Gå til innhold

'09 E91 676 HiFi upgrade (DSP & sub på vei inn)


 Share

Anbefalte innlegg

Hoi,
skal flytte hjem til Norge i desember etter noen år i USA. Handlet en godt utstyrt E91 LCI 320d som skal stå å kose seg i garasjen i Norge inntil jeg flytter hjem. Blir småtrist å gå fra en M3 til en 320d men sånn blir det med avgiftsnivået i Norge... Jeg oppgraderte stereo i M3'n med full BSW pakke og det blei igrunn grei lyd. Jeg er vel over gjennomsnittelig glad i god lyd så nå skal det tas ett steg lenger enn BSW.
I og med at alt er billig i USA skal jeg handle inn det som trengs før jeg flytter hjemover, hvertfall for å kunne gjennomføre steg 1 av oppgradering.

Så langt har jeg handlet inn 2 x Morel Hybrid 4" 2-way for å bytte ut høyttalerne i dører forran og bak, Earthquake SWS 8 for under seat subs, JL HD900/5 forsterker samt litt connectorer etc fra BMW.

EDIT: Ved nærmere ettertanke så byttet jeg ikke ut høyttalerne bak. Jeg sitter veldig sjelden i baksetet for å høre på musikk... 

Bilder etter at noen pakker har tikket inn:

Morel Hybrid 402 pakka, virker å være av veldig god kvalitet. Noe det også bør mtp prisen!
dudwbzfffs7e96pwuufw.jpg

Mellomtone
5skxyii1mc6ydpwn65op.jpg

Diskant
0arnwx8mganrfhn5xrsb.jpg

Filter
gr10qyn93qnrtqdwoxod.jpg

JL Audio HD900/5 forsterker, skal kjøre 1 kanal per dør (100W @ 4ohm) og sub kanalen (500W @ 2ohm) skal powre begge SWS'ene under forsetene i parallell.
36aweyjyjwog11qsztr3.jpg

mk65qk6ck046rooxl6ye.jpg

Diverse connectorer og denslags + deksel til dash'n med høyttaler-grill (kjøpte såklart feil, den er forkjellig på biler med og uten navigasjon...) Dette kjøpte jeg fra Danmark og shippet det til USA, ble nesten halv pris på delene mot om de shippet det til Norge. Forstå det den som kan. Trenger nok ikke alt dette her men kosten var ikke stor og nå er jeg hvertfall sikker på at jeg har det som trengs.
869l7r20fx6xme8xflr7.jpg

Har også bestilt litt Dynamat som jeg skal bruke i dørene, power kabel og sikringsholder/sikringer. Skulle begynne å nærme seg at jeg har alt som trengs nå!

Dette blir steg 1, må se ann hvordan dette låter før jeg eventuelt tar det videre med DSP/senterhøytaler/sub.
Det snakkes varmt blandt mange om hva en senterhøytaler gjør for lydbildet så jeg vurderte å ta dette med i stage 1, men dropper det foreløpig. Kommer antagelig til å trekke en kabel for dette nå så det er gjort.
Avhengi av hvordan bassen blir med Earthquake SWS'er foret fra en god forsterker får vi se hvor kjapt jeg prioriterer å få inn en dedikert sub m/forsterker. Jeg er mer opptatt av klart/rent lydbilde enn å flytte mest mulig luft. Men litt trøkk må man ha.

Tenkte bare å få igang en liten tråd på dette. Selve byggingen kommer ikke til å begynne før godt utpå vinter da det tar en stund før flyttelasset mitt kommer til Norge.
Planen er å dokumentere alt med mye bilder så det blir litt DIY guide ut av dette.

Om folk med erfaring fra lyd i E9x har tanker/kommentarer tar jeg gjerne imot :)

In the mean time, her er noen linker som er interessante for folk som går og tenker på oppgradering av lyd i E9x:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=641323
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1664391
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=713405
http://www.diymobileaudio.com/forum/bui ... s-ms8.html
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=417164
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=540954

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn ett par bilder av bilen jeg har handlet, hentet fra Finn.no annonsen.

Kjapt oppsummert: '09 320d 60.000km, manuell, full M-pakke, safirsort, alcantara/stoff sport seats, servotronic, comfort access system, rear door sun visors, high beam assistant, auto-dip mirrors, PDC, rain sensor, xenon, adaptive head lights, auto air conditioning, navi pro, bluetooth, USB/audio, extended BMW Online, voice control, storage compartment package, lights package, connectivity package, comfort package, innovation package, smokers package, HiFi loudspeaker package

fuvp5qbvbqqfytiugqdf.jpg

euvlspq1w6kfbvu3dksf.jpg

mc2akmz6zkmifrhmo57k.jpg

cjstk42x2tyqg1ey0y5j.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir spennende å følge! Du har et veldig bra utgangspunkt her og JL Audio 900/5 forsterkeren er kanon bra!!

Vist du vurdere senter høyttalere må du inn med DSP. Da er det mange som skryter av JBL MS-8 Denne har også innebygd forsterker som kanskje vil kunne drive senter høyttaleren (Ikkje vist du går for Focal)

På din bil har du vell også CIC? Dette i kombinasjon med Hifi 676 er trulig det beste utgangspunktet som er i forhold til oppgradering. Da har du et 5v diffirential balaced signal bak til forsterkeren og det er idealt for JL Audio forsterkeren. Denne kan stillest på enten 4V eller 8V inn. Technic's kontakt passer rett på original kablinga bak og da er det kun strøm du mangler.

