JoaLars Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 Hei! Har søkt litt rundt her nå, uten særlig resultat. Kjøpte 24. Februar en E46 320DAT 2003mod, ca 122000km. på tur opp vårt langstragte land med destinasjon Tromsø etter kjøp av bilen, var det en "vibrasjon/during" i det jeg trodde da var drivverk.. "Vibrasjonen/duringen" kommer frem mellom 55km -> ved ca 1300-2000rpm.. Etter mye testing der jeg hadde med meg en lokal mekaniker her i Tromsø på prøvekjøring, samt korrespondanse med en lokal "girkasse guru" her i Tromsø, mente de at det var converteren(Momentomformeren) som var på tur å ryke. Etter mye om og men med forhandler som jeg kjøpte bilen av, ble vi enig om at jeg skulle ta med meg bilen på ferie sørover, og komme innom slik at de kunne få testet og eventuelt skifte converteren. Så langt kom jeg da desverre ikke, 10 minutter uten for Molde brøt hele bilen sammen, ulyder fra motor og bilen gikk aldeles ikke så pent lengre. Forhandler var grei, og hentet selv bilen i Molde og fraktet den til det verkstedet han bruker i Hønefoss. Der ble det konstdatert at alle dysene var gåen, samt stempel nr. 4, det ble også byttet, rådelager, ventilløftere samt at toppen ble slipt og satt i stand igjen, verkstedet kunne ikke finne noen feil på girkasse eller lignende, da hadde de hatt bilen i 3mnder, og etter mye frem og tilbake med advokat og forbrukerrådet, så fikk de bilen "ferdig" og forhandler sendte bilen til Narvik med autolink. Da jeg hentet bilen i Narvik, kjørte jeg ca 2-3km før jeg fikk tilbake "vibrasjon/duringen" i bilen... Tok så kontakt med forhandler da dette oppsto og gidde han beskjed om at dette ikke var fikset likevell som verkstedet lovet.. Nå er det snart 3uker siden jeg hentet bilen i Narvik, jeg synes også at bilen lugger mere på girene, samt at girkassa "tuller" mye når den skal gire... Forhandler henviser bare til at verkstedet har sagt at girkassa var iorden, og mere hørte jeg ikke fra dem.. Dette var da min kortversjon av denne historien, også er mitt spørsmål til alle dere ærekjære BMW fantaster her inne: Er det noen som har en anelse peiling på hva dette kan være? Noen som har vært borti lignende tidligere? Råd/tips mottaes med den største takk! Med den vennligste hilsen en meget fortvilt kommende familiefar...
E34Stvg Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 At bilen lugger tyder på feil på converter eller girkasse. Hadde en E46 330d som jeg hadde litt virbrasjoner i. Det viste seg å være noen gummiforinger som girkassen henger i. Verkstedet kalte dem for motorfester på girkasse.
JoaLars Skrevet November 13, 2012 Forfatter Skrevet November 13, 2012 Dette kan vell beskrives om ganske mye vibrasjoner, jeg sammenligner det ofte med at når man ligger på midtstripa på veien og man får de vibrasjonene i bilen som tilsier at man er på tur over i feil kjørefelt... Det er faktisk så ille...
kentha320dat Skrevet Desember 30, 2012 Skrevet Desember 30, 2012 Høres veldig ut som converter. Men denne hadde vel gjerne ingenting med det havariet du hadde. Hadde/har samme problemet på en 04 mod av samme kaliber. Skiftet converter i sommer for 30 lapper, men holdt bare noen mnd og nå lugger og opptrer kassen til tider rart. Bavaria sa den gang (7 mnd siden) at det var noe med girkassen som gjorde at converteren streiket og at eneste som virket var ny girkasse med tilhørende converter (70 lapper). Dette ble for vilt for meg å gikk for www.rats.no i trøgstad. Der skiftet de converter, olje, filter, dyser på oljepumpa + en hot flush. Bilen fungerte utmerket til for noen mnd siden. Ikke vært på verksted å sjekket enda...må spare penger!! men frykter converter havari..IGJEN!! Typiske tegn var during/vibrasjon mellom 1200-1600 rpm, som å kjøre på hvitstripa. Da helst uten nå spesielt pådrag. Duringen/vibrasjonen forsvant ved å gi eller slippe gassen. Er noen tråder her på forumet ang dette. send meg PM for mer info. Lykke til.
JoaLars Skrevet Januar 21, 2013 Forfatter Skrevet Januar 21, 2013 Hei Takk for svar, har vært inne hos BMW her i Tromsø og fått "resatt" styreenheten på bilen da de mente at den kunne være chippet. Fikk bilen tilbake og den var blitt veldig mye bedre på alt annet enn converter feilen, merket heller ikke noe til at den hadde tapt noe effekt men bilen går betraktelig mye bedre enn en vanlig 320dat, er det andre måter å finne ut hvordan den eventuelt er chippet eller lignende? Skal inn hos ett verksted her i Tromsø i morgen for å få flushet girkassen, for å se om dette hjelper noe.. Har ikke troen på dette, men verdt ett forsøk. Girkassen har uansett ikke vondt av å få seg en flush
kentha320dat Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 blir ikke bilen satt tilbake til orginal når du resetter styreenheten til bilen? Da burde den ikke være "chippet" enda. Eller la dem ikke inn den orginale programvaren og bare resatt den programvaren for styreenheten som allerede var?
JoaLars Skrevet Januar 22, 2013 Forfatter Skrevet Januar 22, 2013 De resatte først styreenheten, for så å legge inn den orginale programvaren på nytt. Jeg trodde også at eventuell "chipping" burde bli fjærnet nrå man gjorde dette, men vet svært lite om chipping på BMW, så kan ikke utale meg så mye ang. akkurat det.
mspec Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 du kan prøve å søke på during automat eller noe i den duren..Er en ganske stor tråd om mange andre med sikkert samme during..Er et ganske kjent fenomen den der "midtstripe" duringen på e46..
Kvasi Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 De resatte først styreenheten, for så å legge inn den orginale programvaren på nytt. Jeg trodde også at eventuell "chipping" burde bli fjærnet nrå man gjorde dette, men vet svært lite om chipping på BMW, så kan ikke utale meg så mye ang. akkurat det. Kan jo være en sånn såkalt powerbox som ligger og lurer en plass. De er vel ikke kjent for å bidra med så mye positivt bestandig..
Z1 Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 viewtopic.php?f=1&t=53667&hilit=E46+automat+problemer http://www.ebay.de/itm/Wandler-BMW-E46- ... 27c8fa42e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå