gdmbil Skrevet November 7, 2012 Skrevet November 7, 2012 Hei, Har vært inne på en bilpleie sjappe som lever først og fremst av hjulbytte. Skulle legge om hjul på min 520 (e39). Kan ikke bytte selv pga nylig ryggoperasjon. Karen såg sur ut fordi hjulen var innplastet og fordi at han måtte ta de ut selv. Når de skrudde av det ene settet og monterte det nye klarte de å knekke en bolt. I tillegg så kommer det noe lyd fra skiven (metall mot metall), men dette kan være en sten. Dette kom likevel i forbindelse med hjulskift og på samme tidspunkt. Greit nok, shit happens når det kommer til begge to, men når de reager på en slik måte: -"Min venn, jai bare bytter, ikke mitt problem eller feil at bolten er knekt" Så begynner en å lure. Har de noe ansvar for den knekte hjulbolten her? Det er tross alt litt makk med å få den ut.
ingard Skrevet November 7, 2012 Skrevet November 7, 2012 Jeg hadde ikke giddet å bry meg med sånne folk mer enn høyst nødvendig. Jeg vet av erfaring hvordan dette kan bære hvis du klager og ber dem ordne opp. Bruk noen andre neste gang (gjerne en større bedrift) og legg ut for bolten selv hvis du klarer å få ut den gamle på en rimlig fornuftig måte. Bare hvis det kommer reperasjonsutgifter på å få den bytte ville jeg gått videre.
JulianS Skrevet November 7, 2012 Skrevet November 7, 2012 Skjønner ikke at folk bruker sånne jalla-sjapper for å bytte hjul.. Kult å miste hjul på motorveien?
Alpejohn Skrevet November 7, 2012 Skrevet November 7, 2012 Slike sjapper er det bare og holde seg langt unna, typisk slurve greier! Vet ei sjappe i området her som også legger om hjul pluss abdre ting, stakkaren endte opp med ødlagde bolt hull på stort sett alle hjul.. Bruk altid seriøse verksteder Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
DCA Skrevet November 7, 2012 Skrevet November 7, 2012 de der duger ikke til annet enn å kaste stein..
a100abt Skrevet November 7, 2012 Skrevet November 7, 2012 Vi hadde en kunde inne hos oss som hadde opplevd akkurat det samme. Sjappa dekka alle kostnader, bilen fikk nytt nav, noe som kun ble levert komplett med hjullager og full pakke. mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2
Ballder Skrevet November 7, 2012 Skrevet November 7, 2012 Såkalt seriøse sjapper kan, og GJØR feil de også. Men er som regel litt lettere og komme frem til en folkelig løsning med disse dersom uhellet er ute. Personlig hadde jeg fikset den bolten selv, og snakka dritt om sjappa til alle jeg kjenner i ettertid.
e30 tic Skrevet November 7, 2012 Skrevet November 7, 2012 vis det er E39 er det helt normalt at det legger seg små stein mellom skive og bremseskjold.
Alpejohn Skrevet November 7, 2012 Skrevet November 7, 2012 Tipper skrapelyden kommer av at de har lagt felgen opp på bremseskiva og benda bremseskjoldet..
gdmbil Skrevet November 7, 2012 Forfatter Skrevet November 7, 2012 Tipper skrapelyden kommer av at de har lagt felgen opp på bremseskiva og benda bremseskjoldet.. Helt riktig
bimmere3 Skrevet November 8, 2012 Skrevet November 8, 2012 Bolten knekte nok pga. at den har vært overtrekt x antall ganger og ikke pga. denne ene gangen så jeg ville vært skeptisk til alle hjulbolter på bilen, kjøp nytt komplett boltesett og bruk riktig moment hver gang, eller se at sjappa som bytter hjul bruker momentstav.
killarinc Skrevet November 8, 2012 Skrevet November 8, 2012 Vis det er brukt dårlige bolter kan disse knekke lett med muttertrekker pga sjokket.. Knapp biltema bolter med muttertrekkern som om det skulle vært trepinner
bimmere3 Skrevet November 8, 2012 Skrevet November 8, 2012 Vis det er brukt dårlige bolter kan disse knekke lett med muttertrekker pga sjokket.. Knapp biltema bolter med muttertrekkern som om det skulle vært trepinner Hvis du feks. bruker en 400Nm muttertrekker og boltene ryker betyr det jo ikke at boltene er dårlige i og med at du har trekt de langt over både flytegrense og strekkfasthet. Hvis du trekker en 8.8 M12 med smurte gjenger og kon til 80Nm så har du anbefalt forspenning som er 32kN eller ca. 3200kg x 5 bolter er 16000kg. Tror ikke noen selger hjulbolter med dårligere kvalitet enn 8.8
killarinc Skrevet November 8, 2012 Skrevet November 8, 2012 Vis det er brukt dårlige bolter kan disse knekke lett med muttertrekker pga sjokket.. Knapp biltema bolter med muttertrekkern som om det skulle vært trepinner Hvis du feks. bruker en 400Nm muttertrekker og boltene ryker betyr det jo ikke at boltene er dårlige i og med at du har trekt de langt over både flytegrense og strekkfasthet. Hvis du trekker en 8.8 M12 med smurte gjenger og kon til 80Nm så har du anbefalt forspenning som er 32kN eller ca. 3200kg x 5 bolter er 16000kg. Tror ikke noen selger hjulbolter med dårligere kvalitet enn 8.8 Noen skal bare være vanskelig og diskutere Hallo det er en erfaring. Erfaringen min vil være det samme uansett hva du sier. Poenget her er jo at bolter jeg kjøpte på felgforhandler ikke knakk og har helle aldri knekt for meg, mens de fra biltema knakk flere stk etter hverandre med samme muttertrekkern og samme styrke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå