Gå til innhold

driver med førerkort BE, og tenker litt høyt

håkon_w
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg driver og forbereder oppkjøring til BE (hengerlappen), og jeg antar at det er fler som gjør det før de nye reglene trer i kraft og derfor tenker jeg at denne tråden kan vi tenke litt høyt rundt temaet.

Jeg lurer først på hengervognkortet der står det

Egenvekt aksel: 15\590 det er 2 aksler på hengeren, men den ene kan da ikke ha egenvekt på 15kg.. ?

så er det bilens vognkort der det står:

tillatt aksellast 980\1150, Jeg undrer hvordan man kan laste forakselen?, virker taklast inn på det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det ikke snakk om kuletrykk/akselvekt på førstnevnte?

Når det gjelder bil, så får du raskt endra vekt på foraksel ved å sette f.eks svigers baki, å konemor foran i høyre sete. All vekt som du legger inn i bilen foran bakhjul vil til dels ligge som vekt på foraksel.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man kjøre opptil 7500kg i totalt vekt med bil og henger. Med nye regler kan du kjøre opptil 4250kg, du slipper da oppkjøring men må ha 3 flere kjøretimer. Husker ikke hva som skal til for å få 7500kg med nye regler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser får de som tar be lappen etter de nye reglene kommer?

Ringte trafikkskolen i går og i praksis sa de at kode 96 var et rent undervisningskurs uten oppkjøring på Biltilsynet. Skal du ha fullverdig BE må du ha 3 timer ekstra med landeveiskjøring + oppkjøring på Biltilsynet.

Slik var det jeg forsto det.

Og det var ikke noe ledig oppkjøringstimer før jul herover... bannskap. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man kjøre opptil 7500kg i totalt vekt med bil og henger. Med nye regler kan du kjøre opptil 4250kg, du slipper da oppkjøring men må ha 3 flere kjøretimer. Husker ikke hva som skal til for å få 7500kg med nye regler

Det er INGEN øvre grense for hva du kan kjøre ang. vekt med dagens BE. Du kan godt kjøre vogntogvekt på 13 tonn for den saks skyld, du vil bare slite med å finne en bil med tillatt vogntog vekt på det, uten å gå opp til C1.

Med neste års BE blir det en øvre grense for hva du kan kjøre, samtidig som opplærlingen blir lenger.

Samt at det innføres Kode 96 ja, 7 timer obligatorisk opplæring uten førerprøve, med øvre grense 4250kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er INGEN øvre grense for hva du kan kjøre ang. vekt med dagens BE. Du kan godt kjøre vogntogvekt på 13 tonn for den saks skyld, du vil bare slite med å finne en bil med tillatt vogntog vekt på det, uten å gå opp til C1.

Med neste års BE blir det en øvre grense for hva du kan kjøre, samtidig som opplærlingen blir lenger.

Samt at det innføres Kode 96 ja, 7 timer obligatorisk opplæring uten førerprøve, med øvre grense 4250kg.

Var ikke det kjøreskolen sa der jeg nettopp tok BE lappen.

Sjekket det opp nå. Man kan kjøre opptil 25.000kg på traktor osv. Med bil er det grense på 7500kg.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29

"Har man ervervet klasse B eller BE før 1. januar 2005, har man rett til å kjøre alle traktorer med eller uten tilhenger. I tillegg har man førerrettighet for motorredskap med tillatt totalvekt ikke over 7500 kg og for større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet ikke over 50 km/t."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket det opp nå. Man kan kjøre opptil 25.000kg på traktor osv. Med bil er det grense på 7500kg.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29

"Har man ervervet klasse B eller BE før 1. januar 2005, har man rett til å kjøre alle traktorer med eller uten tilhenger. I tillegg har man førerrettighet for motorredskap med tillatt totalvekt ikke over 7500 kg og for større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet ikke over 50 km/t."

Nå blander du litt...;) Det er foreløpig ingen øvre grense på be, men motorredskap som du har klipt ut her er maks 7500kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du viser til her, er for kjøring av motorredskap, altså traktor, med førerkort BE. Om en har klasse T gjelder ikke denne begrensninga.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøre time bestilt 13 november, last sikring 16nov. oppkjøring 27 nov :)

Blir genialt, håper jeg blir stoppa mye i fremtiden :D

Hehe, du blir sikkert ikke stoppa etter du har tatt lappen...;) Men om du lurer deg til å kjøre en tur med henger nå blir du garantert tatt...er det ikke slik det bruker å virke?..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være ærlig har jeg kjørt i alle år uten E, hadde stor campingvogn før og da gikk jeg akkurat under den regelensom var for vogn og maks 3500tot.

Men etter 10 år med bare B er det nok på tide å ta den.

Er jo greit å kjøre lovlig når vi skal på E30meet med biltralle og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...