Hold oss oppdatert og legg ut masse bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp JBL MS-8 er absolutt i tankene. Har lest endel om denne søte saken og det ser ut til å være en bra DSP og ikke minst veldig brukervennlig for folk som ikke har tålmodighet/kunnskap til å tweake time delays/EQ i det vide og breie. Mulig jeg tar med meg en MS-8 hjem for å ha i bakhånd, men tror ikke jeg kommer til å putte den inn med en gang. Skal få basic oppgraderinga til å funke bra først og så får vi se hvor lenge det går før jeg hungrer etter mer og bedre lyd ;)

Bilen har CiC ja så dette skal funke bra. Jeg gikk spesifikt etter en bil med 676 HiFi da dette er det optimale anlegget å ta utgangspunkt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann,

Gratulere med ny bil og velkommen hjem.. :)

Jeg slenger meg på denne tråden, bestilte en nesten identisk bil for ett par dager siden og er interessert i en audio oppgradering.

Vet ikke hva slags anlegg det er i den originalt, men at den har navi pro..

Hadde en e91 tidligere der jeg oppgraderte anlegget, men denne var pre lci. Er det store forskjeller på denne kontra lci? Forstår at de har gått over til å bruke Harman Kardon..?

Var litt idiot da jeg oppgraderte den forrige bilen.. Kjøpte utstyret (komponentsett, forsterker og sws subber).. så kom smellen med at jeg hadde logic 7 anlegget fra før så det ble en del mikk makk for å få det til å spille..

Jeg er ikke noe spesialist over hodet i denne sammenheng. Fikk veldig god hjelp av haugejan`s tråd, pluss flere andre sider.

Venter i spenning selv til du kommer i gang, kanskje jeg kopierer deg på anleggsbiten hvis du er fornøyd.. :)

Mvh Erlend Haga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

Om du har reg nummer eller VIN nummer på bilen så kan jeg finne ut hvilket anlegg du har. Det spiller absolutt en rolle hvilket anlegg man tar utgangspunkt i så det er kjekt å vite før man begynner for å slippe trøbbel ala det du fikk med forrige oppgradering av Logic 7.

Jeg har kjøpt med en ekstra JL HD900 forsterker siden den var ganske mye billigere her kontra Norge, regner med jeg kan få solgt den i Norge og tjene en bitteliten slant på det.

Jeg er ikke bombesikker her men tror ikke det er stort som ble gjort med anlegget ifm facelift. Det kom ett nytt HK anlegg underveis, men vet ikke om dette var ifm facelift. Dette var "top hifi" anlegg. Basis og HiFi anlegget tror jeg har vært identisk hele veien. Du kan ha basis, Hifi, Top HiFI/Logic 7, eller Individual audio anlegg. Individual Audio anlegget ble kun levert i biler med rekkesekser.

Nå har jeg SWS'ene, forsterker og Morel komponent settet liggende her, klør etter å komme igang men det er enda noen uker til jeg flyr hjemover til Norge for å treffe E91'n for første gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke hentet bilen enda, står i Tyskland..

Fikk et skriv der det står "Fahrgestellnummer: A552523". Vet ikke om det er dette nr du sikter til men det er alt jeg har fått til nå..

Kjøper gjerne forsterkeren din hvis det er en bra greie.. :) Hadde Blaupunkt (ett eller annet PNP) i den andre E91`en.. Slipper jeg å hente fra USA så gjør jeg gjerne det..

Hvis du klarer (ut fra bil nr) å finne en full utstyrsliste, så send den gjerne. :) Jeg har bare fått det generelle utstyret, men er litt spent på "pakken"

Mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer (ut fra bil nr) å finne en full utstyrsliste, så send den gjerne. :) Jeg har bare fått det generelle utstyret, men er litt spent på "pakken"

Du har basis HiFi, kun midrange høyttalere i dørene og 6.5" under setene, ingen separat forsterker. Da må det oppgradering til! :)

Se her http://www.e90post.com/forums/showpost.php?p=11237427&postcount=4

Sender deg utstyrslista på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Litt off topic for denne tråden men uansett:

Var og hentet inn litt OEM BMW Performance ting i dag. Blir lekkert :)

Blanksorte nyrer, alcantara belg til gir og brekk, alcantara/aluminium girkule og håndbrekk, alcantara rattdeksel, aluminium pedalsett, komplett karbon listesett.

rsfcvghwjn9dgx01an6s.jpg

Karbon :D

rkvvdlwepmwvraxi3g70.jpg

Alcantara rattdeksel

fc2arsta1ggo9llg21qg.jpg

Girkule alcantara og aluminium

dh10e9uuf2mcxumgto2k.jpg

EDIT:

Og slik ble det seende ut, meget fornøyd! Har igjen å bytte pedalene.

ktf5pddb04fek321z5gc.jpg

cllaefa9ymer0gvlp6hn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, meget fornøyd med kjøpet! Bilen er særdeles godt holdt, ikke en skramme å finne noe sted ute som inne. Var litt skeptisk i utgangspunktet til å handle eks leasingbil, men han som har hatt denne må ha vært et petimeter.

Ved nærmere ettertanke er det kanskje ikke så rart, man kommer vel bedre ut av det den dagen en bil leveres inn etter endt leasingavtale om den er i tipp topp shape(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet vel med at det var rimelig kostbart siden det er performance lister ;)

Har lyst på slikt sett selv, men tror jeg fant en pris på over 1000 euro i Tyskland.

Vet du om det finnes andre produsenter på slike sett som bruker ekte carbon (ikke folie) men som er rimeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikka litt rundt men fant bare folierte lister på ebay etc. Da kan man vel likegreit plukke av listene og legge folie selv/få noen til å gjøre det. Litt skeptisk til hvordan det blir på lister som ikke har jevn overflate? Alu-listene mine har endel struktur eller hva man skal kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...