Julian Sommer Skrevet Oktober 25, 2012 Share Skrevet Oktober 25, 2012 Det fungerer, for all del. Jeg vil bare ikke anbefale det! Det viktigste er at forsterkeren får strøm raskt nok til å spille musikk (som den gjør fra et AGM batteri) fra et batteri som er fulladet meste parten av tiden (som gjør at batteriet vil ha lang holdbarhet og alltid har krefter på lager). Det er bedre med et fullt 100Ah batteri enn et halvfullt 200Ah batteri. Jeg kjører 103Ah North Star NSB90, og 525TDSen min hadde 90A dynamo. Det var akkurat så dynamoen klarte å opprettholde strømmen på det batteriet med mitt bruk, og jeg har 7 mil hver veg til jobb og nesten ikke noe småkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nietsoj Skrevet November 3, 2012 Forfatter Share Skrevet November 3, 2012 best med eller uten 1f kondensator? vill den ødelegge noe av effekten til forsterkeren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet November 3, 2012 Share Skrevet November 3, 2012 best med eller uten 1f kondensator? vill den ødelegge noe av effekten til forsterkeren? Den vil ikke ødelegge eller redusere noe. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 4, 2012 Share Skrevet November 4, 2012 best med eller uten 1f kondensator? vill den ødelegge noe av effekten til forsterkeren? Det er best uten, for det sparer du tid, penger og krefter på. Du vil ikke merke noen forskjell i verken positiv eller negativ retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fillyg Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 En kondensator er ikke bortkasting av penger hvis du trenger den, men den vil heller ikke fjerne blinkingen i lysene dine. Kablene fra dynamo til batteri er dimmensjonert for å være nok. På den korte lengden, så blir det så lite spenningstap at det ikke skal ha noe å si. Hvor mange Ah batteriet ditt er har heller ingenting å si. Det som spiller noen rolle på blinkingen i lysene er spenningen, skal du ha blinkingen vekk, så bytt til 15V børster. Til alle dere så sitter å sier at kondensator er noe tull: Ta dere noen timer med grunnleggende elektro, dere burde vite hva en kondensator er til, før dere kan mene at det er totalt bortkastet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 En kondensator er ikke bortkasting av penger hvis du trenger den, men den vil heller ikke fjerne blinkingen i lysene dine.Kablene fra dynamo til batteri er dimmensjonert for å være nok. På den korte lengden, så blir det så lite spenningstap at det ikke skal ha noe å si. Hvor mange Ah batteriet ditt er har heller ingenting å si. Det som spiller noen rolle på blinkingen i lysene er spenningen, skal du ha blinkingen vekk, så bytt til 15V børster. Til alle dere så sitter å sier at kondensator er noe tull: Ta dere noen timer med grunnleggende elektro, dere burde vite hva en kondensator er til, før dere kan mene at det er totalt bortkastet.. Til dere som mener at kondensator har noen nytte. Det gjør INGEN forskjell i praksis. Den er som et batteri på størrelse med et støvkorn. Den har ingen nytte, men blir masseprodusert for å tjene penger av bedrifter, enkelt og greit fordi folk er dumme nok til å kjøpe de. Spør Joakim Skovlund, Dag Johansen, Ole Petter Holelien, Morten Pettersen, hvem som helst av landets og verdens dyktigste innen bilstereo. Kan du mer enn de? Beklager, men ta dere noen timer med grunnleggende bilstereo av noen som konkurrerer f.eks i EMMA, før dere kan mene at de er til noe nytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 En kondensator er ikke bortkasting av penger hvis du trenger den, men den vil heller ikke fjerne blinkingen i lysene dine.Kablene fra dynamo til batteri er dimmensjonert for å være nok. På den korte lengden, så blir det så lite spenningstap at det ikke skal ha noe å si. Hvor mange Ah batteriet ditt er har heller ingenting å si. Det som spiller noen rolle på blinkingen i lysene er spenningen, skal du ha blinkingen vekk, så bytt til 15V børster. Til alle dere så sitter å sier at kondensator er noe tull: Ta dere noen timer med grunnleggende elektro, dere burde vite hva en kondensator er til, før dere kan mene at det er totalt bortkastet.. Til dere som mener at kondensator har noen nytte. Det gjør INGEN forskjell i praksis. Den er som et batteri på størrelse med et støvkorn. Den har ingen nytte, men blir masseprodusert for å tjene penger av bedrifter, enkelt og greit fordi folk er dumme nok til å kjøpe de. Spør Joakim Skovlund, Dag Johansen, Ole Petter Holelien, Morten Pettersen, hvem som helst av landets og verdens dyktigste innen bilstereo. Kan du mer enn de? Beklager, men ta dere noen timer med grunnleggende bilstereo av noen som konkurrerer f.eks i EMMA, før dere kan mene at de er til noe nytte. Det som kan være en idé, er å ta ting litt i perspektiv, her trekkes alt i en aller annen ende av skalaen, spesielt vedrørende bilstereo og kondensatorspørsmålet. Dersom de er TOTALT unyttig, hadde vel ingen forsterker hatt kondensatorbank på inngående krets heller da? Glatting av rippel kan jo nevnes som vesentlig i denne sammenheng. Det vil alltid gi en viss bedring med kondensator, alltid, men spørsmålet er om den er så stor at det er av betydning, eller i det hele tatt annet enn målbart. Grunnleggende elektro kommer en aldri unna, men såklart kommer flere faktorer inn i bildet, og dette er avhengig av oppsettet, kabeltverrsnitt og batterisituasjon. Fordelen med en kondensator kan nok oppveies på flere vis og iallefall til en viss grad, og i flere oppsett er det helt likegyldig om den er der eller ikke. andre oppsett kan dog ha merkbar bedring av dem. Er jo også et økonomispørsmål, hvor neste steg er et batteri til flere.ganger prisen av kondensator. Da er kanskje kondensator et greit sted å starte, selv om det optimale er et batteriskifte etterhvert. mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 Forsterkere nå til dags har stor nok kondensatorbank, så derfor vil ikke en ekstra stor kondensator gjøre noen forskjell.... Men det han ene sier over her om at ledningene mellom dynamo og batteri er tykke nok som de er, blir bare rør. Ja, ledningene er laget for å takle strømtrekket bilen har når den kommer fra fabrikken + litt til, men de er IKKE laget for å takle flere hundre apere ekstra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 Dere sier at det ikke hjelper på blinkende lys, jeg monterte en 1.2f kondensator i v70en jeg hadde, der blinka lysa ganske bra, det viste i speedometeret. Etter montert kondensator var blinkinga nesten helt borte.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Dere sier at det ikke hjelper på blinkende lys, jeg monterte en 1.2f kondensator i v70en jeg hadde, der blinka lysa ganske bra, det viste i speedometeret. Etter montert kondensator var blinkinga nesten helt borte.. Ja, men da har du skjult et problem, og ikke fikset det. Blinkingen kom da i utgangspunktet av underdimensjonerte kabler, og i steden for å fikse det så skjulte du det bak en kondensator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
monssen91 Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Han har skjult problemet ? målet hans var jo helt sikkert og kunne spille uten at lysa blinka så mye, og om kondensator hjalp, så har jo han vel fiksa det ? Selv har jeg alltid forstått at en kondensator kan levere det lille ekstra ved mye trøkk, og er ofte det er nok også ! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Mener og huske det ble litt kvikkere også men skal ikke påstå noe da det er en stund siden. Men jeg enda vel med og installere et sånn bilstereo batteri, sånt tett et som leverer og tar til seg mye strøm veldig lett. Det tror jeg hjalp mye. Og da audison kokeplata tok kveld og ble bytta med en GZ, fy faen for en forskjell. Var tydelig at det meste av strømmen gikk til varme med den gamle forsterkeren.. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Forsterkere nå til dags har stor nok kondensatorbank, så derfor vil ikke en ekstra stor kondensator gjøre noen forskjell.... Men det han ene sier over her om at ledningene mellom dynamo og batteri er tykke nok som de er, blir bare rør. Ja, ledningene er laget for å takle strømtrekket bilen har når den kommer fra fabrikken + litt til, men de er IKKE laget for å takle flere hundre apere ekstra Dere sier at det ikke hjelper på blinkende lys, jeg monterte en 1.2f kondensator i v70en jeg hadde, der blinka lysa ganske bra, det viste i speedometeret. Etter montert kondensator var blinkinga nesten helt borte.. Ja, men da har du skjult et problem, og ikke fikset det. Blinkingen kom da i utgangspunktet av underdimensjonerte kabler, og i steden for å fikse det så skjulte du det bak en kondensator Endelig noen som har gjort leksa si! Oppgrader kabler før dere vurdere å bruke flere hundre (/tusen) kroner på kondensator salgstrikset. Det er dette som virkelig fjerner problemet. Folk sier jo at kondensator hjelper mot dynamostøy også. Ja, den vil filtrere ut litt støy, men det man egentlig skal gjøre er bare å trekke signalkablene på riktig plass (unna strømførende kabler) så får man heller ikke det problemet i utgangspunktet! Folk som synes at kondensator hjelper har - som jeg har nevnt tidligere - gjort noe galt under kobling/valg av komponenter til anlegget sitt. Det er lettere, bedre og billigere å gjøre ting ordentlig, enn å kjøpe en kondensator som gjemmer problemene, for feilene vil fortsatt være der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Bare for og ta et eksempel, på E39´en min eller på alle E39 for den saks skyld. Ser ut som det går en ganske feit kabel frem til motor. Da jeg kobla forsterkeren min så hadde jeg kanskje 20 cm med ledning rett fra batteriet til forsterker. Men likavel blinka det veldig mye. Kan det være at der er flere mindre kabler inn i denne tykke som går fremmover? Ut i fra det jeg har funnet ut skal jo dynamoen min være rundt 120-130 amper eller noe, og batteriet er 95amp. Så der høres jo det ikke ut som der er noe feil i det hele. Så da kan jo ikke kabelen fra dynamo være so forbanna tykk likavel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Blinking i lysene kommer av at man ikke har stor nok strømbank i forhold til det forsterkeren(e) trekker, og da vil den stjele strøm fra andre ting som lys, elvinduer osv. Det som hadde hjulpet da er å bytte ut det originale batteriet med et agm batteri, gjerne på noen Ah ekstra, evt to. Jo mer strømbank (batterikapasitet, Ah) du har til gode, jo mindre vil lysene blinke. Det hjelper ikke med korte/tykke kabler hvis man har 400A strømtrekk fra ett originalt syrebatteri. AGM-batteri gjør underverker. Jord også i batteri hvis mulig, og oppgrader jording fra motor til chassis. Oppgrader også jordingen til batteriet hvis du ikke får jordet forsterkerne rett i batteriet. Dette er det som virkelig løser problemet, og en kondensator kan på ingen måte sammenlignes med (kompensere for) et batteri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå