Gå til innhold

Feil med motor temp!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

BMW 520ia 2002 , motor temp nåla beveger seg fra normalt (midten) og oppover til siste strek før det er på rødt, er det mangel på kjøleveske? Sliter også med å få varme på mitt 2 soners klima anlegg, blåser bare kaldt!...

Evt hvilken kjøleveske skal jeg ha?

På forhånd takk :)

Skrevet

Om det er nok kjølevæske får man ikke sjekka gjennom et forum. Hør med noen som kan se på den omgående. Er det nok kjølevæske, har vannpumpa di tatt kvelden :( Du skal ha rød kjølevæske, så bytt ut all kjølevæsken med ny rød kjølevæske etter vannpumpa evt. er bytta. Du får kjøpt både vannpumpe og kjølevæske på Biltema, ellers kan du bestille fra Koed.no hvis du har tid. Du kan ikke blande rød og blå frostvæske, da vil det klumpe seg. Ikke la bilen gå varm flere ganger, da sprekker toppen din! Og til slutt enda mer.

Skrevet

Okei!:)

Tusen takk for godt utfyllende svar, tenkte å dra på GS Bildeler i morgen, men de har vist ikke lørdags åpent, men er det en spesiell type rød frostveske? Og er den på Biltema like bra som den jeg får kjøpt på GS eller evt Strandveien auto?

Hvordan lufter jeg systemet, dumt spørsmål men jeg kan det ikke:p

:)

Skrevet

Sjekk for guds skyld hvilken farge som er i systemet før du fyller rød, du skal aldri blande forskjellige farger.

Min har grønn, men jeg har diesel så vet ikke om det har noe og si..

Skrevet

Ikke bruk RØD kjøleveske. Er neppe det som er på bilen din fra før så ingen vits i å skifte. BLÅ eller GRØNN kan du blande uten problemer. Og disse får du kjøpt på bensinstasjon (gjør du forsåvidt med rød også).

Kald bil : Åpne panser :-) - skru av topp på ekspansjonstank - er det tomt , så etterfyll med tenninga på , varmeapp.vifta på to hakk og full varme, skru opp lufteskru på termostathus , etterfyll til boblene slutter å komme ut , skru på lufteskruen igjen , skru opp lufteskruen som sitter ved ekspansjonstanken , etterfyll til bobleme slutter å komme der også. Skru på lokket til ekspansjonstanken , kjør bilen til nåla står rett opp. La bilen stå til den er kald...3-4 timer. Sjekk nivå. Vanligvis legger den seg da på streken "cold" på ekspansjonstanken.

Om problemet vedvarer , sjekk vannpumpe.

Lykke til.

Skrevet

Okei, Sjekket og det var rød, var ganske så tomt i ekspansjonstanken, så etterfylte litt under 1 liter , kjørte en tur med bilen, og først så steg motortemp nåla bitte litt over det vanilige, kjørte litt til og da var den på normal temp igjen, har nå latt bilen stå i mellom 4-5 timer, og Kjøleveska hadde minsket betraktelig etter at jeg fylte full tank , noen som vet hvor stor den ekspansjonstanken er ? :)

Tusen takk for utrolig god hjelp! :D

Spørs på det om jeg må fylle etter mere kjøleveske nå da, eller om jeg må bytte vannpumpe ? :)

men det kommer varm luft etter hvert fra klimaanlegget, men bare vist jeg kjører og bruker litt turtall, lar jeg den stå på tomgang, så kommer sakte men sikkert kaldlufta tilbake ... :P

Skrevet
må også legge til at det ikke kommer like varm luft som det gjorde tidligere :P

Dersom kjølevannet forsvinner har du en lekkasje. En bil forbruker ikke kjøleveske om alt er i orden...

Få sjekka ut dette før du bruker bilen mer, du har store muligheter for å ødelegge motoren om du kjører med dette...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Skrevet

Fylte på 1 liter til og nå har det stabilisert seg og kjøleveske nivået er i orden:D

Og nå har jeg varme i klima anlegget igjen, ble godt å varmt, men er det noe jeg kan bytte for og evt få enda mere varme i bilen?

:)

Skrevet

Håper du har lufta godt ??? Det er veldig viktig at det ikke er luft i systemet ditt. Det forhindrer sirkulasjon og høy temp...

Om du skal ha mer varme , slå av klima anlegget (det gir maks 32 grader) og bruk varmeapparatet. Det gir bedre/mer varme. (ikke lys på snøkrystallen i klima panelet ditt)

Skrevet

Ja jeg har åpna den skruen som var på ekspansjonstanken og lufta :)

Tusen takk for all god hjelp! :D

Men hjelper det evt vist jeg bytter termostat?

Skrevet
Ikke bruk RØD kjøleveske. Er neppe det som er på bilen din fra før så ingen vits i å skifte. BLÅ eller GRØNN kan du blande uten problemer. Og disse får du kjøpt på bensinstasjon (gjør du forsåvidt med rød også)..

Hvorfor i all verden skal han ikke bruke rød kjølevæske? Den er lagd for å forhindre korrosjon bedre på aluminium. Så joda, rød funker fjell og tar bedre vare på en nyere motor enn det blå gjør. Er nok en grunn til atd et er det som er på bilen hans fra før, som jeg regnet med at det var.

Og ikke si til folk at blå og grønn kan blandes uten problemer - man må lese databladet på varene før man evt gjør dette. Det finnes typer/merker hvor også disse vil begynne å klumpe seg, men husker ikke hva dette stoffet som gjør dette heter nå.

Ikke spydig på noen måte, men hvis han hadde hatt blå frostvæske og blandet med FEIL grønn (eller omvendt), så kunne motoren hans i værste fall raset pga et dårlig tips. Og rød er fortsatt den som er lagd for motorer med alu-topp/blokk.

Men uansett, creds til deg for hjelp og oppfølging av trådstarter! :)

Skrevet

Lurte litt på det jeg og, Men undersøkt med flere, og det går i rødt på BMW etter det jeg har fåttmed meg, men er veldig takknemmelig for all hjelp :D

Skrevet

Blir mer og mer usikker for hver gang jeg leser om dette med farger på kjølevæske, noen sier det, noen det.. Jeg har kjørt med blå kjølevæske på alle bilene mine og det feilfritt.. Noen som kan vise til en link hvor det står HVA man skal bruke av kjølevæske ( farger ) til den type motor og andre typer motorer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...