Gå til innhold

BMW E39 Batteri lades ut over kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min e39 lades ut over natten, eller ved kortvarig bruk. Da jeg målte varierte den fra 2-9volt. Fant ut det var kontakt feil. Men feilen er kommet igjen. Nå fikk jeg starthjelp kjørte den 15-20 minutter, for så å slå den av igjen. Startet helt fint, Men da jeg hadde den helt av og åpnet døren så lysene slo seg på gikk det 30-60 sekunder og da var den totalt tappet for strøm igjen og umulig å få startet. Har ettermontert stereoannlegg i bilen.

Skrevet

2-9v? Batteriet skal ha over 12v når ikkje lader, og helst over 14v når lader.

Det kan vera kortslutning i batteriet ditt.

Du kan måla med eit ampermeter når tenning er av på ein batteri pol. 0.20A er normalt forbruk når tenning er av.

Kanskje det ettermonterte stereoanlegget ditt trekker strøm? Har du prøvd å kobla da vekk?

Skrevet

Har prøvd å koble stereo annlegget ut, men fortsatt med samme feil, Hadde det avmontert i 2 uker. men det pleier å holde seg hvis jeg kjører lengre turer, Men hvis jeg tar noen småturer så blir det helt dødt, har målt med multimeter, Der målte den mellom 2-8 klarte ikke engang å finne rett spenning så mente det var dårlig kontakt, for var 12.26 på polene og 2-8 på batteri terminalene, Så byttet de og da fikk jeg god kontakt igjen. Men problemet har jeg fortsatt. har fått tak i et nytt batteri som jeg skal sitte inn etter jeg har ladet det, men det er 12v 70ah er det nok? eller bør jeg kansje få et større et. eller sjekke noe annet?

Skrevet

Det høres ut som du har grovt dårlig kontakt.

Det fører til at du ikke får lada batteriet skikkelig, med de følger at batteriet ditt bare er å kaste.

Men sørg for å få fiksa god kontakt på alle tilkoblinger før du setter i det nye batteriet. Ikke kjøp biltema batterisko, de er elendige og deformes på kort tid, som medfører at du får dårlig kontakt igjen. I tillegg knekker de for et godt (dårlig?) ord.

Batteriet du har er nok stort nok for normal bruk, men om du har mye småkjøring bør du vedlikeholdslade batteriet i ny og ne, spesielt vinterstid.

Sjekk så spenning før start, etter start, og med litt forhøya tomgangsturtall. Har du tilgang på å få lånt tangamperemeter å se at du får en rimelig høy ladestrøm ved forhøya tomgang (ca 1600-2000 rpm)

Deretter kan du bruke tangamperemeteret for å se om det går strøm ut ved avslått system.

Skrevet

Jeg skal sjekke opp i det og skriver innpå hver hvordan det gikk tusen takk for svar :)

Men så hvordan får jeg evt sjekket opp i motstanden i kupeviften?

Skrevet

Men må jeg "gamble" på at det er viftemotstanden eller er det en måte å finne ut av sikkert om det er den som trekker strøm? Jeg har har multimeter så jeg kan sjekke med

Skrevet

Men må jeg "gamble" på at det er viftemotstanden eller er det en måte å finne ut av sikkert om det er den som trekker strøm? Jeg har har multimeter så jeg kan sjekke med, Det kommer og en lyd lignende spennings lyd fra der du styrer vifteapparatet med. Den kommer med både avslått bil, Med tenningen på og med tenningen av. Kan det være noe?

Skrevet

Det tar vel rundt 15 minutt før ein e39 går i dvale.

Det vanlige er å måle strømmen. er den for høg er det å ta ut sikringer til ein finner den kretsen som bruker for masse strøm.

Skrevet

Er jo bare og ta sikringa til klima..

Går det ikke and og måle strømmtrekk i sikringsboksen også? Slik man kan finne ut hvilken krets som trekker? :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skrevet
Er jo bare og ta sikringa til klima..

Går det ikke and og måle strømmtrekk i sikringsboksen også? Slik man kan finne ut hvilken krets som trekker? :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Strømmen måles i serie. Dvs at ein må bryte kretsen og å bruke multimeteret til å koble sammen den kretsen. So det blir litt tungvint å ta ut sikringene og å måle over kvar einaste.

Er da lettare å ta av minuspolen på batteriet og å koble multimeteret der.

Deretter å ta ut sikringer til ein finner den kretsen som trekker for masse strøm. (viss bilen trekker for masse strøm)

Skrevet

Tipper dårlig dynamo, har hatt to E39 med samme syptom

Variable ladespenning pga utslitte børster

Først sjekk spenning når bilen sviver , skal være minst 14v konstant selv om lys og vifte + diverse står på.

Sønnen min monterte en sigarettenner plugg på multimeteret slik att han kunne følge med mens han kjørte , resulat ny dynamo

En kompis hadde feil på viftemotstand , der ladet bilen fint men blei tom over natta.

Viss lading er ok og forbruk er feilen skal det ta noe tid og tømme ett batteri ( flere timer )

Hilsen

Terje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...