Alpejohn Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Hei, Oppdaget i sta når jeg skulle handle at kartet viste at jeg var mitt ute på fjorden og den hadde ikke noen satelitter i sikte. Jeg startet og stoppet 2-3 ganger men det var det samme hele tia. Når jeg kom hjem gikk jeg inn på den hemmelige menyen under gps der man ser hvor mange satelitter som er synlig, og der viser den 8.. Fikk ikke undersøkt noe mer, men tenkte jeg skulle ta en diagnose etterpå. Og ta meg ei runde og prøve og kjøre i sirkel for og prøve og rette på kompasset eller noe slikt.. (står i bruksanvisningen til speilet med kompass at man skal kjøre i sirkel, sakte for og kalibrere eller noe slikt). Kankje det hjelper Edit: Det er snakk om orginal navigation professional MK4, med 2012 kart og siste FW versjon. Men bare for og høre, er det noen som har opplevd det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Du skriver ikke hvilken GPS du har, men jeg sliter også litt med GPS-signalet på min Dynavin for E46. Den ser satellittene, men klarer ikke alltid å gi eksakt hastighet eller lokasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 10, 2012 Forfatter Share Skrevet November 10, 2012 Beklager, det er snakk om orginal navigasjon professional. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Sjekk kabelen til GPS antenna. Men symtomene virker likt det som skjer når en navicomputer ikke er kalibrert riktig. Har bilen vært tom for strøm? Evt. over lengre tid? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 10, 2012 Forfatter Share Skrevet November 10, 2012 Sjekk kabelen til GPS antenna. Men symtomene virker likt det som skjer når en navicomputer ikke er kalibrert riktig. Har bilen vært tom for strøm? Evt. over lengre tid? Nei, bilen er i daglig bruk og nytt batteri for 1 år siden. Sørger altid for og ha godt med strøm Skal prøve litt sirkler og se om det hjelper Skal sjekke antenne kabel etterpå Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 10, 2012 Forfatter Share Skrevet November 10, 2012 Da har jeg gjort litt tester; Kjørt i runding = Ingen virkning Lest feilkoder = Ingen feilkoder Sjekket antennekabel = Montert og sitter godt Har kikket litt mer på den hemmelige menyen, og der viser den: "GPS satellites - 01" "Gps status - "Satellite contact" "Almanac - Yes" "Visible satellites - 08" Et par bilder: Fant en feilsøkings guide, og der står det en del tester man kan utføre. Skal teste mer derfra i morgen. Den finnes foresten her: http://www.meeknet.co.uk/e38/e38_troubl ... av_mk2.pdf Det virker som alt er i orden, den ser 8 satelitter, men kun kontakt med 1.. Kanskje noen på sunnmøre kunne tenke seg og prøve sin MK4 i min bil for og se om den da virker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Når du har kartet oppe, får du ikonet med satelitt og en jordklode oppe i hjørnet, eller bare jordkloden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 11, 2012 Forfatter Share Skrevet November 11, 2012 Når du har kartet oppe, får du ikonet med satelitt og en jordklode oppe i hjørnet, eller bare jordkloden? Det er vel for det meste svart, men det dukker opp 1 eller 2 stjerner av og til.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 Defekt GPS antenne tror jeg. Kan også være problem med softwareversjonen. Men jeg holder en knapp på GPS antennen. Det er ikke bare enkelt å bytteprøve en mk4 mot en annen mk4 heller. Da må den komme fra akkurat samme type bil. Jeg fikk min fra en e46 coupe, og det er stor forskjell på den og en e38IL. Derfor måtte jeg kjøre mange mil/timer før den ble riktig kalibrert. Noen ganger viste posisjonen på kartet flere hundre meter feil. Feil på GPS antenne forekommer har jeg lest. Og den er det vel ikke mulig å få opp feilkode på ved diagnose heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 11, 2012 Forfatter Share Skrevet November 11, 2012 Defekt GPS antenne tror jeg. Kan også være problem med softwareversjonen. Men jeg holder en knapp på GPS antennen. Det er ikke bare enkelt å bytteprøve en mk4 mot en annen mk4 heller. Da må den komme fra akkurat samme type bil. Jeg fikk min fra en e46 coupe, og det er stor forskjell på den og en e38IL. Derfor måtte jeg kjøre mange mil/timer før den ble riktig kalibrert. Noen ganger viste posisjonen på kartet flere hundre meter feil. Feil på GPS antenne forekommer har jeg lest. Og den er det vel ikke mulig å få opp feilkode på ved diagnose heller. Leste at den forekommer at antenna blir ødelagt ja, og de selges veldig billig på ebay Leste også at når man tar ut navien, og kobler den til igjen skal man lukke alle dører og la bilen stå urørt i litt over 2 min for at gyro skal kalibrere seg. Det jorde ikke jeg i går da jeg hadde den ut, så får gjør det igjen. Er det vanskelig og bytte antenna? Hvor ligger den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 På E38en ligger antenna på venstre side av det tredje baklyset, altså under hatthylla. Jeg har og defekt antenne på min bil. Ødela sikkert kabelen når jeg byttet navigasjonsenheten. Har ny antenne, men har ikke fått tid til å ta ut baksetet/hatthylle, så pr. i dag har jeg bare dekning på GPSen når jeg har bagasjerommet åpent. Med satelittdekning: Uten satelittdekning: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 Ville prøvd å bytte antenna først ja. På det andre bildet du la ut står det 0.0 for S/N (signal/noise ratio) for alle satellittene. Da er det noe gæli for sure. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 11, 2012 Forfatter Share Skrevet November 11, 2012 Ja, det spørs om det er noe galt med antenna.. Men det dukker opp et par stjerner rundt jordkloda på skjermen av og til.. Har ikke sett på S/N i lengre tid og sett om det skjer noe men.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 12, 2012 Forfatter Share Skrevet November 12, 2012 Nytt bilde! Var ute en tur i dag mens jeg hadde oppe menyen som viser s/n og da reagerte den på 3 satelitter samtidig, tallrt var maks 11,0-12,0. Ellers lå de rundt 1,0-5,0.. Virker som den plutselig har fått veldig dårlig signal.. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet November 13, 2012 Share Skrevet November 13, 2012 Jeg vet ikke hva du kan forvente å se for S/N når alt er OK på enheten din men det der er veldig lavt i forhold til andre GPS enheter jeg har jobbet med. Også track'ern jo bare noen få satellitter. Antenne/kabel/konnektorer er typisk problemet når du har veldig svakt signal. Antennekabelen med konnektorer kan du jo alltids ohm'e ut for å sjekke om det er OK, men da må du kople den fra i begge ender noe som sikkert er litt jobb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå