Gå til innhold

Understellsbehandling og Tuningspm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har akkurat kjøpt meg ny bil. BMW 525DA 2008 Sedan.

Håpte dere med erfaring kan hjelpe meg.

Bilen er software tunet med Bergen Bilelektronikk. Er dette lurt, eller burde jeg få "tunet" den til normal igjen? Har lest mye om girkasse og 400nm osv osv så jeg vet liksom ikke helt om den blir slitt av å bli kjørt tunet eller om den tåler det.

Bilen ble importert fra tyskland i 2008 og kjørt ca 12000 i norge siden den gang. Lurer litt på å få den understellsbehandlet.

Noen tips på hva jeg burde gjøre?

Tusen takk for alle svar.

Skrevet
Hei,

Har akkurat kjøpt meg ny bil. BMW 525DA 2008 Sedan.

Håpte dere med erfaring kan hjelpe meg.

Bilen er software tunet med Bergen Bilelektronikk. Er dette lurt, eller burde jeg få "tunet" den til normal igjen? Har lest mye om girkasse og 400nm osv osv så jeg vet liksom ikke helt om den blir slitt av å bli kjørt tunet eller om den tåler det.

Bilen ble importert fra tyskland i 2008 og kjørt ca 12000 i norge siden den gang. Lurer litt på å få den understellsbehandlet.

Noen tips på hva jeg burde gjøre?

Tusen takk for alle svar.

Et enkelt innspill på tuninga: såfremt det er tatt hensyn til grenseverdier for aktuelle kasse, bør det ikke bære noen akutt fare. Imidlertid vil alltid alle komponenter røynes hardere med mer effekt. Imidlertid avhenger dette også på bruk av høyrefot, og evt lastenivå/hengertrekking.

Har en kamerat som hadde en passat med v6 tdi og automat. Denne kassa er jo "alles skrekk" ved tuning. Denne bilen har mer effekt enn alle aldre jeg kjenner til, momentet er akkurat på grensen til kassa. Den har fungert optimalt i 200 000 km. Og han har tung høyrefot også...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Skrevet

Takk for svar. Tenker jeg prøver å kontakte de som tunet den for å høre hva de mener.

Da trenger jeg bare å finne ut om jeg burde tectyl- eller dinotrolbehandle understellet. Noen?

Skrevet

Snakket med BMW nå og de sa at rustgaranti forsvinner ikke selv om du understellsbehandler bilen. Han sa også at den var PVCbelagt(?) allerede under, men man kunne veldig gjerne og understellsbehandle, spesielt alle hulrom.

Skrevet

Om girkassa er oppgitt til 400nm vil ikke det si at den ryker ved 400nm, den kan holde lenge med mer moment, alt etter tilstand osv.

TRF-Racing er vel et godt eksempel på at automatkassa (på e39 vel og merke) holder med tuning. Han har vel hatt rimelig heftig antall hk i lengre tid, og om jeg ikke husker feil har det aldi vært bytta olje på kassa heller og nå hadde den vist gått et stykke over 250000 km? :)

Er ikke sikker på om talla stemmer helt, men tror ikke det var langt i fra vertfall :)

Men det kommer selvsagt helt an på hvordan kassa blir behandlet, misshandling kommer det som regel aldri noe godt ut av. :)

Skrevet

Ser heller ikke på meg selv som en veldig tung på gassen. Liker dog å akselere kjapt avogtil når motoren er varm, for å få den godfølelsen. :-)

De på BMW sa at hvis de fikk inn en bil som var tunet uten å være BMW godkjent så ble bilen sett på som 0-0(?) og all garanti bortgikk.

Skrevet

Snakket også med de som tunet den og de sa at girkassen ble kanskje mindre slitt av tuningen pga det økte dreiemomentet og derav mindre giring på kassa.?

Han sa også det at den fail-safe sikkerhetsprogamvaren i girkassa var så bra at den visste selv hvor mye den tålte og om den fikk beskjed om overbelastning så ville ikke den gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...