Gå til innhold

Strømtrekk pga minne til cd spiller, E90 318i 07

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har problem med strømtrekk på noe som går på denne sikringen. Den står beskrevet som "start, stopp" i sikringoversikten. Det er en 40 ampere sikring.

Når bilen er låst går det vel 0,36 ampere i timen og når jeg tar ut sikringen går det 0,01.

Har funnet ut at det går til tenningen, lys i hanskerom og bagasjerom. Går denne sikringen til noe annet også?

Noen som har noe formening om hva det kan være som tapper strøm når bilen står parkert?

Bilen er en 2007 bmw 318i e90

Skrevet

Sender deg en E90 Canbusmanual hvor det står en del om feilsøking. Har ikke vært borti E90 så mye ennå da jeg fikk min for to måneder siden. Men jeg vet at bilen trekker strøm selv om den står. Derfor anbefaler BMW også å ta av minuspol hvis bilen skal stå lenger enn 30 dager. Ellers vil du få flatt batteri og det har skjedd med mange ganger.

Jeg tror det er startsperren som trekker men vær forsiktig med å tukle med den så du ikke låser bilen :) Se litt i manualen kanskje du finner noe i den. Gi meg en lyd om du finner ut av det :)

Skrevet
Prøv å vente en halvtimes tid før du måler. E90ene trekker strøm til forskjellige moduler i lang tid etter at bilen blir låst før den "går i dvale".

Tar det rundt en halv time?

Jeg har bare målt etter å ha hørt et "klikk" fra sikringsskapet, og det har bare tatt noen minutter.

Skrevet

Leste litt i manualen som SanjinRed sendte meg og fant et bilde:

9u1k6sapkx88tz0zvyo0.jpg

Etter punkt 4 måler jeg 360mA.

Så får jeg bare teste da hva som skjer etter 30 min.

Skrevet

E90 er utstyrt med en IBS= intellegent battery sensor. Denne aktiveres hvert 14 sek i 40ms og måler spenning, strøm, lukket sløyfe strøm og temperatur slik at bilen alltid vil kunne startes igjen minst en gang. Bilen går i dvale etter 30 min uten integrert telefon og etter 60 minutt med integrert telefon. Dette kun hvis bilen har blitt kjørt lenge nok til at batteriet opprettholder de fem variablene tilstrekkelig nok til å starte bilen. Alt dette går via terminl 30g i sikringsboksen. Dette styres av DME og kjøreprofiler de siste fem ukene blir lagret for å fastslå status til batteriet og hvordan det skal lades. Så alt i alt bilen er aktiv hele tiden ved å overvåke bilen med en lukket sløyfe strøm mellom 0-10A. S ikke koble til noe til negativ pol og tukl med batteriet, det kan forvirre hele systemet. Les ut feilkoden så vil du med en gang vite om det er noe feil med bilen din.

Skrevet

Hadde en ny måling i dag med sikringen i, og da havnet jeg på 0,01 ampere strømtrekk etter 30 min.

Så da måtte det jo være noe av det andre utstyret som jeg koblet fra først som trakk strøm.

Koblet derfor til anlegget og målte på nytt etter 30 min, og da havnet jeg på 0,19 ampere trekk.

Koblet så ut kabelen til "memory" på spilleren, målte på nytt og fikk 0,01 igjen.

Så da er det noe som er feil med "memory" til spilleren, er vel ikke normalt at den skal tømme batteriet på 2 uker?

Skrevet

Som sagt tidligere så har E90 en IBS. Den skal sørge for at batteriet aldri tømmes og at bilen alltid skal kunne startes minst en gang. Imidlertid kan denne ødelegges ved f.eks å koble til noe eksternt til minuspol. Ingenting annet kan trekke mer strøm enn det IBS tillater såfremt ikke denne er defekt. Eventuelt trenger du et nytt batteri.

Skrevet

Men å måle 10mA når alt er ute er jo normalt. Se på grafen. Du skal ligge mellom 9-21mA etter 30 min. Så lite strøm kan jo ikke tømme batteriet så fort.

• 3 weeks later...
Skrevet
Men å måle 10mA når alt er ute er jo normalt. Se på grafen. Du skal ligge mellom 9-21mA etter 30 min. Så lite strøm kan jo ikke tømme batteriet så fort.

Ja, 10mA er normalt. Men jeg målte jo 190 mA med minne til radioen i.

I teorien(uten ladning):

65aH batteri/190mA = litt over 14 dager

65aH batteri/10mA = rundt 270 dager

Men problemet er nå løst.

Den konstantstrømmen som lå bak originalspilleren ga bare strøm til bilen gikk i dvale (30 min)

Derfor måtte jeg legge en ny kabel fra batteri til min nye kenwood spiller. Så var det så fin en kobling på

den konstantstrømmen som lå originalt at jeg bare koblet disse sammen før de gikk til spilleren.

Det gjorde da at batteriet ga strøm til den kretsen som ikke skulle ha strøm etter dvale.

Så nå har jeg bare 1 kabel direkte fra batteri til spiller, og blindet den som lå originalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...