Kalleklovn Skrevet November 11, 2012 Skrevet November 11, 2012 Hei Er det noen tekniske forskjeller på biler som er solgt i Tyskland, og de som er solgt i Norge? Tenker da på varmeapparat, teknisk i motor (varmetråder diverse steder) og evt hva som er standard av utstyr? Er det noe jeg må være påpasselig med når jeg leter etter importbilen?
Evenol Skrevet November 11, 2012 Skrevet November 11, 2012 Det er mange av importbilene som ikke har utstyrskode 842 Cold Climate Version(pakke for nordiske forhold). Jeg kan ikke si sikkert hva dette er på en E61, så det må noen andre svare på. Det viktigste med denne pakken er at det skal være forbedret/bedre isolert veivhusventilasjon bl.a. Jeg sier ikke at du automatisk vil få problemer med en bil som er importert, men greit å ha i bakhodet.
Kalleklovn Skrevet November 11, 2012 Forfatter Skrevet November 11, 2012 Takk for svar! Har søkt mye på dette, og det virker som om det er like mange forskjellige meninger som det er svar. Har og hørt rykter om ting som ekstra varme i veivhus osv. Har spurt flere som driver med import (blant annet Sandven AS) og de påstår det ikke er noen forskjeller så lenge du har setevarme og lyktespylere. Kan det være så enkelt? Noen som har en importert 525d/530d uten "842 cold climate" som har noen erfaringer i positiv eller negativ retning?
Kalleklovn Skrevet November 12, 2012 Forfatter Skrevet November 12, 2012 Da har jeg snakket med Bavaria og Sandven. Litt forskjellig svar, men oppsummert mente begge 1) Cold climate er en fellesbetegnelse på setevarme, lyktespylere og varmetråder i speil. 2) Tidligere modeller (før 2004) hadde ekstra isoloasjon på veivhusventilasjon og ekstra varmer i varmeapparat. Dette skal nå være likt på biler solgt i tyskland og Norge. Bilene skal være så og si like dersom de er av nyere modell. Det er derimot større forskjeller når en kommer til biler solgt nye i Frankrike og sørover. Der kan de ha pakken "hot climate" som skulle være uegnet i Norge. BMW har tydeligvis tatt konsekvensene av at det kan bli grisekaldt i Tyskland og...
Kalleklovn Skrevet November 13, 2012 Forfatter Skrevet November 13, 2012 Har en oppdatering, og må rette på meg selv. Fikk tak i en fra verkstedet hos bavaria i dag når jeg var innom. Spurte om dette, og han sa at det er store forskjeller. Dette gjelder batteri, dynamo, varmeapparat (forvarmer), lyktespylere, varme i seter, varme i speil, varme i veivhus, isolasjon av veivhusventilasjon og en del småting. Det var ikke nødvendig med dette i Norge dersom man holder seg til asfaltjungelen mente han, men dersom man kjører i mindre enn 20 minus i en viss hastighet vil man slite med å holde varmen i bilen og kupeen. Styr unna var hans råd.
Ellingsen B. Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 Svarte deg i andre tråden og det er i bunn og grunn hovedtermostaten som er forskjell. Har hatt kunder som har byttet denne og målt temp. før/etter.Bytter man den på en tysk bil vil vanntemperaturen gå noen grader høyere. Har ikke hørt om mange som akkurat fryser/sliter med lav motortemp i en nyere BMW som ikke har Cold Climate.. Syns det er litt "typisk" av en som jobber hos BMW og si styr unna. Tipper godt over halvparten av 5ere i Norge er importert fra Tyskland..
Kalleklovn Skrevet November 13, 2012 Forfatter Skrevet November 13, 2012 Ja, gudene vet egentlig. Det er like mange forskjellige svar her som det er personer jeg har spurt. Han siste var en mekaniker hos Bavaria, og han mente det var stor forskjell. Jeg tror nok det er en forskjell da jeg tviler på at BMW lagde den pakka for morro Tror de som driver med import kanskje har mest grunn for å ha peiling da de har grunn til å sette seg inn i problemstillingen. Bavaria sier det nok da de vil selge bilen til meg istedet for at jeg henter den selv, samtidig som de oftest ser biler som er "norske" på sine verksteder vil jeg tro...
OddaBMW Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 Har selv en 530XDAT som jeg kjøpte av Sandven i februar i år, bilen var jo selfølgelig importert, men jeg har varme i seter, ratt og speil samt lyktespylere. Fekk også montert inn webasto dieselvarme mens bilen fortsatt sto i Tyskland (15.000,-kr i Tyskland mot 40.000,-kr i Norge).
Kalleklovn Skrevet November 13, 2012 Forfatter Skrevet November 13, 2012 Interessant OddaBMW. Spesielt dersom prisene på verkstedarbeid er så veldig mye lavere i Tyskland enn Norge. God tanke det der...
Evenol Skrevet November 14, 2012 Skrevet November 14, 2012 Man trenger ikke å dra like langt som til Tyskland. Det er vesentlig billigere i Sverige også. Jeg har flere bekjente som kombinerer bilservice og shoppingtur rett over grensa...
awt Skrevet November 14, 2012 Skrevet November 14, 2012 Akkurat det kommer strengt tatt på hvor en bor. Bor man på Vestlandet er det ikke så mye lengre til Tyskland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå