Gå til innhold

Hvordan bli bilmekanikere?


bimmaboy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er veldig interresert i bil og kunne godt tenkt meg å jobbe med det.. men hvordan går man frem? Jeg er egentlig ferdig på vgs (må bare ta opp matte..døøh). Bor i oslo området, hørte at det er flere verksteder som tar inn lærlinger osv.. HJELP! kan ikke nok om dette + at alt står så dårlig beskrevet på nettet om hvordan alt funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnkurs mekaniske fag, og 1 år på kjøretøy, enten mekaniker, karosseri eller lakk, så to år læretid i bedrift, men ville nå tenkt meg litt om, da bilmekanikere har ganske ræva betalt ihvertfall på min kant av landet... sammenligna med feks elektrikere, industrimekanikere etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Har også hørt fra andre at man ikke blir rik på det.. Men jeg tenker det er en veldig god lærdom å kunne bruke senere i livet på egen bil + venner osv. Evt lage eget firma, mekk og salg av biler.. Men det er det som får meg til å nøle litt at det er mye konkuranse og sikkert veldig tidskrevende.

Kan man ikke ta et 2 års utdanning for og få papir som bil mek?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå fem år i lære hvis du ikke har skole ;) For å starte eget må du ha fagbrev og fem år praksis med fagbrev for å kunne være teknisk leder, eller evt ansette teknisk leder.. Hvor bor du? har hatt ca 200kr/t som mekaniker, men er du dyktig, nøyaktig og effektiv er det absolutt mer å hente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe på et merkeverksted med gode bonusordninger er etter min mening veien å gå.

Da er det ikke uvanlig å tjene nærmere 200.000,- ekstra pr år i ren bonus.

Da har man bra betalt for å være i utgangspunktet en 8-16 jobb.

Men når sant skal sies så tærer det på kroppen å jobbe som mekaniker til vanlig, og hvis man da skal jobbe med et enda høyere tempo så blir det desto mer slitasje for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå fem år i lære hvis du ikke har skole ;) For å starte eget må du ha fagbrev og fem år praksis med fagbrev for å kunne være teknisk leder, eller evt ansette teknisk leder.. Hvor bor du? har hatt ca 200kr/t som mekaniker, men er du dyktig, nøyaktig og effektiv er det absolutt mer å hente..

jeg bor i oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig greit forklart på "http://utdanning.no/utdanning/laerefag.vgs.no/tpbmk3----".

Vist du velger å gå yrkesfaglig vil du kunne slippe visse fag som du har tatt gjennom de tre årene med VGS. Gym slipper du forøvrig ikke med mindre du har fagbrev eller godkjent høyere utdanning fra Høyskole eller Universitet. Forøvrig så slipper du ikke gym vist du har fagbrev fra VG1 nivå og skal ta VG2 nivå.

Du kan også gå som hjelpearbeider i 5 år for å så gå opp til fagprøven. Økonomisk sett gir dette bedre avkastning.

Når det gjelder lønn så er Norge det landet i verden som har minst skille mellom uni/høy utdanning og lavere utdanning - dette har litt med at de ikke ønskes et klasseskille. MEN, vist du tar høyere utdanning, må du jobbe i omtrent 30 år for å tjene inn igjen det du taper. F.eks bror min har fagbrev som telemontør + sterkstrøm. Dette gav han ei årslønn på ca 550 000 kr her på Vestlandet (var den eneste med den kompetansen). Han har satt seg på skulebenken igjen for å også ta data elektroniker som fører til at han kan kreve nærmere 700 000 kr.

Eg driver på med en master, og kan forvente en lønn på rundt 650 - 850 000 kr i året. Men eg har ca 8 år med pensjonsgivende inntekt eg må ta igjen....

Forøvrig har eg svigerforeldre som har PHD og er professor - der den ene også er dekan - de har rundt 900 000 i året, og en utdanning etter folkeskolen på godt over 11 år. Lønnsforskjellen er veldig liten.... :roll:

Så ikke tenk lønn, tenk på hva kroppen din og du skal klare i 40 år i arbeidslivet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk videregående om igjen for å bli bilmekaniker slapp jeg gym både vg1 og vg2 :P

Kunne jeg valgt om igjen ville jeg heller gått rett som hjelpearbeider, det tar ett år lenger en å gå skole først, men du får mye mer penger over de 5 åra enn om du går skole først. Det er vanskeligere å få jobb som hjelpearbeider og man burde ha litt erfaring så man ikke er helt grønn når man begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm, det er nok mye opp til en selv hva man vil gjøre ut av utdannelsen..penger kommer så lenge man er god på det man driver med. Tror jeg dropper vgs mekk, heller finne et lærling opplegg..dett blir ikke lett men får begynne å ringe litt rundt.. takk for bra tips og fakta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du bør tenke på er at om du har bil som hobby, å driver med egne prosjekter på kveldstid, så kommer du til å bli drittlei av bil etterhvert. Når du står i 8 timer på jobb å knoter med en eller flere ting som absolutt ikke er samarbeidsvillig, så skal du hjem å i verste fall gjøre akkurat det samme utover hele kvelden i tillegg..

Den funker sikkert en stund, men tror nok det stopper seg etterhvert. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være rimelig dyktig for å bestå fagprøven som bilmekaniker uten å ha gått noe skole. Du går ikke dypt nok inn på diverse emner i en hverdag som bilmekaniker. Det jeg mener er at du fint kan jobbe som bilmekaniker i 5 år, uten å noensinne være borti hvordan en O2-sensor virker, hvordan en starter eller dynamo er bygget opp.

Hvis du skal ha en sjanse på å få fagbrev uten å ha gått vg1/2, så ville jeg ha funnet en bedrift som er villig til å satse på deg og dermed sende deg på kurs 1 gang i uken det siste året.

Dette er relativt vanlig praksis å gjøre siste året, men det er ikke alle verksteder som praktiserer dette, da det koster litt.

Bilmekaniker i dag er mye lokalisering av defekt komponent - bytt defekt komponent. Det er mye billigere for en kunde/verksted å bytte komponenter istedenfor å bruke mye tid på diverse småting. Derfor kan du stå igjen etter 5 år uten kompetanse til fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting i tillegg til det Larsinnj nevner er at å ha bil som hobby er noe helt annet

en å jobbe med det til daglig.. Har hatt mange lærlinger på jobben opp gjennom årene

som har fått seg en a ha opplevelse når de har jobbet en stund.. Er ikke like spennende

å ta service på en Suzuki Baleno som å montere senkesett på BMW`n din hjemme i

garasjen sammen med kammerater.. Men for all del..,det er bare positivt hvis du virkelig vil

bli mekaniker for bransjen trenger motiverte og flinke folk,for det er mangelvare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...