Gå til innhold

Nedsotet motor


Mona
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en BMW X3 2006-modell med dieselmotor som har gått 90.000.

Jeg har i flere år hatt et problem med at varsellampen for utslipp lyser. Har gjentatte ganger vært i kontakt med BMW-forhandler som sier at ingenting er galt, og at det er helt vanlig. Da reklamasjonstiden på 5 år gikk ut, begynte imidlertid bilen å nykke og gå ujevnt.

Jeg satte den inn hos en forhandler, og fikk beskjed om at topplokket var nedsotet, at de måtte ta fra hverandre alt og rense hele motoren, og prisoverslaget var 35.000 kr. Begrunnelsen skal være at jeg kjører mye korte turer, og aldri får motoren helt varm så den renser seg selv. Her er det som står i tilbudet fra verkstedet:

Rep sot/koksing av topplokk motor og arg-system, demontering av topplokk, diverse rens/vask motordeler.

I ettertid har jeg vært i kontakt med andre verksteder som enten aldri har hørt om problemstillingen, eller sier at topplokket må skiftes, og at det vil koste ca. 25.000.

Nylig var jeg imidlertid i kontakt med et verksted (Mekonomen) som sa det hadde kommet en ny rensemetode hvor man kunne "vaske" hele systemet uten å ta fra hverandre hele motoren - prisoverslaget var 5.000 kroner.

Stusser over at BMW ikke har nevnt dette men mener at man må ta fra hverandre alt og rense hver del for seg.

Kan noen fortelle meg hva jeg bør gjøre nå?

Er denne "vaskemetoden" troverdig? Fungerer det, eller kan noe bli ødelagt?

Finnes det andre løsninger / muligheter enn å ta fra hverandre alt?

Synes det er vel mye å betale 35.000 kroner for reperasjon av en såpass dyr og ny bil.

Jeg har sikkert ikke fått med meg alt av relevant informasjon siden jeg ikke akkurat er bilekspert, men bare spør om noe er uklart. Håper noen kan hjelpe meg eller gi meg råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du har vært i kontakt med merkeverksted før reklamasjonstid har gått ut, ville jeg tatt el nærmere dialog med de.

Kravet for reklamasjon er at du som kunde har tatt opp problemet med merkeverksted før reklamasjonstidens utløp, ikke at saken er avslutta før utløp.

For videre bruk, og for de andre som ønsker å forhindre dette, er langturer innimellom, og ikke minst, dra de ut på turtall! Aldri la en diesel dø ut for at du ikke tør å la den få fra turtallet helt opp mot rødstreken innimellom! Bare la motoren være varm på forhånd, så er dette en måte å holde motoren i form på...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikkert rett, men det er jo ikke noe nytt at ikke forhandlere forholder seg til kjøpsloven.

Hver gang jeg har hatt den inne hos forhandleren hvor jeg har hatt garanti, og tatt opp dette, har jeg bedt om å få en skriftlig utskrift / kvittering på at de er informert om problemet, men det har jeg aldri fått. De unnskylder seg med at det står i loggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg mener jeg så wheeler dealer på TV kjørte motoren på noe rense gassfuel. det var for å fjerne Nox og Co mener jeg å huske.

Den behandlinga funka iallefall.

I ditt tilfelle trenger motoren innvendig vask, det er å få kjøpt produkter man tilsetter oljen får så å kjøre oljen varm og 2000+ rpm i 30 min. Da løsner belegget med sot og gørr inne i motoren og man tapper av oljen og driten renner ut. Mange meninger om slike produkt, kan være skadelig for motoren at store fastbrente flak/klumper løsner og tukler til og stenger for oljetrykk/sprut i bannpanna eller andre steder.

Når BMW verksted snakker om å plukke fra hverandre topp og bunn og rense delene er jo det det tryggeste, men veldig dyrt og mye arbeid.

Hadde jeg kjøpt bilen av deg billig med den motoren ville jeg peisa på med Rensemiddel i olja for å prøve få ut dritten. Etter 3-4000 km skulle jeg gjentatt prosessen med nytt oljeskift. Med hyppig oljeskift og aldrig mer daukjøring/tomgang er jeg sikker på at motoren hadde blitt reinere innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innsug, egr, innsugskanaler i toppen som tetter seg. Der hjelper det ikke med rens i olja. Dette beket er ikke lett å få bort og delene blir skiftet hvis bilen har garanti.

Delevaskeren greier ikke fjerne det. Syrekoker kanskje kunne rensa topplokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innsug, egr, innsugskanaler i toppen som tetter seg. Der hjelper det ikke med rens i olja. Dette beket er ikke lett å få bort og delene blir skiftet hvis bilen har garanti.

Delevaskeren greier ikke fjerne det. Syrekoker kanskje kunne rensa topplokket.

Legg delene i diesel i en god stund, 1 døgn brukte jeg. Deretter høyttrykksvasker og mekanisk fjerning.

Mer vask, avfetting og vask, tørk og montering.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et kjent EGR-problem, hos de fleste merker, og noe verkstedet ditt er nødt til å ha visst om hver eneste gang de sa at ikke noe var galt i løpet reklamasjonstiden.

Ingen tvil om at du har gjort alt du kunne for å finne ut av dette og at verkstedets inkompetanse, eller hva vi skal kalle det, i værste konsekvens kunne ha ført til motorhavari.

Ikke gi deg, du har krav på å få dette fikset kostnadsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...