenke på i tillegg til det du har nevnt, er nr 3 på dette bildet.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/T ... ake_shoes/

Jeg fikk pusset min godt med stålbørste, så den ble OK, og smurte den godt opp med varmebestandig grease. Men det hadde nok vært greit med en ny en, da den bør være fri for rust for at vaierne skal gli godt.

Sjekka samtidig at vaierne glei godt i strømpene sine, og det gjorde de.

Skift skiver og klosser også da, om de ikke nettopp er gjort.

Skrevet

Skivene bak er kjørt ca 10' km så jeg satser på at de er ok. Er det mye "mukkel" å justere igjen? Har ingen erfaring med dette fra før, bare lest anvisningen i TIS.

Skrevet

Antar det er helt likt med e39, å der er det veldig kjekt å være 2 stk. En inni og en utenfor, da går det fort å greit.

Skrevet

Kanskje, men hvordan verifiserer man det? Det skal gjøres gjennom boltehullet og da ser man ikke stort.

Skrevet

Ja, det må jo skje gjennom bolthullet - og du ser ikke så mye. Hjelper litt med en lommelykt. Men du kjenner når skrutrekkeren drar den over, for skrutrekkeren glipper over da taggen vipper over fjøra.

Går forresten an å øve seg litt før du setter på skiva, slik at du får litt feelingen på hvordan det kjennes ut når taggen vipper over - samtidig som du ser hva som skjer.

• 3 weeks later...
Skrevet

Da har jeg bytta klosser/sko. Wire var hel og løp fint så de lot jeg være. Strammemekanismen derimot, totalt fastrustet på en side og svært trang på andre. Tror jeg fikk justeringen bra for den griper når den skal og jevnt på begge. MEN dt er fryktelig dårlig bitt. Må dra skikkelig hardt i brekket for å få den til å stå i bakker. Tips?

Skrevet

Jeg hadde samme problem på min sist gang, for 3 år siden. Gjorde som du, samme feil.

Denne gangen skiftet jeg også skiver, ta var det meget godt handbrekk.

Hva som gjør det vet jeg ikke, men kanskje du kommer på noe.

Skrevet

Den strammet skikkelig på det ene hjulet som virket før jeg skiftet bremsebånd. Kan ikke se at det da skal bli værre når jeg kun bytter bånd og monteringssett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...