Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett åssen du vrir og vender på det og om du har tuna aldri så mye gamle dieselbiler ekspertius. Spruter du inn en veske som en kaldere en objektet den treffer vill da objektet bli nedkjølt, enkel fysikk :) 

Skrevet

Så bra at du har endra utsagnet ditt og forenkla det til det du skriver over her, for det stemmer faktisk. Nå, gå og lær mer om forbrenning (diesel) så ser du hvorfor denne effekten er neglisjerbar i scenarioet du beskriver innledende. Så den eneste som vrir og vender på det er deg. Det er for øvrig også ganske mye galt med din innledende antagelse om diesel mengde, så se gjerne over noen momenttabeller utfra innsp mengde så tror jeg også du vil få et litt mer korrekt bilde på hva som foregår.

edit: Ville være uhøflig av meg å ikke forenkle det litt. Kan ikke du fortelle disse

gutta at de heldigvis ikke trenger å bekymre seg for temperatur? De har jo mye diesel som kjøler.

Eller kanskje de fremdeles har litt for lite diesel..

• 4 weeks later...
Skrevet

Yes yes, må skiftes motor.

Røyk gjengene i blokka på ene bolten når jeg skulle dra til etter å ha kjørt varmt..

Å nå koker den bare med engang, sjøl uten thermostat. Men ikke spor etter vann i oljen eller omvendt.

Men nå har den kokt 6 ganger så nå er vell toppen kaputt :P

Skrevet

Det var dritt:( har hørt om lignende tilfeller. har liggende blokk viss du er interessert;)

jævla møkk :P også midt oppi oppussing av kjøkken da!

Kommer sterkere tilbake :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Ja dette var no dritt, d smalt godt når den røk å :-( skulle vel lagt inn filmen på første prøvetur Kim? he he he.

BTW, veldig morsom diskusjon om diesel lenger opp, jeg ler meg skakk når man hører diesel kjøler, ha ha ha ;-)

Skrevet

Vell. Vet ikke med dere. Men både på min egen bil og flere av gutta her har fått en bil som går kaldere ved normal kjøring etter og ha montert oppgradert pumpe. 

Skrevet

Har vært borti begge tilfeller.

En bensinmotor forbrenner kaldere vis den får for mye bensin og en dieselmotor forbrenner varmere viss den får for mye diesel. Viss du skrur opp dieselmengden på en suge diesel kan du faktisk smelte stempel, men viss du skrur opp dieselmengden og turbotrykk på en turbodieselmotor kan den faktisk forbrenne kaldere VISS du treffer riktig med diesel/ luft blandinga:)

Men viss du har for høyt turbotrykk kan den forbrenne varmere viss eksoshuset på turboen er for lite pga at motoren må streve for å få ut eksosen fordi at eksoshuset er for lite og du får for høyt mottrykk i eksosen.

Er mange faktorer som spiller inn, men etter min mening har begge rett

• 1 month later...
Skrevet

Feilsøker litt om dagen..

Hatt oppe thermostat, vannpumpe, radiator og sjekket att alt er iorden..

Regner med det er trykk i systemet som må gjøre det..

Men har fått rydda litt motorrom, forbedra diverse løsninger.

Så får vi se om vi kan få tak i en ny motor snart.

Fikk forresten prøvd den en liten tur igår, fikk lada voldsomt med trykk pga mutter på wastegate staget var løst (ops)

Men virker utrulig sint, å det blir morsomt få den på veien igjen.

Skrevet

Ny motor blir nok snart hentet, har funnet en som er bra :)

Hedqvist diesel service har laga pumpa, fikk forresten testa å den leverte diesel opp til 6000 omdr :)

Å det røyk fortsatt svart ved 2,5 bar ladetrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...