Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foretok oljeskift på bilen rundt 20. august - og allerede 1,5 mnd senere måtte det etterfylles 0,5L olje. Det jeg lurer på er om det er vanlig at BMWer tar mye olje (ble fortalt det av han jeg kjøpte bilen av, men han var selger) - eller om dette er en indikasjon på slitt motor? Den har bare kjørt 177000km

Skrevet

Hvis bilen din står i ro 1,5 mnd, så er det mest sannsynlig ikke bilen din som "tar" oljen, da er det nok noen andre :D

Men hvis du derimot har kjørt litt med den, så er det helt normalt at den bruker litt. Men det blir helt håpløst å svare på, om det er riktig eller ikke, når du ikke skriver hvor langt du har kjørt.

Skrevet

BMW sier vell at grensa på hvor mye olje en bil bruker er 1L pr 1000km, noe jeg syntes hører veldig mye ut. På min så sjekker jeg olja jevnlig, men har enda til gode å etterfylle. Bytta olja rett etter vinteren å har vell kjørt 5000km+-, ser selvfølgelig at det har minket bittelitt, men er fortsatt en godt stykke over min.

Skrevet

Min brukte også litt olje,så byttet jeg til Castrol Edge 0-40 og da har den ikke brukt noe særlig etterpå. Min har gått 285 000.

Skrevet

Nei, bilen har kjørt hver dag, hehe! Har absolutt ikke stått i ro. Var ikke meningen at det skulle gis inntrykk av det :)

Har ikke helt oversikt over hvor mye den har kjørt på denne tiden, men antar det er snakk om vel tusen. Kanskje litt i underkant

Skrevet

Min erfaring er at M54-motoren bruker mer olje enn feks M52. Etterfyllte i svært liten grad på mine tidligere 323i/323ci, men på min 525iT (M54B25) må det etterfylles. Men ikke mer enn kanskje 1 liter på ca 10.000 km.

Skrevet

Hvis det ikke er noen utvendige lekkasjer kan det også være dårlig venhusventilasjonsventil (med tilhørende slanger).

Skrevet

En roterende motor bruker olje. Sånn er det bare. Alt er snakk om hvor store mengder. Du må fortelle hvor mange kilometer du kjører, før du må fylle. Pekepinnen din er at bmw sier 1 på 1000 = ok. Så tar du det derifra. Kom tilbake når du har noen harde fakta :)

Skrevet

Husk at bilens oljeforbruk også avhenger av forskjellige faktorer som kaldstarter, kjørestil, hastighet etc. Det er ikke uvanlig at bilen ved et eierbytte i en overgang bruker litt olje hvis f.eks en ny eier har en vesentlig forskjellig kjørestil i forhold til gammel eier. Det er heller ikke uvanlig at en skandinavisk bil bruker litt olje på sommerturer nedover kontinentet. Høyere hastigheter (les: Autobahn) og varme krever mer av motoren enn norske landeveier.

Det er mange forskjellige faktorer som spiller inn på bilens oljeforbruk og derfor har BMW en relativt stor tolleranse vedr. hva som er normalt oljeforbruk (inntil 1 liter/1000 Km).

Min E46 318d Touring med 312000 Km på telleren bruker minimalt med olje (i underkanten av 1 dl/1000 Km), men den har brukt betydelig mer. Jeg fikk ved et tilfelle en annen olje enn jeg pleier å bruke (Elf) dog med den samme viskositeten. Allikevel medførte dette i en overgang et betydelig høyere oljeforbruk. Sommerturer nedover kontinentet med en tungt lastet bil over Alpene krever også litt ekstra olje. Dette er helt normalt og intet å bekymre seg over... :)

Skrevet

Tallet til BMW på 1l pr. 1000 km er tullete synes jeg. Bruker motoren så mye olje er det noe som er alvorlig slitt eller defekt. Dersom man kjører 30.000 km pr. oljeskift skal man altså etterfylle 30 liter på denne tiden. Castrol Edge LL-04, ca. 300,- pr liter ut til vanlige folk, 9000 kroner det.

En M54 motor bruker gjerne 1-2 liter på 10.000 km uten at noe er defekt. Noen sier det vanligvis er ventiltetningene, andre sier det er ringene. Holder en knapp på annen type ventiltetningen enn det ble brukt på M52, som vanligvis ikke bruker noenting mellom skiftene.

Skrevet

Nja... et sted skal BMW sette en grense og BMW har fordel av å sette grensen så høyt som mulig. Hvorvidt denne grensen er objektivt fornuftig er en annen sak. Jeg vil også mene at 1 liter/1000 Km er i overkanten av hva som kan antas å være en frisk motor.

På den annen side har jeg opplevd relativt store plutselige endringer i oljeforbruket uten at jeg har kunnet påvise feil ved motoren. Spesielt etter noen kilometer på Autobahn med et par av Porschene hadde jeg et temmelig høyt oljeforbruk. Forbruket stabiliserte seg etterhvert og på hjemturene var alt som normalt. Norsk lunkekjøring i 80-90 Km/t er ikke bare godt for motoren. Den skal blåses ren av og til... :)

Skrevet

Ja, BMW vil det skal mest mulig til før noen kan si det er noe galt med motorene de bygger.

Høyt oljeforbruk tyder på slitasje eller dårlig konstruksjon, ingenting annet. Er ingen fordeler effektmessig å ha med olje i forbrenningen.

  • 4 weeks later...
Skrevet
En roterende motor bruker olje. Sånn er det bare. Alt er snakk om hvor store mengder. Du må fortelle hvor mange kilometer du kjører, før du må fylle. Pekepinnen din er at bmw sier 1 på 1000 = ok. Så tar du det derifra. Kom tilbake når du har noen harde fakta :)

For én mnd siden hadde bilen kjørt vel 177 300. Det ble da fylt på en halv liter olje. Nå trengs påfyll, og kmstand er bikket vel 177 800

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...