locktite Skrevet Oktober 8, 2012 Skrevet Oktober 8, 2012 Hva med nordmenn som har utvandret til spania? De har norske kolonier der, bruker norske penger og lever AKKURAT som om de skulle vært i Norge... kjempe problem akkurat det der.
///MoePower Skrevet Oktober 9, 2012 Skrevet Oktober 9, 2012 Hva med nordmenn som har utvandret til spania? De har norske kolonier der, bruker norske penger og lever AKKURAT som om de skulle vært i Norge... Vel, nå bruker de jo faktisk Norske penger i Spania da, ikke spanske.. Innvandrere i Norge bruker i langt større grad norske penger til å integrere seg i Norge enn nordmenn bruker spanske penger til å integrere seg i Spania. Nordmenn som flytter til f.eks Spania får norske midler til å integrere seg og bygge "kolonier" i Spania, vi er med andre ord ikke en belastning for Spania i den grad innvandrere i Norge er for Norge. Spania tjener også gode penger på turistnæringen, hvilket er positivt for landets økonomi og antall arbeidsplasser. Innvandrere som kommer til Norge gir inntykk av at de "skal ha, skal ha" og krever økonomisk støtte fra Norge til å bygge og integrere seg i Norge, deretter blir vi nordmenn anklaget for å være rasistiske når de ikke får det. I spania bygger vi (for norske midler) norske skoler, i Norge trer innvandrere inn i den norske skolen og forlanger at vi tilpasser oss dem, når det strengt tatt er de som burde tilpasse seg oss. Penger innvandrere får i form av økonomiske midler, trygt og støtte er nordmenns skattepenger, det blir derfor litt feil at innvandrere skal kunne forsyne seg av disse godene uten å selv ha vært med på å betale for dem. Mange kommer til Norge kun for å jobbe og sender penger til hjemlandet/familien sin hjemme i tillegg til å utnytte seg av godene Norge har å by på mens de er her. Dette er ikke bare negativt for den norske økonomien, men for de norske arbeidsplassene også. Så har man jo de da som brødfør seg på økonomien vår uten å jobbe for seg. Til sist vil jeg bare si at jeg ikke ønsker å skyte alle under en og samme kam her nå. For veldig mange klarer faktisk å integrere seg og bidra positivt for landet vårt, andre derimot..
Fredrik 90 Skrevet Oktober 9, 2012 Skrevet Oktober 9, 2012 Kloke ord MoePower Et annet faktum er at brorparten av de nordmenn som flytter til Spania er pensjonister som får pensjon/trygd fra Norge, altså ikke en belastning for Spanske skattebetalere slik som med mange innvandrere i Norge som suger penger ut av NAV.
kgunther Skrevet Oktober 9, 2012 Skrevet Oktober 9, 2012 Jeg også har møtt på ett sann følge i sarpsborg!!!! her hang dem ut av bilene, lå i 40 i 60 sona. Trur også det var noen som satt i bagasjerommet med videokamera og filma bakover. whaaaaaaat?????????????
inflames662 Skrevet Oktober 10, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2012 Uansett, en slik handling burde ikke føre til heftig innvandrer debatt.. Hva om en svenske på vei til gardermoen punkterer og skaper kø... eller kjører inn i en bil bakfra.. skal man da kaste ut alle svenskene? Kan vel ikke sammenligne med at noen punkterer? Det de holdt på med her var en bevist handling. Problemet i saken er som du skrev tidligere at politiet ikke reagerte riktig. Religion eller lokale tradisjoner skal ikke ha noen myndighet over loven. Blir som at politiet ikke skal stoppe en 18 åring fra bygda som ligger breit i svingen fordi det er lokal tradisjon blant ungdommen. Og det å parkere ved Karl Johan er også litt forskjellig fra det å sperre E6 og E18. Problemet er at det finnes en holdning blant innvandrere om at de ikke trenger å tilpasse seg det norske samfunnet. Hentebruder og famille innvandring gjør at man i flere generasjoner fremover ikke vil greie å snu denne trenden. Det man ser er at f. eks unge pakistanere som er 2. eller 3. generasjonsinnvandrere ofte klarer seg bra på skolen og i tillegg blir integrert. Problemet er at mye av deres holdninger og verdier krasjer med de holdningene som foreldrene har. Arrangerte ekteskap med hentebruder fra hjemlandet er ikke med på å fremme integreringen. Media har også i større grad ikke ønsket eller turt å ta opp utfordringene innenfor innvandring. Slik det er i dag har Norge et innvandringsproblem uten at noen tør å debattere det, og det virker ikke som vi beveger oss i riktig retning. Kartet til Nrk viser jo tydelig hvor Oslo er på vei: http://www.nrk.no/multimedia/1.7996183 Men en ting har du rett i Wicky, politiet gjorde ikke jobben sin.
wicky124 Skrevet Oktober 10, 2012 Skrevet Oktober 10, 2012 Like barn leker best heter det..Selv om kona mi er hente-brud fra harstad...
inflames662 Skrevet Oktober 10, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2012 Igjen velger du å generalisere det jeg skriver. Skrev jeg noe om at dette gjaldt alle? Jeg skrev bare at det er et problem at familiegjenforening og hentebruder skaper store kulturelle forskjeller. At du har funnet deg en norsk kone fra harstad har da INGEN ting med problemene innvandring fører til.
Gustav C. Skrevet Oktober 10, 2012 Skrevet Oktober 10, 2012 Jeg har ikke noe imot våre nye landsmenn, men jeg mener likevel at vi har en for vennlig integreringspolitikk i Norge. Jeg synes at de som ønsker å flytte til Norge, skal tilpasse seg til Norges lover og regler. Ikke motsatt! Kompromiss er lov, men da så lenge det ikke går ut over moderne verdier, normer og/eller lover. I mange tilfeller ser vi mennesker som kommer fra samfunn med styresmakter tilsvarende det Europa hadde i og før middelalderen(!). Ofte har de meninger om hvordan Norge skal tilpasse seg de og deres kultur. Selvfølgelig kan de ha gode argumenter og rett for den saks skyld, men ikke alltid! Dette er et prakteksempel på at det ikke er alle kulturtradisjoner som har rett til et videre liv i moderne samfunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå