Gå til innhold

Luksusproblem... E46 Coupé eller E81. Trenger innspill.


Evenol
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Klarer liksom ikke helt å bestemme meg om dagen, så trenger innspill fra andre her inne.

Skal handle ny bil etterhvert, og det står mellom en veldig pen og bra facelift E46 320i Coupé eller en 1-serie E81 (3 dørs) 118D. Begge bilene er relativt greit utstyrt, med M-sport og "alt annet av nødvendigheter". E46'en har gått i overkant av 120.000km, mens en 1-serie vil ha gått rundt 30-50.000km.

Jeg har på en måte gått litt lei av å skru, derfor sikter jeg meg inn på en nyere bil. Men jeg syns fortsatt det er morro å fikse litt småtteri med bilene jeg har, samt at jeg er redd for å gå lei lyden og følelsen i en 118D. Selvom en 320i ikke går spesielt bra, så er det fortsatt rett motor i mitt hode, hvor man også kan fremkalle litt av den gode gamle 6'er lyden. Jeg har jo hatt noen gromme biler, og de fleste av disse har avgitt litt 'gromlyd'. Jeg har forøvrig aldri eid en dieselbil, foruten den varebilen jeg har nå(Opel Combo). Jeg har stort verksted med løftebukk og alt verktøy, så det vil ikke bli noe problem om det skulle bli litt skruing igjen.

Grunnen til at jeg også titter litt på E46 er pga. at jeg da kan sette av litt ekstra penger til kjøp av leilighet når den tiden kommer. Men jeg syns også E46 er litt stivt priset.

Men forbruket og et tilnærmet problemfritt bilhold frister også, derfor er E81 aktuelt. Jeg har gangavstand til jobb/skole så jeg kjører rundt 5-8.000km i året, ellers.

En 1-serie vil koste meg rundt 70-80.000,-+ mer enn hva en E46 Coupé vil koste meg. Bilen jeg kjøper nå ser jeg for meg å beholde i ca. 2 år før jeg selger for å kjøpe leilighet.

Hvordan tror dere verditapet på en E46 kontra en E81 er?

Hva ville du valgt, og hvorfor, hvis du setter deg inn i min situasjon?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hoppet fra dine gamle biler til E81 diesel rett og slett blir for stort :P Ikke at 320i er noe racer bil, men du har ihvertfall rekkesex'ern ;)

Takk for svar, men jeg har hatt en E92 320i og en ganske ny Audi tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den kjørelengden er det uansett fint lite (ingenting?) å spare på å kjøre diesel. Diesel har også den negative effekten at det tar tid før den blir varm om du primært har småkjøring. Jeg tror heller ikke E81 er noe særlig bedre å kjøre enn E46. Jeg ville således ha valgt E46, men er enig i at mange ligger kunstig høyt priset. Særlig synes jeg hoppet fra 316/318i opp til 320i er direkte ufornuftig.

Om du ikke har store krav begynner tidligere utgaver av 318i å bli svært billige. Jeg kjøpte selv en slik for å ha en rimelig og fornuftig bruksbil/pendlebil, da kjerring og unger legger beslag på "gromvogna". Skal jeg si min mening om forskjeller på motorene, så mener jeg fireren jobber omtrent like fint til vanlig kjøring. 320i har ikke markant bedre ytelser, selv om lyden og motorkarakteristikk er noen knepp bedre.

Hvis du går for en nyere 318i med N42 og 143 hk så tror jeg ikke du trår veldig feil og sparer mye på kjøpesum. M54B22 er imidlertid en nydelig og silkemyk motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er e46 facelift du sikter til her, så ville nok valget mitt falt på en e46, grunnen er at du har rekkesekser bensin, som er en solid og god motor, i tillegg ser den ganske så ny ut, selvom de begynner og dra på årene, er det noe som ryker, så er det alltids deler og få tak i. Jeg vet gamle type e46 slet mye med rustproblemer, men faceliften er betydeligere bedre mtp på rust. Et ekstra pluss i boka i forhold til e81, er at den har en god del mer plass, føler 1 serien blir trang innvendig når jeg kjører den, men det er min observasjon.

Sier ikke at E81 er en dårlig bil, men og sammenlikne disse to bilene, så vil jeg si e46'n er en mer egnet bruksbil, har også hørt at 118D motorene er det en del kluss med veivhusventilasjon, turbo osv. dette kan koste mangt, Jeg kjenner en som driver med BMW (Alf Lie Motor), han sier det bare er og vike unna diesel motora til BMW med 4'er.

Verditapet er de nok på omtrent lik linje, men som jeg vet, du er jo en entusiast, og tar vare på det du har, så tror ikke verditap er det største problemet her, i tillegg så skriver du at du kjører på rundt 8000km i året, og på 2 år så vil jeg tørre og påstå at du ikke går så mye i minus.

lykke til med kjøpet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, begge to. ;)

E46 318i blir uaktuelt. Det stemmer ikke i hodet mitt å kjøpe en 318i med den motoren.

Jeg har faktisk ikke prøvekjørt en E46, så jeg må nesten bare dra å titte på den også se hva magefølelsen sier. Jeg skal ut i full jobb neste høst, så det er fortsatt litt usikkert om jeg blir nødt til å kjøre bil hver dag eller om jeg kan fortsette å ha gangavstand til jobb. Hvis tilfellet blir at jeg er avhengig av bil i hverdagen, så lukter jeg litt mer på å kjøpe en E81, da den egner seg litt bedre som en bruksbil.

Men jeg har alltid hatt veldig sansen for E46 Coupé, og spesielt facelift utgaven(som det er snakk om her ja, Zhillen), så det er ikke noe enkelt valg dette her. Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er "hips om haps" for deg, ville jeg basert avgjørelsen på fornuft/med et økonomisk perspektiv.

e46 coupe bensin (både 4er og 6er) ansees for å være mer driftsikre enn 4er diesel. De har potensielt færre deler som går i stykker, og et bedre rykte generelt sett. Det blir med andre ord sannsynlig at driftsikkerheten er større i en e46. Ved eventuelle feil, er det etter min vurdering langt lettere å skaffe billige (og brukte) deler til e46.

Generelt sett som en over her skriver, er ikke det fordelaktig med diesel før man kjører lengre turer hvor motoren kan holde seg driftsvarm over tid. e81 er en nyere bil, og har derfor også en større sannsynlighet for et større verdifall. Inkluderer du rente på de ekstra pengene du må betale for e81, blir kostnaden for e81 (før du i det heletatt har inkludert driftskostnader og vedlikehold) langt dyrere enn e46.

Mange e46 er eldre enn 10år, og vil derfor også ha langt lavere omregistreringsavgift enn e81.

Det er politisk uro rundt fordelene som er gitt for dieselbiler, og man kan derfor anta at fordelene som er relatert til lavere brukskostnader (kanskje også årsavgift) vil endre seg. Dette vil igjen gi ringvirkninger i bruktbil-markedet, hvor verdifallet på dieselbiler vil bli enda større.

En e46 coupe med 6er ligger nok kunstig høyt i pris (slik som alle biler med høyere etterspørsel). Men denne ulempen vil du helt sikkert dra nytte av når du skal selge bilen.

Jeg ville valgt en e46 coupe, og anser egentlig e46 med bensin som en bil med både lavere driftskostnader (når du kjører så lite som du gjør) og lavere verditap over tid som ved e81.

Siden e46 er en forholdsvis billig bil i innkjøp, kan det jo tenkes at du kan beholde den når du skal kjøpe leilighet? Det er kjipt å ikke ha råd til "drømmekåken" fordi du har 50-100 000kr i lån på bilen..

Et annet parameter som du kan ta med i regnestykket er forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Hawkon. Forsikringen varierer veldig lite mellom begge bilene faktisk. En E81 vil være billigere å forsikre for meg, selv med motor, gir og drivverk forsikring.

Hvis det ikke stemmer for deg med N42 så tror jeg du vil bli minst like skuffet over N47 ;-)

4-cyl diesel er helt greit, de kakler uansett om det er 4 eller 6-cyl.

4-cyl bensin er ikke greit. Jeg gikk så lei den lyden og følelsen i E92'en at det skal jeg ikke ha igjen.

hva med en 08 523i m-sport facelift til 259' :)?

Jeg har sett den har ligget ute, men det blir litt over budsjettet akkurat nå tror jeg.

Hva er det folk mener en E46 320i Coupé facelift er verdt om dagen da? Den er forøvrig en '03 modell og rustfri, uten andre feil/mangler og har gått ca. 130.000km. Greit utstyrt, men uten navi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at "den rette"kan være verd mer enn hva som kan forsvares rent økonomisk. hvor ofte finner du en tilnærmet perfekt bil? Naviskjerm kan enkelt og forholdsvis billig ettermonteres.

Det er uansett lov til å prøve seg på skambud.. Det går tregt på bruktbilmarkedet for tiden, og e46 er en sommerbil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...