Gå til innhold

Hjelp! Rust!


NeedBMW
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske store problemer med rust rundt om på bilen. Har nettop vært på Biltema og kjøpt noen få ting som jeg håper kan hjelpe osv(De siste bildene). Når jeg kjøpte bilen fikk jeg med 3 rustfrie dører(er ikke rust på den 4 som er på bilen nå), og en bakluke. Hva ville dere gjordt? Her kommer en haug med bilder av diverse rustskader!

od197xka1140izvx26fq.jpg

6vwfvy1fxu3mpt5rwl2b.jpg

zdh5eukmjmnh7owvr2gk.jpg

jrw2gq2p2uw8mmphgqrb.jpg

7c3rh1hwcog9x2svs8ko.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde samme prosess på vinterbilen min, bare min var ikke så skada. Jeg forventer ikke at det skal holde stort lengre enn ett halvt år før det begynner å boble igjen. Men da skal bilen vrakes likevell...

Skal du ha vekk rust, å slippe å tenke på det på flere år må du bytte delene som er rustet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde samme prosess på vinterbilen min, bare min var ikke så skada. Jeg forventer ikke at det skal holde stort lengre enn ett halvt år før det begynner å boble igjen. Men da skal bilen vrakes likevell...

Skal du ha vekk rust, å slippe å tenke på det på flere år må du bytte delene som er rustet!

Ja, jeg har jo den muligheten! Så blir nok kanskje det, men har ikke den bakerste delen liksom, har bakluke, men ikke den under der igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen er såpass angrepet av rust holder det ikke med lett utvendig behandling av stålplatene. Du må fysisk fjerne all rust før du legger på div. antirustmidler. Alternativt går det bare noen få måneder (3-4) så blomstrer rusten like kraftig. Er karosseriet bare "kjeks" må det byttes eller du må sveise inn nye friske ståldeler/plater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen er såpass angrepet av rust holder det ikke med lett utvendig behandling av stålplatene. Du må fysisk fjerne all rust før du legger på div. antirustmidler. Alternativt går det bare noen få måneder (3-4) så blomstrer rusten like kraftig. Er karosseriet bare "kjeks" må det byttes eller du må sveise inn nye friske ståldeler/plater.

Det som er bra er at der den aller værste rusten er har jeg ekstra deler til, bakluke etc.

Men jeg har ikke det som trengs rundt bensinlokket/ røret, og det under den gummien :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandblås det i tanlokket og bruk syregrunning. Det holder en stund. Forsvinner stål må du sveise i nytt. Ta bort tanken i såfall.

Må dette gjøres på verksted? Jeg har ikke utstyr til slikt, hvor mye koster slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å sveise uten å fjerne bensintanken. Tectyl, understellsmasse etc. brenner med en forholdsvis lav temperatur, og så lenge du har en vannflaske i nærheten, for å ta flammene (evt en våt klut) er det godt nok.

Sveising i direkte nærhet til bensintank er selvsagt noe HELT annet. Begynn sveisearbeidet på andre plasser av bilen slik at du får en følelse av hvordan varmen påvirker omgivelsene.

De produktene du har kjøpt (utenom sparkel) er 1-komponent. skal du bli kvitt rusten, bør alle produkter være 2-komponent og rusten må kappes bort, og det må sveises inn nye plater. Det eneste gode alternativet, er sandblåsing. Bare vær obs på at sanden legger seg over alt. Selv med punktblåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet(ihvertfall teoretisk) hvordan jeg skulle fått bort denne rusten, men jeg vet også at jeg hadde gitt opp lenge før jeg hadde giddet å begynne, med mindre det skal være et prosjekt hvor alt blir gjort.. og da bør det helst være en bil man liker så godt at det går utover det å ha en bruksbil..

Når kunnskapen ikke er tilstede så lønner det seg definitivt ikke å levere noe slikt fra seg til et verksted. De løsningene jeg ser er a) gå i gang og lære litt etterhvert samtidig som man belager seg på at det kommer til å koste en del penger, ikke nødvendigvis bli særlig bra og at det tar en del tid.. eller B) kjøre med det og kjøpe ny bil når det ikke funker lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ihvertfall bort påfyllingsrøret og tett åpningen på tanken skikkelig hvis du ikke gidder å ta den bort. Sandblåsingen er det best å dra til en som driver med det. Bare sett igjen bilen og be de blåse og grunne alt. Så har du et utgangspunkt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet(ihvertfall teoretisk) hvordan jeg skulle fått bort denne rusten, men jeg vet også at jeg hadde gitt opp lenge før jeg hadde giddet å begynne, med mindre det skal være et prosjekt hvor alt blir gjort.. og da bør det helst være en bil man liker så godt at det går utover det å ha en bruksbil..

Når kunnskapen ikke er tilstede så lønner det seg definitivt ikke å levere noe slikt fra seg til et verksted. De løsningene jeg ser er a) gå i gang og lære litt etterhvert samtidig som man belager seg på at det kommer til å koste en del penger, ikke nødvendigvis bli særlig bra og at det tar en del tid.. eller B) kjøre med det og kjøpe ny bil når det ikke funker lengre..

Jeg har ikke mye kunnskap nei, men dette er en prosjektbil og jeg vil jo gjerne at det skal bli bra! Så jeg spør litt om hva dere ville gjordt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å sveise uten å fjerne bensintanken. Tectyl, understellsmasse etc. brenner med en forholdsvis lav temperatur, og så lenge du har en vannflaske i nærheten, for å ta flammene (evt en våt klut) er det godt nok.

Sveising i direkte nærhet til bensintank er selvsagt noe HELT annet. Begynn sveisearbeidet på andre plasser av bilen slik at du får en følelse av hvordan varmen påvirker omgivelsene.

De produktene du har kjøpt (utenom sparkel) er 1-komponent. skal du bli kvitt rusten, bør alle produkter være 2-komponent og rusten må kappes bort, og det må sveises inn nye plater. Det eneste gode alternativet, er sandblåsing. Bare vær obs på at sanden legger seg over alt. Selv med punktblåser.

Er det et alternativ og sette bilen på et verksted å få dem til å sandblåse og sveise all rust? Jeg har hørt at det er utrolig dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ihvertfall bort påfyllingsrøret og tett åpningen på tanken skikkelig hvis du ikke gidder å ta den bort. Sandblåsingen er det best å dra til en som driver med det. Bare sett igjen bilen og be de blåse og grunne alt. Så har du et utgangspunkt etterpå.

Du bor i Akershus, ikke veldig langt unna der jeg bor. Vet du om noen som ville gjordt et slikt arbeid? Sandblåst og sveist rust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...